H ζωή είναι δώρο. Σαν ένα σπιτικό ηδύποτο σε ακριβό σκαλιστό ποτηράκι, γεμάτο γεύσεις

Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2017

Πέτρου Μάρκαρη: Η Τριλογία της Κρίσης

Μιας και στο προηγούμενο θέμα μου καταπιαστήκαμε με το Βιβλίο και την Βιομηχανία Προώθησης κάποιων συγγραφέων, σήμερα παίρνω τη σκυτάλη να σας παρουσιάσω ένα εξαίρετο Βιβλίο από το μεγάλο λογοτεχνικό έργο του:

Πέτρου Μάρκαρη


Ο Πέτρος Μάρκαρης είναι αυτή τη στιγμή ο κατ' εξοχήν εκφραστής του Σύγχρονου Ελληνικού Αστυνομικού Μυθιστορήματος. Κάτι δηλαδή σαν τον Γιάννη Μαρή της εποχής μας.
Γεννημένος την Πρωτοχρονιά του 1937 είναι πλέον ευρύτερα γνωστός για τα Αστυνομικά του μυθιστορήματα αλλά και την παράλληλη λογοτεχνική του δράση.

Ήρωας των έργων του είναι ο Αστυνόμος Χαρίτος και ένας ευρύτερος επαγγελματικός και οικογενειακός κύκλος γύρω του. Ένας κύκλος που παραμένει αυστηρά σταθερός σε όλη τη σειρά των έργων του.

Άριστος γνώστης της Γερμανικής παιδείας, έχει γράψει θεατρικά έργα, κινηματογραφικά και τηλεοπτικά σενάρια όπως και μεταφράσεις μεγάλων κλασικών θεατρικών έργων ("Φάουστ" του Γκαίτε). 

Προσωπικά έχω δει, μεταφερμένα στην δημόσια τηλεόραση, δύο του υπέροχα έργα:

Το "Νυχτερινό Δελτίο" και την "Άμυνα Ζώνης". Τον αστυνόμο Χαρίτο ενσάρκωσε στην οθόνη ο αείμνηστος και εξαίρετος Μηνάς Χατζησάββας. Τα έργα αυτά μεταφράστηκαν σε Γερμανία, Ιταλία-με τεράστια επιτυχία, Γαλλία, Ισπανία, Αγγλία, Τουρκία και ΗΠΑ.



Η Τριλογία της Κρίσης

Μετά το 2010, ο Πέτρος Μάρκαρης, σκανάρει την Ελληνική Κοινωνία και το γίγνεσθαι σε αυτήν κάτω από τις νέες κοινωνικές σχέσεις που διαμόρφωσε η καταβαράθρωση του Ελληνικού Λαού στη φτώχια και στην ανέχεια. Μια κρίση που ήταν αδύνατον να αφήσει αλώβητες τις συμπεριφορές, ακόμα και αυτές που άπτονται στις παρυφές του κοινωνικού περιθωρίου και του εγκλήματος.

Έτσι ο ευρηματικός και χαρισματικός συγγραφέας ξεκινάει το 2010 με την συγγραφή ΤΡΙΩΝ (3) Αστυνομικών Μυθιστορημάτων.

  • 2010  "Ληξιπρόθεσμα Δάνεια"
Ο Αστυνόμος Χαρίτος παντρεύει την κόρη του Κατερίνα. Όμως δεν προλαβαίνει να χαρεί καθώς τις επόμενες μέρες, μεσούσης της κρίσης, εμφανίζεται ένας δολοφόνος που σκοτώνει τραπεζικά και μεγάλα οικονομικά στελέχη όπως και ανθρώπους του χρήματος. Το γόητρο της χώρας καταρρέει και ο αστυνόμος καλείται να προλάβει τα χειρότερα.


