Τρίτη, 24 Οκτωβρίου 2017

Η Βιομηχανία Προώθησης Συγγραφέων και Βιβλίων



Σήμερα θέλω να μοιραστώ μαζί σας κάποιες από τις σκέψεις μου, που έχουν να κάνουν με την Προώθηση Πωλήσεων στα Βιβλία. Και αναφέρομαι στην Λογοτεχνία κατά βάση στον τομέα της προώθησης συγκεκριμένων συγγραφέων. Είναι κάτι που μου έχει κάνει εξαιρετική εντύπωση και το θεωρώ άξιο κουβέντας.

Γνωρίζουμε όλοι καλά πλέον ότι τα σημεία πώλησης ενός βιβλίου δεν είναι τα παλιά συνοικιακά Βιβλιοπωλεία ή ακόμα παλιότερα για μας τους "ρομαντικούς" κάποιοι πλανόδιοι πωλητές στους οποίους κάναμε τις παραγγελίες μας. 
Παρένθεση: Ο Γράφων, έχει αγοράσει την συντριπτική πλειοψηφία των βιβλίων του από έναν πλανόδιο πωλητή στον οποίο έκανα τις σχετικές μου παραγγελίες και φυσικά πλήρωνα με δόσεις.
Το τοπίο σήμερα έχει αλλάξει παντελώς. Τα σημεία πώλησης των βιβλίων είναι:

  • Μεγάλα Βιβλιοπωλεία στο κέντρο της Πόλης 
  • Κεντρικά Super Markets (Πάντα μου προκαλούσε μια αποστροφή να βλέπω Βιβλίο να κοίτεται ανάμεσα σε όσπρια, ζυμαρικά, σάλτσες και άλλα τρόφιμα αλλά ας όψεται η συγκεντροποίηση των χώρων αγοράς)
  • Μεγάλες Αλυσίδες Πολυ-Καταστημάτων
  • Δικτυακές πωλήσεις


Μπαίνεις λοιπόν σε ένα τέτοιο Υπερ-Κατάστημα. Θέλετε να αναφέρω ονόματα ; άντε ας αναφέρω κάποια από αυτά, που λειτουργούν ως σημεία μαζικής πώλησης βιβλίων:
Public, Σκλαβενίτης, Ιανός, Ελευθερουδάκης κλπ

Προσέξτε τώρα τη δυναμική και την πολιτική προώθησης.
Ο Υποψήφιος αγοραστής, αυτός που μπαίνει χωρίς να έχει αποφασιστικά προ-επιλέξει τον τίτλο που θα αναζητήσει ή ο λεγόμενος δευτερεύων αγοραστής (αυτός δηλαδή που θα αγοράσει ένα κινητό τηλέφωνο αλλά θα ρίξει και μια ματιά στα βιβλία να κάνει μια πρόσθετη αγορά), βρίσκεται αντιμέτωπος μπροστά σε μια ΜΑΖΙΚΗ και ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ συγκεκριμένων εκδοτικών οίκων αλλά συνάμα και συγγραφέων.

Είναι μάλιστα τόσο επιθετική αυτή η πολιτική, που έχει αγκαλιάσει την διαφήμιση, τα ραδιόφωνα, τα ΜΜΕ, όλων των τύπων. Ας γίνω πιο σαφής για να καταλάβετε τι εννοώ:

JO NESBO, CAMILLA LACKBERG: Μην μου πείτε ότι μερικά χρόνια πριν τους γνωρίζατε ; ε ; ψέμματα θα μου πείτε. Μην μου πείτε ότι δεν έχει υστερικά πλημμυρίσει ο τόπος με τα βιβλία τους ; Μην μου πείτε ότι σε ΟΛΑ τα σημεία πώλησης που ανέφερα δεν κατέχουν περίοπτα την ΠΡΩΤΗ ΘΕΣΗ Προβολής ; Είμαι υπερβολικός ;

ΠΡΟΣΟΧΗ: Αυτή μου η αναφορά δεν έχει την παραμικρή διάθεση να αμφισβητήσει στο παραμικρό την ποιότητα των εν λόγω συγγραφέων, εξηγούμαι για να μην παρεξηγηθώ (άλλωστε διαβάζω Lackberg).

Απλά αγγίζει τα όρια της εμπορικής πρόκλησης η βιομηχανική αυτή προώθηση πωλήσεων ορισμένων συγγραφέων. Θα μπορούσα να σας αναφέρω πολλά τέτοια ονόματα. Για παράδειγμα πάρτε τον STEPHEN KING. Έχει γεμίσει ο τόπος με τίτλους της δουλειάς του.


Σε αντιδιαστολή με Έλληνες Συγγραφείς, λογοτέχνες και ποιητές, κλασικούς και νεώτερους, των οποίων τα έργα παραμένουν βαθύτατα καταχωνιασμένα για να ψάξει και να τα αναζητήσει κανείς.
Για παράδειγμα πόσο εύκολο θεωρείτε το έργο σας αν θέλετε να αναζητήσετε ένα έργο του ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ, του ΖΑΧΑΡΙΑ ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ. Εναλλακτικά πόσο εύκολο θεωρείτε το έργο σας να αναζητήσετε ένα βιβλίο νεώτερου συγγραφέα μας: του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ για παράδειγμα, ή του ΠΕΤΡΟΥ ΜΑΡΚΑΡΗ ή του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΠΡΑΝΟΥ.

Να πω και κάτι άλλο. Πόσο "ταλαιπωρήθηκα" φερ' ειπείν για να βρω το Βιβλίο της "δικής μας" ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΝΕΛΛΑΚΗ ή της ΚΙΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ τα ποιήματα. 

Αυτό που θέλω να πω, θεωρώ ότι έχει γίνει απόλυτα αντιληπτό:

Η Προώθηση συγγραφέων και συνάμα έργων τους έχει γίνει μια απόλυτη Βιομηχανία προώθησης πωλήσεων...! Έχουμε κορεστεί να ακούμε τις τελευταίες μέρες για την άφιξη του JO NESBO στην Αθήνα. Εντάξει ρε παιδιά, το πήραμε το μήνυμα. Δεν έρχεται και η ....Αγκάθα Κρίστι.....! ήμαρτον....!
Γιατί τέτοια δυναμική σε κάποιους συγγραφείς και θάψιμο σε κάποιους άλλους ;

Κλείνω λοιπόν εδώ τον προβληματισμό μου. Και επειδή θεωρώ ότι στους αναγνώστες μου υπάρχουν άνθρωποι που έχουν άμεση σχέση με το αντικείμενο, θα ήθελα ειλικρινά να έχω την άποψη αλλά και την εμπειρία τους.



24 σχόλια:

  1. Μεγάλο θέμα άνοιξες, Γιάννη μου!
    Θα γράψω ένα παράδειγμα: Κάθε βιβλίο της Παπαδάκη γίνεται τώρα ανάρπαστο. τα πρώτα της όμως βιβλία, που ήταν γραμμένα με το ίδιο ταλέντο και ίσως πιο δυνατά, δεν έβρισκαν κοινό! Θυμάμαι τον εκδότη της που τηλεφωνούσε στους γονείς μου και αναρωτιόταν πώς καταφέρνουν και πουλάνε τόσα βιβλία της!
    Οι γονείς μου δεν επένδυαν στα βιβλία της μόδας ή σε εκείνα που είχαν τις μεγαλύτερες πωλήσεις. Αλλά σε όσα τους άρεσαν. Κι αυτό είχε κόστος, γιατί οι περισσότεροι αναγνώστες θέλουν να διαβάσουν ό,τι διαβάζουν και οι άλλοι ή ό,τι παρουσιάζεται ως το καλύτερο. Σπάνια δοκιμάζουν και αφήνονται στο δικό τους γούστο.
    Μακροπρόθεσμα όμως σε εμπιστεύονται. Και η δική μου εμπειρία λέει πως οι αναγνώστες που θα κερδίσεις θα σου χαρίσουν τις πιο όμορφες συζητήσεις!!!
    Συμβαίνει στο χώρο του βιβλίου ό,τι και στις ταινίες π.χ. ή στη μουσική και παντού. Ποιοτικό ή εμπορικό, ό,τι η βιομηχανία αποφασίσει να προωθήσει, θα έχει επιτυχία.
    Και δεν έχει σημασία αν είναι καλό ή όχι. Σημασία έχει η εντολή: φέτος θα ξετρελαθείς με αυτό. Και είναι εύκολο να ακολουθήσουμε αυτή την εντολή, γιατί ποιος θέλει να μένει συνεχώς στην απ' έξω;;;

    (Είναι το σχόλιό μου μεγαλύτερο από την ανάρτησή σου; Ελπίζω όχι...)
    Καλή συνέχεια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εγώ κατανοώ απόλυτα τους προβληματισμούς σου Γιάννη μου.
    Δεν ισχύουν για μένα, όχι γιατί έχω την εντύπωση ότι είμαι η καλύτερη αναγνώστρια ή ότι είμαι ψαγμένη, αλλά γιατί πραγματικά προμηθεύομαι βιβλία με βάση τις λίστες μου. Για να αγοράσω στην τύχη ένα βιβλίο θα πρέπει να υπάρξουν κάποιες συγκυρίες, όπως πχ πρόσφατα σε ένα πανηγύρι που γίνεται κάθε χρόνο στον τόπο μου και συνήθως αγοράζω βιβλία σε προσφορά. Και πάλι, δεν θα αγοράσω τα πολυδιαφημισμένα. Για παράδειγμα πριν 10 μέρες στον πάγκο ήταν και ο Κινγκ που ανέφερες, και η Δημουλίδου, που δεν ανέφερες και πολλά άλλα που έχουν "παίξει" ως ευπώλητα τα τελευταία χρόνια. Δεν τα προτίμησα.
    Πάντως, αν κι έχω διαβάσει μόλις ένα βιβλίο του Νesbo, εγώ τον συμπάθησα. Για όσους διαβάζουν αστυνομικά θρίλερ πιστεύω ότι είναι σήμερα (μαζί με τον Κινγκ) κορυφή στο είδος του. Προσωπικά δεν με ενοχλεί ούτε που παίζει ως είδηση, ούτε ο χαμός που γίνεται με το όνομά του. Ο ίδιος δεν πλασάρεται ως νέα Αγκάθα. Έχω παρακολουθήσει συνεντεύξεις του στο you-tube και μου άρεσε η απλότητά του. Με κέρδισε. Το τι γίνεται με την ελληνική πραγματικότητα είναι όντως λίγο ανησυχητικό, αλλά στο βαθμό που όλοι οι τομείς περνούν μία κρίση πιστεύω.
    Το κλείνω εδώ γιατί θα μπορούσα να γράφω ως το ξημέρωμα.
    Καλό βράδυ Γιάννη μου :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κατανοώ τον προβληματισμό σου Γιάννη μου, αν και προσωπικά δεν αντιμετωπίζω κανένα πρόβλημα όταν θέλω να προμηθευτώ ένα βιβλίο και αυτό γιατί στο χωριό που βρίσκεται καμιά δεκαριά χιλ. απ΄το βουνό όπου ζω, υπάρχει χαρτοβιβλιοπωλείο που βρίσκει στο κομπιούτερ όποιο βιβλίο επιθυμείς και στο φέρνει σχετικά γρήγορα!
    Δεν βρίσκω κακό να προωθούνται βιβλία σε "περίεργους" χώρους, μια και το ζητούμενο πλέον στην εποχή μας, είναι ο κόσμος να μη πάψει να διαβάζει!!!

    ΑΦιλιά πολλά πολλά και καλό βραδάκι να έχουμε, με ή χωρίς βιβλίο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αλεξάνδρα καλησπέρα,
    χαίρομαι που ανοίγεις αυτή τη γόνιμη και σημαντική κουβέντα.
    Λες "γιατί ποιος θέλει να μένει συνεχώς στην απ' έξω;;;"
    Ναι, είναι ένας κόσμος συγκεκριμένος, fashion victims κάθε είδους, που ακολουθούν αυτόν τον κανόνα.
    Ρωτάω τώρα εγώ: αυτού του είδους το κοινό τι σχέση έχει με το Βιβλίο ; ειλικρινά το ρωτώ. "Διαβάζουν" ή διαβάζουν ; γιατί έχει διαφορά. Γιατί και στο κομμωτήριο άμα πάω θα διαβάζω έτσι ; αλλά το θέμα είναι τι, γιατί και πως.
    Εγώ δεν αγνοώ τις ευθύνες του κοινού Αλεξάνδρα. Είναι τεράστιες. Το να γίνεις "πρόβατο" γίνεσαι με δική σου ευθύνη και επιλογή εκτός αν πιστεύουμε ότι μας ...ψεκάζουν.
    Συνεπώς οι αγωνίες μας εξακολουθούν και παραμένουν ζωντανές.
    Εδώ είμαστε και συνεχίζουμε την κουβέντα κορίτσι μου, σε ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αριστέα μου, ευχαριστώ για την κατάθεση γνώμης και ψυχής.
    Για σένα δεν είχα την παραμικρή αμφισβήτηση στο τι θα έκανες. Όπως είδες προσωπικά δεν αμφισβήτησα την ποιότητα των πολυδιαφημιζομένων συγγραφέων. Με ενοχλεί όμως η πρόκληση του τρόπου με τον οποίο πλασάρονται. Και δεν γίνεται τυχαία αυτό Αριστέα μου.
    Ποιες άκρες έχει τώρα ο Nesbo ή η Lackberg για να χωθεί στις εκδόσεις BELL και αυτές σε κάθε στεκούμενη γωνιά πώλησης βιβλίου δεν το ξέρω αλλά καταλαβαίνεις ότι δεν τις έχει αυτές τις άκρες ο καθένας.
    Με λίγα λόγια το "χτίσιμο" ενός συγγραφέα επιτυχημένου στις μέρες μας γίνεται με όρους marketing και όχι με όρους λογοτεχνίας, αυτό ήθελα ξεκάθαρα να πω.
    Σε ευχαριστώ κορίτσι μου για την τόσο μεστή σου παρουσία.
    Υ.Γ. Ξέρεις ότι χαίρομαι να μακρηγορείς όσο δεν πιστεύεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Είναι μεγάλο το θέμα σου Γιάννη μου. Φυσικά προωθούνται βιβλία που πουλάνε. Αν πχ έχει κάνει το προηγούμενο βιβλιο ενός συγγραφέα πωλήσεις να σαι σίγουρος ότι το επόμενο ή τα επόμενα θα προωθηθούν κατάλληλα από τους εκδοτικούς οίκους. Δεν ξέρω αν ο κόσμος αγοράζει αυτό που διαφημίζεται. Φυσικά παίζει κι αυτό αλλά βλέπω εγώ τους υποψήφιους αγοραστές να διαβάζουν το οπισθόφυλλο, να ψάχνουν, να ρωτούν τους πωλητές. Κι εγώ αγοράζω με λίστα. Συγκεκριμένα βιβλία. Και να σου πω την αλήθεια μου; Μ'αρέσει που τα πολυκαταστήματα έχουν βιβλία. Τα έχουν σχεδόν όλα και δεν χρειάζεται να πολυψάχνεις. Όσο για όσα δε βρίσκεις για ρώτησε μήπως έχει εξαντληθεί η έκδοση και δεν έχει επανεκδοθεί ακόμη αυτό που ψάχνεις. Το έχω ρωτήσει εγώ αυτό γι αυτό το λέω.
    Πάντως εγώ βλέπω δυσκολία στους νέους συγγραφείς που δεν προωθούνται τα βιβλία τους παρά μόνο από τους ίδιους. Και οι συμφωνίες με τους εκδοτικούς οίκους είναι τις περισσότερες φορές οι χειρότερες για τους συγγραφείς...Φυσικά είναι βιομηχανία η πώληση βιβλίων και λογικό είναι να ενδιαφέρονται για έσοδα οι εκδοτικοί γιατί χωρίς αυτά θα κλείσουν και είναι σε βαρος του βιβλίου και των αναγνωστών, έτσι;
    Μπορώ να μιλήσω κι άλλο αλλά μη σε ζαλίσω ναι;
    Καλό σου βράδυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Στεφανία μου σε καταλαβαίνω.
    Ο Προβληματισμός μου κατά βάση δεν είναι γιατί πουλάνε βιβλία στα super market. Αλλά στους όρους με τους οποίους "αναδεικνύεται" η "επιτυχία" ενός μελλοντικού συγγραφέα.
    Για παράδειγμα δεν ξέρω αν είχε π.χ. η Μαρία Κανελλάκη πίσω της τις εκδόσεις BELL τι θα γινόταν ακριβώς η ο κάθε νέος συγγραφέας.
    Στεφανία μου ευχαριστώ για την συμμετοχή σου στην όμορφη κουβέντα μας και ξέρω ότι η γνώμη σου είναι εκ των πραγμάτων σημαντική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλησπέρα σου Γιάννη !! Το θέμα σου εξαιρετικά ενδιαφέρον και είναι κάτι που πλέον δεν το σκέπτομαι αλλά παλιότερα με απασχολούσε η προώθηση και η προβολή συγκεκριμένων οίκων και βιβλίων . Δεν είμαι πολυδιαβασμένη αλλά πάντα επιλέγω με βάση την ανάγκη μου !! Αγαπώ στα βιβλία που διαβάζω να υπάρχει ιστορικό υπόβαθρο (είναι και αυτός ένας τρόπος να μαθαίνω κάποια ιστορικά θέματα επειδή δεν τα διδάχτηκα). Θέλω το βιβλίο να μπορώ να το κάνω εικόνα μέσα μου και να περπατάμε αντάμα !! Δεν είμαι της μόδας καθόλου σε τίποτα !! Εκείνο που παρατηρώ σαν μέλος παζαριού που γίνεται δυο φορές το χρόνο είναι το εξής : Μας φέρνουν πολλά βιβλία προς πώληση παλιών και νέων συγγραφέων , τα πολυδιαφημισμένα φεύγουν γρήγορα και σε καλύτερη τιμή . Ανακάλυψα Καρκαβίτσα και Παπαντωνίου πολύ παλιά έκδοση και σε πολύ χαμηλή τιμή . Και βέβαια εκεί υπάρχουν άνθρωποι που μένουν αρκετή ώρα και οι επιλογές τους είναι πολύ προσεγμένες .
    Καλό ξημέρωμα να έχεις !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Άννα πόσες φορές να επαναλάβω ότι τα λόγια και οι σκέψεις σου όχι μόνο με κουράζουν αλλά τις επιζητώ...!
    Επικεντρώνεις και καλά κάνεις στο θέμα των νέων συγγραφέων. Αυτό ακριβώς ανέδειξα και εγώ. Τι άκρες πρέπει να έχει κάποιος και πόσο θα του "στοιχίσουν" για να προωθήσει τη δημιουργία του ; που είναι αλήθεια οι Δημοτικές πρωτοβουλίες στα Πνευματικά κέντρα προώθησης της τέχνης ; εντάξει υπάρχουν σε αρκετά μέρη αλλά δεν αρκεί.
    Όπως λες, δεν έχω αντίρρηση με τα πολυκαταστήματα με τα βιβλία. Το αντίθετο. Τα βιβλία οφείλουν να προωθούνται. Αλλά για πήγαινε στα Public να ζητήσεις έργα του Μαρή. Θα βρεις ; το λέω γιατί το ξέρω.
    Απλά με ενοχλεί που θα βρω τα πιο μεγάλα stand και παντού γεμάτα με 1-2 συγγραφείς μόνο.
    Αυτά προς το παρόν. Σε φιλώ και ευχαριστώ για την παρουσία και κατάθεση γνώμης Άννα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Νικόλ καλησπέρα σου.
    Σε ευχαριστώ από καρδιάς για την κατάθεση γνώμης και συμμετοχής σου.Την οποία θεωρώ και πολύ σημαντική για τις εμπειρίες που αναφέρεις.
    Σίγουρα αν ψάξεις θα βρεις δεν το συζητώ. Αλλά πόσος κόσμος πάει σε ένα σημείο πώλησης με άποψη για ένα βιβλίο.
    Όπως είπες το μυστικό είναι στο "πολυδιαφημισμένο βιβλίο". Εκεί πέφτει το βάρος της βιομηχανίας πώλησης για να πλασάρει αυτό που θέλει και έχει τη δύναμη να το κάνει.
    Καλή συνέχεια Νικόλ, να είσαι καλά και πάλι ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Γιάννη μου, ως προς το που πωλούνται τα βιβλία εμένα δεν με ενοχλεί, γιατί βάσει αυτού υπάρχει ένας άλφα ανταγωνισμός στις τιμές. Κι αυτό στην εποχή μας είναι απαραίτητο. Από εκεί και πέρα νομίζω ότι επειδή η ανάγνωση βιβλίων είναι πολύ προσωπική υπόθεση, ο σωστός αναγνώστης θα βασιστεί περισσότερο σε κριτικές για το εκάστοτε βιβλίο, δεν θα επηρεαστεί δηλαδή τόσο από την πολιτική προώθησης του κάθε εκδοτικού, όσο "επιθετική" κι αν είναι. Σίγουρα υπάρχουν κι αυτοί που θα επηρεαστούν από τις διαφημίσεις αλλά θέλω να πιστεύω ότι δεν είναι τόσοι πολλοί.
    Πολύ ενδιαφέρον το θέμα που έθιξες.
    Καλή σου μέρα!
    ΥΓ: Είδα το ίδιο θέμα και στο άλλο σου blog, αλλά με οδήγησε εδώ το link από το facebook, ελπίζω να μην πειράζει που σχολίασα εδώ και όχι εκεί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μάνια μου ευχαριστώ για το χαμόγελό σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Μαρίνα μου καλησπέρα σου.
    Όχι παιδί μου, καλά έκανες και ήρθες εδώ....! αλοίμονο....!
    Μακάρι που λες ο κάθε αναγνώστης να έχει κριτήρια ανεξάρτητα και ανεπηρέαστα. Όμως ένας μέσος αγοραστής είναι σίγουρο ότι θα επηρεαστεί καθώς η πίεση που δέχεται είναι τόσο υστερική που θα λειτουργήσει ενισχυτικά στη συμπεριφορά της περιέργειας.
    Να είσαι καλά και να περνάς όμορφα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Κατανοώ απόλυτα τι λες και πως το λες και στα βασικά του σημεία συμφωνώ..αλλά πολύ φοβάμαι πως τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα από όσο φαίνονται...
    Καταρχάς "πουτ δε μιθς ντάουν" για να παραφράσω μια παλιά διαφήμιση, αφού το θέμα μας είναι η διαφήμιση και η προώθηση χαχα!..
    Ο Κινγκ και ο Νέσμπο θεωρούνται πια κορυφές στο είδος τους! Και τολμώ να πω και η Λάλμπεργκ τώρα πια...ναι, πολύ την αγάπησα κι αυτή!
    Αγαπημένοι μου πολύ και οι τρεις λοιπόν και τους ανακάλυψα χωρίς καμιά διαφήμιση..ένα μικρό δείγμα στο ποστ που ακολουθεί και καταγράφει την ανακάλυψη του Νέσμπο πριν 4 χρόνια...αλλά επιβεβαιώνει πάνω κάτω κι αυτό που λες, μια και τότε η χαζοτριλογία που προωθούνταν είχε πιάσει πόστο ακόμα και στη βιβλιοθήκη..
    http://mytripssonblog.blogspot.com/2013/08/jo-nesbo.html#ixzz4vYpGfgXg
    Πάντα προτιμώ τα μικρά βιβλιοπωλεία, όλο και αραιότερα πια λόγω χρημάτων...η βιβλιοθήκη όμως της πόλης μου με ξέρει από τόση δα παιδούλα και αναπληρώνει σχεδόν στο ακέραιο όλες μου τις αναγνωστικές ανάγκες όταν ξεμένω από βιβλία και είναι ο τόπος που ανακάλυπτα και ανακαλύπτω μόνη μου τα πάντα..
    Τώρα για τους εκδοτικούς, πάω στοίχημα πως αυτοί "σφάζονται" ποιος θα κλείσει συμβόλαιο με τέτοια ονόματα και το "δόντι" αν υποθέσουμε ότι χρειάζεται, οι εκδοτικοί μάλλον θα πρέπει να το έχουν..χαχα!
    Αυτό που θέλω να πω, είναι ότι αν πάρουμε τη σειρά Bell best sellers, θα δούμε το αυτονόητο, ότι η εκδοτική, έπαιρνε τα παγκόσμια μπεστ σέλερς και τα πουλούσε σε φτηνή έκδοση που πολύ με είχε βολέψει προσωπικά για πάνω από 20 χρόνια, και μπορεί να λέω και λίγα...κι όσα του Κινγκ δεν τα διάβασα από τα bell, τα δανείστηκα από τη βιβλιοθήκη, γιατί είναι και πολυγραφότατος!
    Ο Νέσμπο και η Λάκμπεργ από όσο γνωρίζω είναι στο Μεταίχμιο..που κι αυτό με τις pocket εκδόσεις που είναι φτηνότερες εξυπηρετεί πολύ!
    Οι εκδοτικοί πρέπει να βγάζουν χρήματα...τα μεγάλα ονόματα τους βοηθούν κι έτσι έχουν τη δυνατότητα να εκδίδουν και άλλα βιβλία.
    Σήμερα κυκλοφορούν άπειρα βιβλία και εκδίδονται συνεχώς καινούρια, ή επανεκδίδονται παλιότερα. Είναι αδύνατον ένα βιβλιοπωλείο να έχει όλους τους τίτλους{που να βρεθούν τόσα χρήματα;}, αλλά φέρνουν όποιον τίτλο τους ζητήσει ο πελάτης με την προϋπόθεση φυσικά να μην είναι εξαντλημένος.
    Αλλά και πάλι μια ματιά στα παλαιοβιβλιοπωλεία βγάζει πάντα λαυράκια...αν μπορώ να εκφραστώ έτσι για βιβλία.
    Όταν πηγαίνω Αθήνα τους παίρνω με τη σειρά μαζί με την κόρη μου που είναι τακτική τους πελάτισσα και ψάχνω, κι ακόμα κι αν δεν έχω χρήματα, θα βρω κάτι που θέλω με δύο π.χ. ευρώ μόνο.
    Τι λέγαμε γιατί το ξεχείλισα το θέμα και μάλλον το έβγαλα και εκτός...
    Βασικά αυτό που ήθελα να πω είναι πως ναι, υπάρχουν βιβλία που σπρώχνονται και άλλα το αξίζουν και άλλα όχι, αλλά στο τέλος η επιλογή ανήκει στον αναγνώστη...και ο αναγνώστης που μπαίνει συνειδητά σε ένα βιβλιοπωλείο πάντα ξέρει τι θέλει και θα πάρει αυτό που επιθυμεί ασχέτως διαφήμισης.
    Ελπίζω να μην σε ζάλισα...άλλωστε ήμουν λιγομίλητη....χαχα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μαρία μου καλησπέρα.
    Να σε ευχαριστήσω για την σημαντική συμμετοχή, το χρόνο σου και την κατάθεση της άποψής σου.
    Ας προσπαθήσω να δευτερολογήσω στην άποψή σου λέγοντας:
    -Υπάρχουν συγγραφείς που σπρώχνονται με τα ...μπούνια....! δεν το συζητάμε. Και κάποιοι από αυτούς δεν το δικαιούνται.
    -Αναφέρεσαι στον King και τον Nesbo. Στον πρώτο μανιώδης αναγνώστρια είναι η μεγάλη κόρη μου, τον δεύτερο δεν τον έχω διαβάσει καθόλου. Ξέρεις έχω τις επιφυλάξεις μου για το είδος που υπηρετεί κύρια ο πρώτος αλλά και ο δεύτερος.
    -Να σε ρωτήσω το εξής: Είμαι λάτρης του κλασικού αστυνομικού μυθιστορήματος. Τι να πουν δηλαδή ο Sir Arthur Conan Doyle, η Αγκάθα Κρίστι, ο Raymond Chandler, o Dashiel Hammet, αν θες ο Γιάννης Μαρής ή ακόμα ο νεώτερος δικός μας ο Πέτρος Μάρκαρης. Γιατί δυσκολεύομαι αφάνταστα να βρω βιβλία του Μαρή.
    -Εννοείται ότι συμφωνώ με όσα λες και όλες σου τις ...βιβλιοεμπειρίες καθώς και στα βιώματα που ζεις.
    Τέλος, να σε συγχαρώ για τη συμμετοχή στην Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης σου. Μπράβο σου.
    Μαρία μου, φιλιά πολλά, ειλικρινά σε ευχαριστώ για την συμμετοχή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Γιάννη μου καλημέρα!
    Θα απαντήσω στην απορία σου...δυσκολεύεσαι να βρεις βιβλία του Μαρή για τον ίδιο λόγο που δυσκολεύονται άλλοι να βρουν παλιότερα βιβλία του Κινγκ, μια και αναφερθήκαμε σε αυτόν...γιατί είναι παλιές εκδόσεις που εξαντλήθηκαν, ή για το λόγο που έγραψα και παραπάνω ότι δηλαδή αποκλείεται ένα βιβλιοπωλείο να φέρνει τα πάντα. Αν το ζητήσεις όμως και δεν είναι εξαντλημένο το φέρνουν. Τώρα, γιατί δεν επανεκδίδονται κάποια βιβλία, εδώ κι αν είναι περίπλοκο κι έχει να κάνει και με τα πνευματικά δικαιώματα που "παρακρατούν" κάποιο εκδοτικοί, αλλά σε πολλές περιπτώσεις και οι κληρονόμοι των δημιουργών..
    Αυτό που θέλω να πω είναι ότι "στα παρασκήνια" κρύβονται πολλά και το χρήμα σαφέστατα παίζει ρόλο με πολλές και διαφορετικές εκδοχές!
    Σίγουρα υπάρχουν συγγραφείς που δεν αξίζουν το σπρώξιμο, μα αν δεν αποκτήσουν κοινό το επόμενο βιβλίο τους πάει άπατο, και γίνονται άσκοπα πυροτεχνήματα, όπως έγινε με το βιβλίο που ακολούθησε τη χαζοτριλογία, που κι αυτή πούλησε αν θες την προσωπική μου άποψη μόνο και μόνο επειδή περιείχε σεξ!
    Υπάρχουν άλλοι που δημιουργούν κοινό και μάλιστα φανατικό...άρα σε κάποιους αρέσουν. Από τη στιγμή λοιπόν που φέρνουν έσοδα, είναι λογικό να προωθούνται!
    Αλλά δεν καταλαβαίνω τις επιφυλάξεις που λες ότι έχεις για τον Κινγκ και τον Νέσμπο.
    Ο πρώτος είναι αριστοτέχνης του τρόμου και του μυστηρίου, με αμέτρητα βιβλία που πολλά θα μείνουν ως αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας.
    Ο δεύτερος είναι ένας άξιος εκπρόσωπος του σύγχρονου αστυνομικού μυθιστορήματος...το να μη σου αρέσει ένα είδος το κατανοώ, αλλά και οι δύο είναι πέρα από κάθε αμφισβήτηση γιατί και ταλέντο έχουν και εξαιρετικά βιβλία γράφουν...δεν είναι καθόλου δηλαδή το δείγμα εκείνων που δεν αξίζουν προώθηση!
    Ειδικά με ένα κοινό που κάθεται σε αναμμένα κάρβουνα κυριολεκτικά αναμένοντας το επόμενο βιβλίο τους και ρωτάει συνεχώς τους εκδοτικούς...
    Καλό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Μαρία μου, ευχαριστώ για το χρόνο και τη συμμετοχή σου στον προβληματισμό και στις σκέψεις μας.
    Τον Nesbo δεν τον γνωρίζω είπα και δεν έχω άποψη προς το παρόν. Απλά τραβάει την προσοχή μου η γενικότερη κινητοποίηση "λυτών και δεμένων" για την προβολή του.
    Τον King δεν τον διαβάζω, με εξαιρέσεις λίγες, γιατί με το μεταφυσικό δεν τα έχω καθόλου μα καθόλου καλά ως είδος.
    Να πω το εξής για παράδειγμα. Ποια αξία έχει η "λογοτεχνία" του Dan Brown ; ειλικρινά τι μπορεί να προσφέρει πέραν από την συνωμοσιολογία και την ίντριγκα ; όμως το έργο του προωθείται με τρόπο υστερικό.
    Ξέρεις τι με ενοχλεί Μαρία μου εν κατακλείδι ;
    Υπάρχουν συγγραφείς, ας μείνουμε στην Ελλάδα, που έχουν γράψει εξαίρετα πράγματα. Έχουν ίσα δικαιώματα και πρόσβαση αυτοί οι συγγραφείς στην προώθηση του έργου τους ; Και ποια είναι τα κριτήρια επιλογής ; αυτό ήθελα να θίξω ως λειτουργία της αγοράς.
    Με λίγα λόγια όπως όλη μέρα στα ραδιόφωνα ακούω όχι πάνω από 100 τραγούδια. Αυτά επαναλαμβάνονται, και τίποτα άλλο, ε είναι τυχαίο αυτό ; δεν θα το έλεγα.
    Τώρα με τους κληρονόμους ναι εκεί υπάρχει ένα θέμα, στο δηλαδή ποιος χειρίζεται τα δικαιώματα θρυλικών συγγραφέων που δεν ζουν πια. Αυτό είναι ένα θέμα.
    Σε ευχαριστώ που καταθέτεις με συγκροτημένο τρόπο την άποψή σου, γεγονός που μας βοηθάει όλους στην κουβέντα μας.
    Όμορφο ΣαββατοΚύριακο καλή μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Γιάννη μου καλημέρα! Αυτή είναι η ώρα που πριν πάω να βγάλω το μεροκάματο, έχω λίγο χρόνο να μπω να δω κάποιον φίλο. Το θέμα σου είναι υπέροχο. Καταρχήν το παλιό βιβλιοπωλείο το αγαπούσα κι εγώ. Όμως δεν με ενοχλεί να βλέπω το βιβλίο να πουλιέται παντού και σε χώρους που πωλούνται τρόφιμα μια και είναι τροφή του πνεύματος και της ψυχής και είδος πρώτης ανάγκης. Για μένα επιβάλλεται να πωλείται παντού και σε προσιτές τιμές μάλιστα. Στους καιρούς που ζούμε και στο επίπεδο που έχουν φτάσει οι κοινωνίες, τα πάντα έχουν γίνει χρήμα. Και ο χώρος της έκδοσης πάντα ήταν χρήμα κακά τα ψέμματα. Οι συγγραφείς που πουλάνε, σίγουρα θα υπάρχουν παντού. Ό,τι διαφημίζεται και στηρίζεται με χρήμα, γίνεται σε ευρύτερο κοινό γνωστό από βιβλία άσημων ατόμων που μπορούν να αξίζουν πολλά και να θάφτηκαν λόγω έλλειψης μέσου. Το χειρότερο για μένα, είναι που χωρίς γνωστό χάνεται κάποιος και δεν μπορεί να δείξει την αξία του. Δεν δίνονται ίσες ευκαιρίες και δεν υπάρχει πουθενά αξιοκρατία. Αυτό με πονάει εμένα και το θεωρώ άδικο για πολλούς άξιους και νέους ανθρώπους. Να είσαι καλά την καλημέρα μου ξανά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Μαίρη μου καλησπέρα σου,
    με τιμά ο χρόνος που μου αφιερώνεις εδώ ειδικά μάλιστα πριν το ξεκίνημα του καθημερινού σου αγώνα, για τον οποίον πάντα να σε συνοδεύει η καλή μου ευχή.
    Φυσικά και χαίρομαι να βλέπω όσο το δυνατόν περισσότερα σημεία πώλησης βιβλίων. Μάλιστα λατρεύω ακόμα και τα όσα καφέ έχουν μέσα χώρους για βιβλία και περιοδικά σαν κύριο συνοδευτικό.
    Θα συμφωνήσω μαζί σου στις παρατηρήσεις σου για τις τιμές.
    Αυτό το τελευταίο δε που αναφέρεις είναι και το ζητούμενο Μαίρη μου. Οι ίσες ευκαιρίες, ή για να μην αεροβατούμε κάποιες δυνατότητες ευκαιριών και για εκείνους που δεν έχουν το μέσο στήριξης και προώθησης. Και εδώ κρίνονται τα αντανακλαστικά των κοινωνικών συλλογικών φορέων. Μια έκθεση π.χ. Δημοτική, νέων συγγραφέων με δηλώσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
    Έχουμε να πούμε πολλά στο μέλλον.
    Καλή σου δύναμη και ευχαριστώ πολύ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ξέρεις ότι κάποτε έκανα έρευνα για να ανοίξω βιβλιοπωλείο. Και ήθελα ένα σαν αυτό που είχε ο Τομ Χανκς στην ταινία ''έχετε μήνυμα στον υπολογιστή σας'', με καναπέδες, και καφέ και γενικά ένας χώρος που θα αγκάλιαζε το βιβλίο, αλλά τα χρήματα πολλά για τέτοιο εγχείρημα και εγκατέλειψα την ιδέα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Μαίρη....!!!!
    τι όμορφο πραγματικά. Έξοχη ιδέα αλλά δυστυχώς τα οικονομικά όντως πολύ αιματηρά για τέτοιο εγχείρημα. Όμως το όνειρο κυριαρχεί και ομορφαίνει την ψυχή σου.
    Καλό μήνα να έχεις και σε ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Γιάννη καλησπέρα!
    Να απαντήσω σε αυτά που με ρωτάς..μην ξεχνάς πως στα βασικά συμφωνούμε από την αρχή της συζήτησης έτσι κι αλλιώς!
    Τώρα για το τι αξία έχει η λογοτεχνία του Dan Brown δεν μπορώ να απαντήσω βέβαια, γατί με το ζόρι η ίδια έχω διαβάσει ενάμισι βιβλίο του. Οι αναγνώστες του θα μπορούσαν ίσως να απαντήσουν μια και είναι εκείνοι που τον απογειώνουν και ό, τι φέρνει πωλήσεις λογικό να προωθείται!
    Τα ίσα δικαιώματα στον κάθε συγγραφέα μόνο ο εκδοτικός του μπορεί να τα δώσει...αν συνηθίζει να προωθεί τα βιβλία του θα προωθήσει όσα βιβλία βγάζει...από εκεί και πέρα η αποδοχή του κοινού καθορίζει και την ένταση της προώθησης!
    Κι ο καθένας από μας εξαιρετικό θεωρεί κάτι διαφορετικό! Τι θεωρούν αυτοί εξαιρετικό δεν το γνωρίζω ούτε αυτό.
    Θα σου πω όμως πως η Δήμητρα Δότση η μεταφράστρια της αναμφισβήτητα εξαιρετικής τετραλογίας της Νάπολης, είχε ενθουσιαστεί από το 11 που την πρωτοδιάβασε όταν κυκλοφόρησε στο εξωτερικό και μέχρι το 15 που ξεκίνησε να τον μεταφράζει για τον Πατάκη, κάποιοι εκδοτικοί ήταν διστακτικοί και προβληματισμένοι για το πόσο θα είχε απήχηση. Δηλαδή αρνούνταν να εκδώσουν ένα έργο που το έβλεπαν ότι ήταν ξεχωριστό, γιατί δεν ήξεραν, ή δε φαντάζονταν πως θα πουλήσει...αυτό μας λέει ένα πράγμα....πως δεν μπορούν να τα ξέρουν όλα ούτε αυτοί που διαλέγουν βιβλία προς έκδοση!
    Θα καταλήξω πάλι στο συμπέρασμα πως όλα είναι πιο πολύπλοκα από όσο φαίνονται! :) :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ναι Μαρία μου πράγματι. Όλα είναι πιο περίπλοκα από όσο φαντάζεται κανείς.
    Και αυτό το "πάνω χέρι" που έχει ο εκδοτικός οίκος να ερμηνεύει και να προκαταβάλει κατά το δοκούν τις προτιμήσεις του κοινού, μάλλον για στυγνή χειραγώγηση μου μοιάζει.
    "Θα σας εκδόσω ότι νομίζω εγώ..!" ένα πράγμα.
    Πολύ δύσκολο θέμα, δαίδαλος και μεγάλη πραγματικά διαπλοκή.
    Μια ακόμα φορά να σε ευχαριστήσω για την κατάθεση σκέψη σου, που είναι τόσο μα τόσο περιεκτική και σημαντική στην κουβέντα μας.
    Καλό βράδυ Μαρία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή