H ζωή είναι δώρο. Σαν ένα σπιτικό ηδύποτο σε ακριβό σκαλιστό ποτηράκι, γεμάτο γεύσεις

Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2022

Αναγνωστικά ευρήματα άλλης εποχής

 Καλησπέρα αγαπητοί φίλοι/φίλες, επισκέπτες και επισκέπτριες. Σε απόλυτα χειμωνιάτικο περιβάλλον σήμερα και πολύ κρύο, ικανό να σε ωθήσει σε σπιτική καταφυγή. Τέτοια που, εκτός των άλλων, περιλαμβάνει φυσικά και αναζητήσεις σε βιβλία και συγγράμματα. Δεν ξέρω αν θυμάστε οι παλιότεροι, τις περιοδικές εκδόσεις, μέσα από τις σελίδες των οποίων, δημοσιεύονταν, σε σειρά, διάφορα μυθιστορήματα και κλασικά έργα. Για την ιστορία, να θυμίσω ότι όλα σχεδόν τα έργα του μεγάλου Γιάννη Μαρή, δημοσιεύτηκαν σε εφημερίδες της εποχής, ως είδος καθημερινού αναγνώσματος.




Κοιτάξτε τώρα τι ανέσυρα από τη βιβλιοθήκη μας. Ένα ιδιότυπο βιβλίο, θα το χαρακτήριζε κάποιος "χειροποίητο", που χρονολογείται σε πολύ παλιά χρόνια, μάλλον αμέσως μετά την κατοχή, ίσως το 1945-46. 


Ο πατέρας μου, αγόραζε σε τεύχη τη μεγάλη "Εγκυκλοπαίδεια του Ηλίου". Μία από τις μεγαλύτερες εγκυκλοπαίδειες στην Ελληνική φιλολογία ιστορικά. Μιλάμε για ένα έργο 18 ογκοδέστατων τόμων συν δύο μικρά επίτομα λεξικά. Όπως συνηθίζονταν εκείνη την εποχή, κάθε εγκυκλοπαιδικό έργο, έφτανε στα χέρια του βιβλιοδέτη, ο οποίος και τού έδινε ζωή με τη μορφή ενός υπέροχου βιβλίου.

Όπως είδα, στα τεύχη της εγκυκλοπαίδειας τότε, υπήρχε μια ένθετη έκδοση, αυτήν ακριβώς που βλέπετε στην εικόνα, η οποία περιείχε, σε συνέχειες, μεγάλα κλασικά μυθιστορήματα. Ο πατέρας μου λοιπόν, πρακτικός γαρ, τι έκανε; Κράτησε όλα αυτά τα τεύχη και στο τέλος, τα παρέδωσε σε μια χειροποίητη βιβλιοδεσία. Έτσι προέκυψε το βιβλίο που βλέπετε στην πρώτη εικόνα.

Για την αξία της παλαιότητας, ρίξτε μια ματιά στην τιμή των συνδρομών εξωτερικού. Η ΕΤΗΣΙΑ συνδρομή, κόστιζε 250.000 δραχμές (Αντιλαμβάνεστε ότι ακόμα λειτουργούμε με όρους κατοχικής οικονομίας) ή 9 Αγγλικές λίρες ή 24 δολλάρια ΗΠΑ. Η ετικέτα αυτή, όπως και να το κάνουμε, μού προκαλεί ένα δέος.

Ο πατέρας μου λοιπόν, διάλεξε να βιβλιοδέσει τέσσερα κλασικά μυθιστορήματα σε συνέχειες. Ποια είναι αυτά; Για να πάμε ένα λογοτεχνικό ταξίδι.


Το πρώτο είναι "Ο Αιχμάλωτος της Σαχάρας", μια κλασική περιπέτεια της Αγγλικής λογοτεχνίας. Γραμμένη από τον EDITH MAUD HULL, το 1931. Δείτε το εξώφυλλο της κανονικής έκδοσης.


Ο Edith Maud Hull έζησε στα 1880-1947 και το έργο αυτό ήταν μία από τις κλασικές του περιπέτειες εκείνης της εποχής. Το έργο στο εγκυκλοπαιδικό λεξικό, ολοκληρώθηκε σε 39 συνέχειες.


Για τη συνέχεια υπάρχει ένα μυθιστόρημα ενός Γερμανού συγγραφέα αυτή τη φορά.



"Μα είσαι τρελός;" από τον BERNARD KELLERMAN (1879-1951). Δεν κατάφερα να βρω στοιχεια για το χρόνο έκδοσης του συγκεκριμένου έργου μήτε κάποιο άλλο υλικό πέραν της δημοσίευσης στο ιδιότυπο πατρικό βιβλίο. Το μυθιστόρημα ολοκληρώνεται σε 19 συνέχειες.


Στη συνέχεια έχουμε έναν συγγραφέα από την Αυστραλία. Τον ERLE COX (1873-1950), ο οποίος διέπρεψε σαν συγγραφέας αλλά και δημοσιογράφος. Το βιβλίο έχει το έργο του "Ο Κόσμος που χάθηκε"


Λόγω του είδους της γραφής του συγγραφέα και της ενασχόλησής του με την επιστημονική φαντασία, έχω την εντύπωση ότι μιλάμε για ένα ανάλογο μυθιστόρημα. Εδώ ολοκληρώνεται σε 30 συνέχειες.

Και το υλικό του ιδιαίτερου αυτού βιβλίου κλείνει με ένα έργο του διάσημου Άγγλου συγγραφέα, το οποίο είναι και δημοφιλές και εμπορικό. Μιλάμε για τον HENRY RIDER HAGGARD (1856-1925) και την μυθιστορηματική του περιπέτεια:  "Οι Θησαυροί του Σολομώντος"


Για να δούμε το βιβλίο στην πρώτη του έκδοση στην κανονική του μορφή


Αυτά, φίλες και φίλοι, είναι τα περιεχόμενα του συγκεκριμένου αυτού "βιβλίου". Δεν έτυχε να διαβάσω κανένα από αυτά τα έργα καθώς δεν είχα ασχοληθεί με την ύπαρξή του στα κατάβαθα της βιβλιοθήκης. Δεν ξέρω για ποιο λόγο, ίσως το ότι είναι μια χειροποίητη δουλειά, έχω την πρόθεση να επιλέξω κάποια από αυτά για να το διαβάσω. Για να βυθιστώ, πέραν από το θέμα του όποιου μυθιστορήματος και στις αναμνήσεις του παρελθόντος.

Είναι αυτό που λέμε, "Μην πετάς τίποτα, ποτέ δεν ξέρεις τι μπορεί να δημιουργήσεις μ' αυτό". Ιδού λοιπόν μια ακόμα απόδειξη στον κόσμο της λογοτεχνίας.


Υπενθυμίζω το blog του προσωπικού μου λογοτεχνικού έργου, που μπορείτε να το συναντήσετε και να γίνετε ακόλουθοί του εδώ:  Ανθολογία





31 σχόλια:

  1. Ωωω τί θησαυρός είναι αυτός, φίλε μου!
    Δεν υπάρχουν πλέον αυτές οι εκδόσεις.
    Να τα διαβάσεις και να μας τα μεταφέρεις όπως μόνο εσύ ξέρεις.
    Καλό βράδυ και καλό ξημέρωμα .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ρένα μου, πολύ παλιά έργα, κλασικά θα τα χαρακτήριζε κάποιος. Δεν έχω εικόνα για την αξία τους αν και γράφονται εξαίρετα λόγια. Είναι μια αφορμή και ένα κίνητρο να διαβαστούν. Δεν ξέρω αν θα τα καταφέρω. Το κρατώ όμως ως παρακίνηση καλή μου φίλη και σε ευχαριστώ πολύ. Καλή Κυριακή να σου ευχηθώ ολόψυχα.

      Διαγραφή
  2. Λοιπόν, φίλε μου, σήμερα μας παρουσίασες έναν μικρό θησαυρό, που διατηρείς, όπως βλέπω, με πολύ αγάπη στο σπίτι σου. Ένα ιδιαίτερο κληροδότημα, που πάει πολύ πίσω και σίγουρα φυλλομετρώντας το, έχεις πολλά να μάθεις για την εποχή εκείνη.
    Να ευχηθώ πολλές και καλές αναγνώσεις!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μιλάμε Βασίλη μου για φύλλο εφημερίδας! Μην σου πω και πιο ψιλό από αυτό. Εκείνη την εποχή το φύλλο ήταν σε αυτήν την ποιότητα. Κάκιστο για τα σημερινά δεδομένα αλλά είχε αυτήν την κιτρινίλα και τη μυρωδιά, καταλαβαίνεις.
      Ευχαριστώ για τις ευχές σου αγαπητέ φίλε. Είμαστε εδώ να μοιραζόμαστε πράγματα και στιγμές.

      Διαγραφή
  3. Τι ευχάριστη έκπληξη αυτή Γιάννη μου, ειδικά που σήμερα Κυριακή το κρύο μας έχει κλείσει στα σπίτια μας!
    Όπως ξέρεις έχω ζήσει πολύ εκτός Ελλάδας γι αυτό και έχω πολλές "αναγνωστικές" ελλείψεις, έτσι η σημερινή σου ανάρτηση με συνέδεσε με μια εποχή που έχει ακόμα πολλά να μου μάθει!
    Θα επιστρέψω σύντομα εδώ για να μελετήσω σε βάθος τα λεγόμενα!
    Είσαι τυχερός που ο μπαμπάς σου, σου άφησε τέτοια κειμήλια, βλέπεις ο δικός μου, εκτός από ιατρικά συγγράμματα δεν μας άφησε τίποτα!!!

    ΑΦιλιά πάντα με ζεστή καρδιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α Στεφανία σε παρακαλώ! Τα ιστορικά συγγράμματα είναι αδυναμία μου! Τι λες τώρα! Γνωστό το πάθος μου για την ιστορία και μακάρι να μπορούσα να μοιραστώ τέτοια έργα που αναφέρεις.
      Ευχαριστώ για την ανταπόκριση. Ότι χρειάζεσαι στη διάθεσή σου καλή μου φίλη με αγάπη. Την καλησπέρα μου.

      Διαγραφή
  4. Ψάχνοντας τι βρίσκει κανείς ε; Δεν τα έχω ακούσει ποτέ, το ξέρεις; Για τα βιβλία λέω. Σε συνέχειες μμμ για σκέψου! Να σου πω κάτι; Θα προτιμούσα οι εφημερίδες να είχαν σε συνέχειες έργα κάποιων κάθε φορά ακόμη και σήμερα. Αλλά να μου πεις ποιος αγοράζει εφημερίδες σήμερα;
    Λεπτά φύλλα ε; Και εφημερίδας...Δύσκολη ανάγνωση. Καλή προσπάθεια. Έτσι για να μας πει τι περιέχει κάθε μυθιστόρημα. Αλήθεια απλή καθαρεύσουα είναι; Μπράβο Γιάννη παλιά και αναντικατάστατα όσα βρήκες. Να σαι καλά
    Καλή εβδομάδα... μήπως με λίγο χιόνι;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ βρε Άννα μου, ποιος αγοράζει εφημερίδες σήμερα; Μόνο οι Κυριακάτικες εκδόσεις πουλάνε αξιοπρεπώς και αυτές λόγω των συνοδευτικών βιβλίων. Πάλι καλά δηλαδή, κάτι σημαίνει αυτό. Έχει όρεξη ο κόσμος να διαβάσει.
      Μήτε εγώ τα ξέρω αυτά τα έργα Άννα μου. Ούτε καν. Και είμαι περίεργος. Τώρα είναι και δυσανάγνωστα όπως καταλαβαίνεις, μικρά γράμματα κιτρινισμένα. Γλώσσα; Για να δω. Στην καθομιλουμένη γλώσσα είναι αλλά πολυτονικό όπως ήταν παλιά. Ευτυχώς.
      Λες να δούμε χιόνι; Χμμμμ μακάρι αν και στην κατάσταση που είμαστε δεν μπορούμε και να το χαρούμε εύκολα.
      Μακάρι όλα καλά βρε Άννα μου. Ευχαριστώ πολύ κορίτσι μου για το όμορφο σχόλιο.

      Διαγραφή
  5. Αποτύπωμα μιας άλλης εποχής. Μια νοσταλγική αφορμή να ξεχειμωνιάσει κανείς με αναγνώσματα-ντοκουμέντα από άλλους καιρούς, από δυνατές πένες που είχαν μια πρωτοφανή για την εποχή επιτυχία. Όμορφες μνήμες αποθησαυρισμένες που διασώζουν έναν κόσμο μεταπολεμικής λογοτεχνίας. Σπουδαίο λογοτεχνικό εύρημα!!!
    Να είσαι καλά Γιάννη μου, να έχεις ένα καλό βράδυ και μια καλύτερη εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πιστεύω ότι είναι μια καλή περίπτωση συλλογής Αννίκα μου. Τέσσερα μυθιστορήματα δεμένα όλα μαζί σε ένα βιβλίο. Και βέβαια η αξία της μνήμης είναι εμφανέστατη, τι να λέμε τώρα. Ειδικά αυτή. Αννίκα μου, να πω καλή βδομάδα καρδιά μου και να προσέχεις το κρύο.

      Διαγραφή
  6. Κρατάς ένα θησαυρό Γιάννη μου, εγώ θα τα διάβαζα ευχαρίστως. Παλιά οι εφημερίδες δημοσίευαν πολλά διηγήματα ή μυθιστορήματα σε συνέχειες, κάπου πρέπει να έχω και εγώ δύο βιβλιοδεσίες από παλιά περιοδικά.
    Καλή εβδομάδα σου εύχομαι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η "ανθολογία" σου πολύ ωραία! Μπράβο!

      Διαγραφή
    2. Ελένη μου, κάτι θα κοιτάξω να διαβάσω, έστω ένα από όλα αυτά. Απλά είναι πολύ δύσκολη η ανάγνωσή τους, καταλαβαίνεις, στοιχεία εφημερίδας και μάλιστα παλιά. Χμμμ για ψάξε τις βιβλιοδεσίες σου. Μιλάμε για τέχνη κάποτε έτσι;
      Σε ευχαριστώ με την καρδιά μου για την παρουσία σου στην "Ανθολογία", είσαι καλοδεχούμενη και το ξέρεις.
      Ελένη μου καλή βδομάδα καλή μου.

      Διαγραφή
  7. Την θυμάμαι αυτή την εγκυκλοπαίδεια Γιάννη μου. Έψαξα λίγο τους ιστότοπους που παρακολουθώ και το βρήκα. Ρίξε μια ματιά αν θέλεις, έχει πολλούς θησαυρούς εποχής. http://lolanaenaallo.blogspot.com/2013/03/blog-post_4496.html
    Όσο για την εξερεύνησή σου στα ενδότερα της πατρικής βιβλιοθήκης, καταλαβαίνω πόσο συγκινητικό, ίσως και επώδυνο, να ήταν αυτό, αλλά άξιζε τον κόπο. Πάρε το χρόνο σου και εξερεύνησε το περιεχόμενο, γιατί κάποιο λόγο θα είχε να τα φυλάξει ο πατέρας σου.
    Μια ζεστή στιγμή στην παγωνιά της ημέρας, η ανάρτησή σου Γιάννη. Να είσαι καλά και καλή δύναμη μέχρι να φύγει ο χιονιάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ βρε Μαρία μου, τι θησαυρό μού βρήκες τώρα. Τρέχω να δω τι είναι. Ο πατέρας μου είχε ναι, μια ιδιαίτερη σχέση με όλα τούτα. Κράταγε σημειώσεις, γραπτά αποκόμματα, αποσπάσματα. Κάπως έτσι προέκυψε και αυτό εδώ να ξέρεις. Σε ευχαριστώ που συμμερίζεσαι αυτά τα βιώματα Μαρία μου, να είσαι καλά καλή μου.

      Διαγραφή
    2. Μαρία πήγα και το είδα! Ναι τη βρήκα την εγκυκλοπαίδεια όντως. Και το δέσιμό της είναι ακριβώς σαν αυτό που έχω και εγώ. Είναι εκπληκτικό! Μόνο που εμένα είναι 18 τόμοι και έχει το λογότυπο του πατέρα μου έξω, προφανώς το έδινες παραγγελία στον βιβλιοδέτη. Πωπωπωπω τι θησαυρός είναι αυτός πραγματικά έτσι;
      Σε ευχαριστώ κορίτσι μου.

      Διαγραφή
  8. Καλησπέρα Γιάννη,

    Άκρως ενδιαφέροντα τα όσα αναφέρεις. Άλλες εποχές άλλες και οι σχέσεις με τα βιβλία. Σήμερα η εικόνα έχει επισκιάσει τα πάντα. Ευτυχώς που κάποιοι ακόμα επιμένουν με τα έντυπα. . .

    Να είσαι Καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, ισχύει αυτό αγαπητέ φίλε. Η δύναμη της εικόνας και της προβολής είναι τέτοια που τραβάει σαν μαγνήτης. Αλλά και το εύκολο που γίνεται προσιτό. Σε ευχαριστώ φίλε μου για την παρουσία και το σχόλιο.

      Διαγραφή
  9. Εγώ πάλι!

    Το έψαξα λίγο, σχετικά με το βιβλίο του Bernard Kellermann, και το πιο κοντινό μου φαίνεται το "Der Dor", έκδοσης του 1909, το οποίο στα Αγγλικά μεταφράστηκε σαν "The Fool".

    https://www.amazon.de/Tor-Roman-Bernhard-Kellermann/dp/116795078X

    Καληνύχτα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι φοβερό το ψαχτήρι σου έτσι; Τι πας και ανακαλύπτεις στην κυριολεξία μιλάμε. Τι να πω παρά ευχαριστώ Ολίγιστε να είσαι καλά.

      Διαγραφή
  10. Συλλεκτικής αλλά κυρίως συναισθηματικής αξίας, φίλε Γιάννη! ⛄⛄

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α βέβαια Πέτρα μου! Απόλυτα σωστό και συνάμα όμορφο. Σε καλημερίζω κορίτσι μου και εύχομαι όλα καλά και να προσέχεις.

      Διαγραφή
  11. Καλησπέρα Γιάννη. Υπέροχες αναμνήσεις.. τώρα με το κρύο το διάβασμα είναι ότι πρέπει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν λες τίποτα Κώστα. Η καλύτερη φάση. Χουχούλιασμα και διάβασμα μιλάμε. Την καλησπέρα μου φίλε και ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  12. Θυμάμαι η μαμά μου μάζευε τη Δομή σε τεύχη και μετά τα έδινε για βιβλιοδεσία.
    Το συγκεκριμένο βιβλίο που έχεις πιστεύω πως έχει πολύ μεγάλη συλλεκτική και συναισθηματική αξία, όπως σημειώνει και η Mia Peta
    Να το προσέχεις :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το προσέχω Μάνια μου ναι. Σίγουρα έχει τέτοια αξία καθώς είναι "χειροποίητη" δημιουργία με προσωπική συλλογή και φροντίδα. Εκείνη την εποχή, οι δικοί μας μάζευαν εγκυκλοπαιδικές εκδόσεις με τεύχη. Ήταν μια ολάκερη όμορφη διαδικασία. Η απόφαση, η συλλογή, η προσμονή για το επόμενο τεύχος. Η παράδοση μετά στον βιβλιοδέτη και η παραλαβή του χρυσόδετου τόμου, που ήταν πάντα εξαίρετης ποιότητας για αυτό και αντέχει στο χρόνο. Έχω ζήσει πολλά τέτοια έργα εδώ στο σπίτι και είναι υπέροχο. Ένας ολάκερος αγώνας ζωής.
      Σε ευχαριστώ καλή μου για τα συναισθήματα και την παρουσία, να είσαι καλά.

      Διαγραφή
  13. ΥΓ.
    Ασυναγώνιστο το βιβλίο εντέλει.
    Όσο και αν η ηλεκτρονική εποχή κυριαρχεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ Ευρυτάνα για τα καλά σου λόγια και την παρουσία σου. Ε ναι, έχεις δίκιο. Η υφή, το άρωμα, η υπόσταση του έντυπου βιβλίου δεν αντικαθίσταται φίλε μου. Είναι κάτι που έχει ζωή, που αναπνέει.
      Να είσαι καλά και να πορεύεσαι μάχιμος φίλε μου.

      Διαγραφή
    2. Κοίτα να δεις τι θυμήθηκα τώρα που διάβασα την ανάρτηση σου φίλε.
      Πριν δυο τρία χρόνια, ο εγγονός μου μου έκανε δώρο ένα στακωμένο ανθολόγιο, που είχε μαζεμένα τα τεύχη από ένα περιοδικό ποικίλης ύλης , από την χρονολογία του 1924, με διηγήματα ανέκδοτα ,ποιήματα στην καθαρεύουσα...αν μπορούσα θα σου έστελνα φωτογραφία να δεις, αλλά μου έβαλες την ιδέα να το προβάλω κάποια στιγμή, γιατί αξίζουν να έχουν και αυτά μια θέση
      Πολύτιμοι θησαυροί αυτοί και έκανες πολύ καλά που τους δημοσίευσες!!
      Να περνάς όμορφα ότι κάνεις και καλή συνέχεια σε ότι κάνεις καλο σου βράδυ!

      Διαγραφή
    3. !!!!!!!!!!!!
      Ρούλα, τι λες παιδί μου! Αυτό είναι θησαυρός ανεκτίμητος! Κάνε μια επιλογή τι από αυτά αξίζει να μείνει, μην σου πω όλα και να το δώσεις να στο βιβλιοδέσουν. Θα γίνει ένα περιοδικό και συναισθηματικής και ιστορικής-φιλολογικής αξίας.
      Προς Θεού Ρούλα μου αξίζει.
      Να είσαι καλά κορίτσι μου, σε ευχαριστώ για το σχόλιο. Στέλνω φιλιά.

      Διαγραφή