  • 2011  "Περαίωση"
Κάποιος αρχίζει να δολοφονεί φοροφυγάδες για να γεμίσει τα ταμεία του κράτους, κατά δήλωσή του. Πως θα αντιδρούσαμε σε μια τέτοια περίσταση ; με τι κοινωνικά αντανακλαστικά ; Ο Αστυνόμος Χαρίτος βρίσκεται μπροστά σε μεγάλα διλήμματα. Ο Μισθός του μειωμένος, η κόρη του ετοιμάζεται να μεταναστεύσει. Εκείνος καλείται υπηρεσιακά να συλλάβει έναν δολοφόνο που προσφέρει "θεάρεστο έργο". Που παλεύει ο αστυνομικός με τον άνθρωπο ;

  • 2012  "Ψωμι-Παιδεία-Ελευθερία"     
Ενώ στην Αθήνα, ο απλός λαός προσπαθεί να επιβιώσει εν μέσω κρίσης, κάποιος αρχίζει να δολοφονεί επώνυμα πρόσωπα από τα στελέχη της Γενιάς του Πολυτεχνείου. Σε κάθε θύμα αφήνει και ένα μήνυμα της Εξέγερσης. Ποιος είναι ο δολοφόνος, ποια τα κίνητρα ; κάποια φασιστική οργάνωση ή παλιές αμαρτίες ; 


Εδώ το πρωτογενές υλικό δράσης του συγγραφέα αλλάζει. Οι ένοχοι, οι δολοφόνοι δεν στοχοποιούν είτε ανθρώπους του υποκόσμου είτε άμεσα συγγενικά ή άλλα πρόσωπα. Εδώ ο φόνος αποκτά κοινωνικά χαρακτηριστικά καθώς στο στόχαστρο μπαίνει όλη η διευθυντική υποδομή των στελεχών εκείνων που διαχειρίζονται συστημικές οικονομικές θέσεις:

Τραπεζικά στελέχη, Managers, Διευθυντές εισπρακτικών εταιρειών, ύποπτους επιχειρηματίες κλπ

Ο Μάρκαρης έχει ένα ξεχωριστό στυλ στη γραφή του. Γράφει πάντα σε άμεσο πρώτο πρόσωπο δια λόγου του κεντρικού ήρωά του, δηλαδή του Αστυνόμου Χαρίτου, ο οποίος πλέον μπαίνει μπροστά σε δύσκολες πιέσεις και διλήμματα. Πιέσεις στις οποίες φυσικά παρασύρεται και ο αναγνώστης ο οποίος κάνει χρέη της λαϊκής κοινής γνώμης. Ο Χαρίτος, ως άνθρωπος του νόμου, φυσικά παλεύει να αποκαλύψει τον ή τους δολοφόνους. Όμως αυτή τη φορά θα κατανοήσει τόσο τα συλλογικά κίνητρα των δραστών όσο όμως και την προσωπική παραμόρφωση που έχουν υποστεί στην αυστηρή προσωπική τους ζωή.

Ο Μάρκαρης έχει την μαεστρία να διευθύνει τη γραφή του τόσο διεισδυτικά ώστε ο καθένας μας ξεκινάει από τα βάθη εκείνα των παραμορφώσεων και στρεβλώσεων που οδήγησαν την πατρίδα μας αλλά και την κοινωνία της σε αυτό που ονομάζουμε "Οικονομική και Κοινωνική Κρίση".







Το 2014 ο Συγγραφέας προσέθεσε και ένα τέταρτο αστυνομικό μυθιστόρημα, δίνοντας έτσι τον χαρακτήρα 3+1 της Τριλογίας του με τον τίτλο:

  • 2014  "ΤΙΤΛΟΙ ΤΕΛΟΥΣ"

Εδώ ο Πέτρος Μάρκαρης πραγματικά φτάνει σε θέματα φωτιά. Ο Αστυνόμος Χαρίτος αντιλαμβάνεται τον βαθμό διείσδυσης των φασιστών της Χ.Α. στους μηχανισμούς της Αστυνομίας καθώς παρατηρεί την εγκληματικότητα μέσα στις κοινότητες των μεταναστών. Όμως οι τελευταίοι θα είναι αυτοί που θα αναλάβουν τον αγώνα κατά της κοινωνικής αδικίας από τις διεφθαρμένες κρατικές δομές. Και εδώ πάλι ο συγγραφέας θα "παίξει" με την ηθική υπεροχή των δολοφόνων. Όμως εδώ το φινάλε του, το τέλος του θα είναι παντελώς διαφορετικό και ίσως πιο τραγικό και αδιέξοδο.
.



Όπως βλέπουμε λοιπόν, το Αστυνομικό μυθιστόρημα βαφτίζεται μέσα στην καρδιά των κοινωνικών εξελίξεων. Την διαβάζει, την καταγράφει, την βιώνει, την εξηγεί. Πάντα με τον μοναδικό του λόγο, δια στόματος και σκέψης Αστυνόμου Χαρίτου, με το εξαίρετο χιούμορ του, την διαύγεια του λόγου του και τέλος με τον μοναδικό τέλος του που κορυφώνεται δραματικά και τραγικά ανεβάζοντας τα συναισθήματα, τις ανθρώπινες εντάσεις και τις τραγικές αλήθειες με ένα υπέροχο συγκλονιστικό τρόπο.








16 σχόλια:

  1. Εξαιρετική παρουσίαση που σίγουρα ανοίγει την όρεξη στους φίλους της αστυνομικής λογοτεχνίας!
    Το Σάββατο θα πάω στη δανειστική βιβλιοθήκη με πολλή όρεξη!
    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα σου Μαρία μου.
    Στο προτείνω ανεπιφύλακτα. Άλλωστε δεν μιλάμε απλά για ένα κλασικό αστυνομικό μυθιστόρημα αλλά και άπλωμα σε καθαρά χωράφια κοινωνικών εξελίξεων και συνθηκών.
    Ευχαριστώ Μαρία μου και καλό σου βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλή σου μέρα Γιάννη μου Δεν έχω διαβάσει κανένα έργο του αλλά η παρουσίαση ανοίγει την όρεξη όπως λέει και η Μαρία
    Να μου είσαι καλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλησπέρα Γιάννη . Ούτε και εγώ έχω διαβάσει κανένα έργο του όμως έτσι όπως παρουσιάζεις τα έργα του μου αρέσουν και θα τα αναζητήσω !!
    Καλό Σαββατοκύριακο να έχεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλώς την Άννα μας....!
    θα στο συνιστούσα ανεπιφύλακτα Άννα μου. Υπέροχη δουλειά από έναν μεγάλο συγγραφέα.
    Ευχαριστώ πολύ και όμορφη συνέχεια να έχεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Νικόλ είμαι σίγουρος ότι θα αποζημιωθείς με το παραπάνω αν αγαπάς αυτό το είδος λογοτεχνίας.
    Ευχαριστώ πολύ και όμορφη συνέχεια να έχεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν τον ξέρω ουτε εγώ τον συγγραφεα φίλε μου αλλά με ότι γραφεις για εκείνον εδώ μας εξάπτεις την περιεργεια να τον γνωρίσουμε όπως εχω καταλαβει εχει καταπιστεί με την κρίση απο την αρχή της μεχρι σήμερα..!!! ενδιαφερον μου ακουγεται..
    Να περναε καλά και να εχεις ενα ομορφο μηνα.. καλο σου βραδυ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ρούλα μου σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Ναι, το έργο αυτό έχει συνδεθεί άμεσα με την τρέχουσα επικαιρότητα και διατηρεί την αμεσότητά του.
    Καλό μήνα επίσης να έχεις με πολλές ευχές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Λοιπόν δεν τον γνωρίζω ούτε εγώ Γιάννη μου, και φαίνεται αρκετά ενδιαφέρων! Τελικά οι κρίση που βιώνει η χώρα μας είναι φοβερό ερέθισμα για την συγγραφική πένα παρότι την ιστορία της κρίσης την θεωρώ ιστορία που λερώνει... τέλος πάντων, με την πρώτη ευκαιρία θα καλύψω το κενό μου και σ' ευχαριστώ! Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Μαίρη μου, παλιά καραβάνα ο Πέτρος Μάρκαρης, αλλά είναι αυτό που έλεγα στο προηγούμενο θέμα μου.
    Είχε την προώθηση που του αξίζει ; εδώ είναι το μεγάλο ζήτημα λοιπόν.
    Ευτυχώς που μεταφέρθηκαν δύο έργα του στην τηλεόραση με σοβαρές παραγωγές και τον γνωρίσαμε πιο καλά.
    Η Κρίση και γενικά κάθε κοινωνικό γεγονός Μαίρη μου δεν αφήνει ανεπηρέαστο το καλλιτεχνικό γίγνεσθαι.
    Να σου θυμίσω ότι ολάκερο το film noir του Αμερικάνικου κινηματογράφου είναι δημιούργημα της μεγάλης οικονομικής κρίσης.
    Ευχαριστώ πολύ κορίτσι μου και να έχεις όμορφο Σάββατο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ένα ακόμα ευχαριστώ Γιάννη μου που μας γνώρισες και αυτόν τον συγγραφέα!
    Δε βλέπω πια τηλεόραση και τα τελευταία χρόνια διαβάζω μόνο ψυχολογικά και φιλοσοφικά βιβλία, με εξαίρεση τα βιβλία που εκδίδουν οι φίλοι μου, αλλά πραγματικά μου κίνησες τη περιέργεια ειδικά που είναι ένας συγγραφέας που τα κοινωνικά γεγονότα που ζούμε τα τελευταία χρόνια έχουν ευαισθητοποιήσει τη συγγραφή του!

    ΑΦιλιά και καλό Σαββατοκύριακο να έχουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Στεφανία καλησπέρα σου.
    Όπως έχεις αντιληφθεί, είμαι λάτρης του αστυνομικού μυθιστορήματος μετά ...πάθους και μου αρέσει επίσης να γράφω ανάλογες ιστορίες.
    Στον Πέτρο Μάρκαρη βρήκα εξαιρετική θεματολογία, γραφή ξεχωριστή με πολύ χιούμορ, αμεσότητα, επικαιρότητα και άπειρη συγκίνηση που ξέρει καλά που θα την εκφράσει.

    Ειλικρινά χαίρομαι αν κατάφερα να σου δώσω κάτι χρήσιμο ή θετικό.
    Σέβομαι πολύ τη γνώμη σου και απολαμβάνω την παρουσία σου.
    Να έχεις ένα όμορφο ΣαββατοΚύριακο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Καλησπέρα Γιάννη!
    Σε ευχαριστώ ξανά για το κείμενο που διάβασα!
    (Γιούλη)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Γιούλη μου εγώ σε ευχαριστώ για την παρουσία σου εδώ και τη συμμετοχή σου. Να είσαι καλά και να έχεις όμορφο ΣαββατοΚύριακο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ενώ τον γνωρίζω και είδα το θέμα με τα βραβεία, δεν μου είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον.
    Η παρουσίασή σου και τα θέματα με έκαναν να τον δω με άλλα μάτια! Με την πρώτη ευκαιρία θα τον διαβάσω.
    Καλή εβδομάδα! 😊

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καλησπέρα Αλεξάνδρα μου. Είναι εξαιρετικό μυαλό ο Μάρκαρης με πολύ μεγάλη δύναμη στο γραπτό του. Η Σύνδεση της καθημερινότητας με το χιούμορ και το δράμα είναι τα πολύ δυνατά του σημεία.
    Καλή βδομάδα να έχεις και ευχαριστώ κοπέλα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή