H ζωή είναι δώρο. Σαν ένα σπιτικό ηδύποτο σε ακριβό σκαλιστό ποτηράκι, γεμάτο γεύσεις

Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2022

Χριστουγεννιάτικες αναγνώσεις

Η περίοδος των φετινών Χριστουγέννων και των γιορταστικών ημερών κλείνει σήμερα, αγαπημένες φίλες και φίλοι μου. Ένα κομμάτι από τις στιγμές μας σε αυτήν την περίοδο σίγουρα ήταν το Βιβλίο. Κλασική και ανεκτίμητη αξία στο πέρασμα των χρόνων. Μάλιστα αυτές τις μέρες, το διάβασμα ενός βιβλίου στο κλίμα των ημερών αποκτά ακόμα μεγαλύτερη αξία και ομορφιά.


"Ευτυχώς δεν εχιόνιζεν, αλλ' ο άνεμος ήτο παγερός. Αίθριος ο ουρανός, σταυρωμένος από τον βορράν. Η σελήνη ήτο εις το πρώτον τέταρτον και είχε δύσει προ πολλού. Τα άστρα έτρεμαν εις το στερέωμα, η πούλια εμεσουράνει, ο γαλαξίας έζωνε τον ουρανόν. Ο πήχυς και η άρκτος και ο αστήρ του πόλου έλαμπαν με βαθείαν λάμψιν εκεί επάνω. Η θάλασσα έφρισσεν υπό την πνήν του βορρά, και ηκούοντο τα κύματα πλήττοντα μετά ρόχθου την ακτήν, εις ην μελαγχολικώς απήντα ο φλοίσβος του ύδατος περί την πρώραν της μεγάλης και δυνατής βάρκας..."


Ναι, σωστά ίσως να μαντέψατε! Το παραπάνω απόσπασμα της συγκλονιστικής, για μένα, γραφής του μεγάλου μας λογοτέχνη Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, είναι από το κλασικό του "Στο Χριστό στο κάστρο". Ένα διήγημα των ημερών αυτών που, αποτελεί σημείο αναφοράς στο συγκεκριμένο θέμα. Μια περιγραφή χώρου και προσώπων που συναρπάζει για τη λογοτεχνία του και το γλωσσικό του πλούτο. 

Αλήθεια πού πήγε αυτός ο θησαυρός της γλώσσας μας; Σε ποια ισοπέδωση καταναλίσκεται με σκοτεινή ευτέλεια; Τέλος πάντων.

Όποιος δεν έχει διαβάσει, τις μέρες των Χριστουγέννων, το "Χριστό στο κάστρο", σίγουρα έχει ένα σοβαρό έλλειμμα στην αναγνωστική του εμπειρία. Ο αγώνας των ανθρώπων του χωριού του να νικήσουν τα στοιχεία της φύσης και της κακοκαιρίας για να βρουν τους αποκλεισμένους βοσκούς αλλά και να λειτουργήσουν ξανά, βράδυ Χριστουγέννων, την εγκαταλειμμένη ιστορική εκκλησιά στην κορυφή του παλιού πύργου, είναι αποτυπωμένος με αλησμόνητο στους αιώνες τρόπο.


Του ίδιου συγγραφέα είναι και "ΤΟ ΧΡΙΣΤΟΨΩΜΟ". Ένα ακόμα διήγημα που όμως κινείται σε εντελώς διαφορετικό θέμα από το προηγούμενο. 

"Εις τι έπταιεν η ατυχής νέα Διαλεχτή, ούτως ωνομάζετο, θυγάτηρ του Κασσανδρέως μπάρμπα-Μανώλη, μεταναστεύσαντος κατά την Ελληνική Επανάστασιν εις μίαν των νήσων του Αιγαίου, εις τι έπταιεν αν ήτο στείρα και άτεκνος;..."

Ένα διήγημα που αποτυπώνει με τραγικό τρόπο την οικτρή αντιμετώπιση της νεαρής κοπέλας από τη μητέρα του άντρα της καπετάν-Καντάκη, την ερεβώδη Κυρά-Καντάκαινα, ανήμερα Χριστουγέννων.


"ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΑ" είναι ένα εξαίρετα τρυφερό και λυρικό έργο της Σέλμα Λάγκερλεφ. Διάφορες ιστορίες που ξεπηδούν από το μυστικό κόσμο της παράδοσης και τη μαγεία των μύθων. Ιστορίες ανθρωπιάς, όπου κυρίαρχο ρόλο έχουν οι απλοί άνθρωποι του λαού και οι αποδιωγμένοι της κοινωνίας. Η αγάπη υψώνεται σαν υπέρτατη δύναμη, καταλυτική, που μεταμορφώνει τη σκληρή πραγματικότητα και απαλύνει τον πόνο.

Στα "Χριστουγεννιάτικα τριαντάφυλλα" ένας μοναδικός κήπος ανθίζει κάθε παραμονή Χριστουγέννων μέσα στο παγωμένο δάσος. Η Γριά Αγνή δίνει ζεστασιά και αγάπη σε όλες τις κολασμένες ψυχές που είναι καταδικασμένες να πλανιούνται αιώνια μέσα στο κρύο και στους πάγους. 

Το βιβλίο δίνει στην κυριολεξία ένα ρεσιτάλ ευαισθησίας και αναδεικνύει την επιθυμία της καρδιάς να αγαπήσει και να αγαπηθεί.

"Η ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ". Θα ήταν αδύνατον από τις αναγνώσεις των Χριστουγέννων να λείπει ο μεγάλος δάσκαλος και κοινωνικός λογοτέχνης. Ο ΚΑΡΟΛΟΣ ΝΤΙΚΕΝΣ. Και φυσικά στην "Χριστουγεννιάτικη ιστορία" θα συναντήσουμε τον κλασικό πλέον Εμπενίζερ Σκρουτζ, τη μορφή που έγινε σύμβολο απληστίας, μισανθρωπιάς και τσιγκουνιάς, να ταλανίζεται, παραμονή των Χριστουγέννων, σε περιπλανήσεις τριών εποχών της ζωής του από τρία φαντάσματα. Τρεις οπτασίες που θα τον ταξιδέψουν στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον της ζωής του, προκαλώντας του ένα σωματικό αλλά και ψυχολογικό σοκ, ικανό να τον μεταμορφώσουν ριζικά σε άνθρωπο καλοσυνάτο και αλληλέγγυο.

Ο ΝΤΙΚΕΝΣ αγωνίστηκε με πάθος για τον εξανθρωπισμό μιας φριχτής προκαπιταλιστικής κοινωνίας, αυτής που έδωσε τη μεγάλη "ανάπτυξη" στη βιομηχανική κοινωνία. Μια ανάπτυξη βασισμένη στη παιδική εκμετάλλευση, σε απάνθρωπους θεσμούς δουλείας και συνθηκών εργασίας και ζωής που καλό θα είναι θα μας θυμίζουν το "ΠΩΣ" χτίστηκαν οι "ισχυρές" οικονομίες των χωρών σήμερα που άρχουν στη διεθνή σκηνή.



Δύο ακόμα έργα του Καρόλου Ντίκενς λάμπουν αυτές τις γιορταστικές μέρες και μου χάρισαν τη συντροφιά τους. 

"Ο ΓΡΥΛΟΣ στο ΤΖΑΚΙ"

Ο μαγικός κόσμος των παιχνιδιών. Κούκλες και ζωάκια. Και τζάκια. Κάθε σπίτι με το δικό του τζάκι και κάθε τζάκι με το δικό του Γρύλο. Οι άνθρωποι χάνουν την υπόστασή τους και μεταμορφώνονται. Αν είναι καλοί, γίνονται ακόμα καλύτεροι. Αν όμως όχι, τότε γίνονται τέρατα.

Κάθε τζάκι χωρίς γρύλο είναι ζωή χωρίς όνειρα, άνοιξη χωρίς λουλούδια, άνθρωπος χωρίς ελπίδα. Και εκεί κάπου αρχίζουν τα τερετίσματα των γρύλων. Κάθε τερέτισμα ανάβει το τζάκι πιο ζεστά, η ζωή, με τα όνειρα γίνεται πιο βατή, η ελπίδα ολοκληρώνει τον άνθρωπο για να γίνει αληθινός.

"ΟΙ ΚΑΜΠΑΝΕΣ"

Μια ακόμα Χριστουγεννιάτικη ιστορία του αγαπημένου μας Ντίκενς. Μια ιστορία με ξωτικά. Μια ιστορία για καμπάνες που δεν ήταν όμως οι συνηθισμένες. Σπάνιο το μέταλλό τους, φτιαγμένες εδώ και πολλά χρόνια πριν, τοποθετημένες πολύ ψηλά, για να χτυπούν, όχι μόνο σε γιορτάδες μέρες αλλά και να ξεχύνουν τη μουσική του μαζί με τον άνεμο.

Κάποιες αθώες ψυχές θα είχαν το χάρισμα να ακούσουν τη μουσική τους. Κάποιες ψυχές αμόλυντες, ανθρώπινες. Σαν τον Τόμπυ Βεκ, τον γέρο-Ζόμπυ των παλιών ιστοριών, που μιλούσε μαζί τους, τις χαίρονταν, τις παρακαλούσε για όλα τα στραβά ετούτου του κόσμου.

Ένα έργο ονειροφαντασίας στην εποχή που αναφέραμε.



Φίλες και φίλοι, η ανάρτηση αυτή αγκαλιάζει το όμορφο δρώμενο των ημερών που διοργάνωσε η δικτυακή μας φίλη Μαρία Νικολάου εδώ:

"Το Κείμενο: Ιστορίες των Χριστουγέννων"

Να είμαστε καλά, του χρόνου οι μέρες αυτές να είναι πιο καλές, πιο ανθρώπινες. Απαλλαγμένες από το γκρίζο των καιρών και τις απειλές των εποχών. Εύχομαι σε όλες και όλους να προχωρήσουμε γόνιμα και με αγάπη. Ένα "ευχαριστώ" στη Μαρία Νικολάου για την δυνατότητα που μας έδωσε.




34 σχόλια:

  1. Βιβλία που διαβάσαμε, αγαπήσαμε, που σηματοδότησαν καταστάσεις, μιας εποχής γκρίζας με ανέχεια και φτώχεια που η μαγεία των Χριστουγέννων γέμιζε με φως και ελπίδα.
    Και βέβαια ποιος δεν θυμάται «Στο Χριστό στο κάστρο» ποιος δεν διάβασε τον «άνθρωπο των γραμμάτων» που μετέφερε με σεβασμό τα ήθη και τα έθιμα της εποχής και της Χριστιανοσύνης, με την «γνήσια, ρωμέικη, λαϊκή ψυχή» κατά τον Ξενόπουλο, για να συμπληρώσει ο Παλαμάς «ο Παπαδιαμάντης είναι ο μεγάλος ζωγράφος των ταπεινών»
    Ποιος δεν έχει διαβάσει Ντίκενς και δεν τον σημάδεψε ο πόνος, η αδικία και η ανισότητα της κοινωνίας. Βιβλία με ιστορίες αγάπης και μηνύματα αφύπνισης, συνείδηση και αλήθειες, ακόμη και τώρα. Τα παιδιά δεν θέλουν να τελειώσουν ποτέ οι ιστορίες για αγάπη, αλλά ούτε και τα Χριστούγεννα.
    Όμορφη παρουσίαση Γιάννη μου, που σκαλίζει τις μνήμες, τόσο μακρινές και τόσο πρόσφατες.
    Πολύχρονος να είσαι καλά, να χαίρεσαι ότι αγαπάς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Αννίκα μου για τις ζεστές σου ευχές. Σε εποχές που η πνευματικότητα χάνεται και βάλλεται. Σε εποχές που η ελληνική γλώσσα εξοβελίζεται, καλό θα είναι να έχουμε κάποια σημεία αναφοράς, κάποιους πνευματικούς ογκόλιθους για να μας επαναφέρουν στην ανθρωπιά και στις αξίες.
      Παπαδιαμάντης και Ντίκενς υπερασπίστηκαν, ο δεύτερος φανερά και με πάθος, μια άλλη κοινωνία δίκαιη και ανθρώπινη.
      Τους κρατάμε λοιπόν στην καρδιά μας.

      Διαγραφή
  2. Βιβλία που αγαπήσαμε παρουσίασες Γιάννη μου σήμερα. Μόνο ''Τα Χριστουγεννιάτικα Τριαντάφυλλα ΄' δεν έχω διαβάσει. Βιβλία σταθμός ευαισθησίας, συναισθημάτων, περιγραφή των αδικημένων και πεινασμένων της Γης. Μόνο που σήμερα δεν τα διαβάζουν τα παιδιά ειδικά Παπαδιαμάντη με αυτήν τη γλώσσα που τα εμποδίζει στην κατανόηση και είναι λυπηρό. Ωραία παρουσίαση τόσων θησαυρών Γιάννη
    Και πάλι πολύχρονος
    Τα φιλιά μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι Άννα μου. Μήτε Ντίκενς διαβάζουν τα παιδιά μήτε Παπαδιαμάντη. Και δεν διδάσκονται κιόλας γιατί τα σχολεία μας είναι φυτώρια χειραγωγημένων αμόρφωτων ανθρώπων. Χωρίς γνώση, χωρίς παιδεία και αξίες. Έτσι μένουν στη διακριτική ευχέρεια εκείνων που θα αναζητήσουν το έργο τους πεισματικά απέναντι στη λήθη.
      Ευχαριστώ για τις ευχές καλή μου φίλη. Να είμαστε καλά.

      Διαγραφή
  3. Με πολύ όμορφες βιβλιοπαρουσίες και αναμνήσεις στόλισες την ανάρτησή σου φίλε Γιάννη μέρα που είναι σήμερα...
    Να είσαι πολύχρονος να σε χαίρονται που σ αγαπάνε...
    Τι μου θύμισες με την καθαρεύουσα!!!με αυτήν εμείς μαθαίναμε γράμματα στο δημοτικό!!και ήταν τα πρώτα βιβλία που διάβασα...
    Χρόνια σου πολλά και του χρόνου να σε χαίρονται οι αγαπημένοι σου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ρούλα μου, ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σου καλή μου φίλη. Δεν λέω ότι είμαι υποστηρικτής της καθαρεύουσας και της επαναφοράς στη γλώσσα. Απλά λέω ότι ο πλούτος της γλώσσας μας εξαφανίζεται με τον τρόπο που διδάσκεται στα σχολεία όλων των βαθμίδων. Κάτι σαν μια φάση που λέει "Έλα μωρέ και πολύ σας είναι τώρα..."
      Αν το επίσημο κράτος φέρεται έτσι στη γλώσσα του λαού μας, τότε αντιλαμβάνεσαι.
      Άντε ας είμαστε καλά Ρούλα μου και ας πιούμε καμιά ρακί, αν είχαμε δηλαδή. Φιλιά.

      Διαγραφή
    2. το σκότωσα ε γραμματολογικά; Άντε στην υγεία μας σύντεκνη!

      Διαγραφή
    3. Κοίτα να δεις που δεν το είχα προσέξει το...λάθος,🤣 εγώ το είπα για να τσουγκρίσουμε στην υγειά μας 🥂...😀

      Διαγραφή
    4. Στην υγειά σου Ρούλα μου! Στην υγειά και των δικών σου όλων καλή μου φίλη. Να είσαι καλά.

      Διαγραφή
  4. Ξέρω πως χρόνια πολλά σου είπα Γιάννη μου αλλά δεν μπορούσα να μη περάσω να στα πω κι εδώ! Χρόνια πολλά και καλά με υγεία να μας παρουσιάζεις τα πάντα από βιβλία ως events πάντα κοντά πάντα έντονα!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μου τα είπες καρδιά μου και σε ευχαριστώ πολύ!
      Χαίρομαι που σε βλέπω και εδώ. Αγαπάς το βιβλίο, το ξέρω και χάρηκες είμαι σίγουρη για το θέμα.
      Να στείλω τα φιλιά μου, να πω καλό Σαββατοκύριακο.

      Διαγραφή
  5. Παπαδιαμάντης: Όσο απεχθής μου ήταν η καθαρεύουσα, τόσο μαγευτική κατόρθωσε ο μεγάλος μας λογοτέχνης να την πλάσει στη δική του γραφίδα. Είναι αλήθεια ότι τα κείμενα του, αν αφαιρέσεις τη "γλώσσα" τους, αποστεώνονται και γίνονται πλαδαρά και ανούσια. Το ίδιο ισχύει και για όσους προσπάθησαν, μέχρι στιγμής, να τα μεταφέρουν στο θέατρο ή τον κινηματόγραφο.
    Πολύ όμορφο Γιάννη το αφιέρωμά σου, μου θύμισε κάτι από τα εφηβικά μου χρόνια, τότε που γνώρισα του μεγάλους αυτούς δημιουργούς.
    Την Καλημέρα μου, Γιάννη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σίγουρα η καθαρεύουσα είναι γλώσσα ας το πούμε "ξύλινη" για την καθομιλουμένη. Όμως, ο Παπαδιαμάντης, γλωσσικά και λογοτεχνικά, πέτυχε το ακατόρθωτο. Έδωσε σε αυτή τη γλώσσα ζωή! Ναι! Μια άλλη ζωή και εκφραστική δύναμη όπου μέσα από την αφήγηση, βαφτίζεσαι με ένα αλλόκοτο δέος. Κάθε του διήγημα είχε ένα τέτοιο βάθος που το έκανε να μοιάζει με κάτι "ιερό".
      Τον λατρεύω Βασίλη. Όχι μόνο λογοτεχνικά αλλά και φιλοσοφικά για τις κοινωνικές του θέσεις.
      Ευχαριστώ φίλε μου καλέ για το σχόλιο και τη συμμετοχή σου.

      Διαγραφή
  6. Χρόνια Πολλά Γιάννη μου, για την γιορτή σου!
    Και εδώ με ευχές υγείας, χαράς και δημιουργικότητας!
    ΑΦιλιά γιορτινά και πολύ χαμογελαστά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Stephanie, mon chere amie, merci beaucoup pour vos voeux!
      (Πως με βλέπεις; αχαχαχαχαχαχα)
      Να είσαι πάντα καλά καλή μου για κάθε σου παρουσία και συμμετοχή.

      Διαγραφή
  7. Α, θα ήθελα να διαβάσω "τα χριστουγεννιάτικα τριαντάφυλλα"! Από όσα βιβλία πρότεινες Γιάννη μου, δεν έχω διαβάσει κανένα 🙄 έχω δει όμως την "χριστουγεννιάτικη ιστορία" τού Ντίκενς στο θέατρο, και με είχε μαγέψει! Χρόνια σου πολλά κι από εδώ, πάντα με υγεία! Καλό σ/κ ⭐⭐

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Πέτρα μου!
      Ω στο θέατρο ε; Πρέπει να ήταν εξαίρετη εμπειρία. Για δώσε στοιχεία για την παράσταση, με ενδιαφέρει. Τα "Χριστουγεννιάτικα τριαντάφυλλα" είναι πάρα πολύ γλυκό και γεμάτο συγκίνηση βιβλίο για όλες τις ηλικίες.
      Καλό Σαββατοκύριακο αγαπημένη μας φίλη.

      Διαγραφή
  8. Αγαπημένα βιβλία Γιάννη μου. Του Παπαδιαμάντη τα είχα διαβάσει παλαιότερα και τώρα άμα πέσουν στα χέρια μου τα ξαναδιαβάζω, αλλά και του Ντίκενς είναι αγαπημένα.
    Καλό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαζί σου Ελένη μου! Εννοείται ότι τον Παπαδιαμάντη τον έχω διαβάσει πολλές φορές. Και θέλω να κάνω το ίδιο και στα άλλα. Σε ευχαριστώ καλή μου φίλη, καλό Σαββατοκύριακο να έχεις.

      Διαγραφή
  9. Ωραίες χριστουγεννιάτικες αναγνώσεις Γιάννη μου, κάθε μια με το δικό της στίγμα.
    Όμορφα έκλεισες το "κουτί" των εορτών, με αυτή την ανάρτηση.
    Όντως να είμαστε καλά του χρόνου τέτοιο καιρό να ανταλλάσσουμε ευχές.
    Ας έχουμε ένα υγιές και δημιουργικό 2022! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Από το στόμα σου και στου Θεού τ' αυτί Μαρίνα μου! Μακάρι, κορίτσι μου, του χρόνου τέτοιον καιρό να συζητάμε με πολύ καλύτερες συνθήκες. Ευχαριστώ πολύ καλή μου φίλη, να είσαι καλά και να δημιουργείς.

      Διαγραφή
  10. Από Παπαδιαμάντη έχω διαβάσει μόνο το αμάρτημα της μητρός μου, αν και μου αρέσει η καθαρεύουσα. Λατρεύω όμως τον Ντίκενς, από όσα μας παρουσίασες σήμερα αυτόν θα προτιμήσω. Έχει εκείνη την χροιά της θλίψης η γραφή του που μου ταιριάζει, αλλά και μια ελπίδα που πάντα φεγγοβολά στο βάθος.
    Τα χρόνια πολλά τα είπαμε αγαπημένε μου, αλλά δεν βλάπτει να σου ξαναδώσω τις ευχές μου. Πολύχρονος, πολύχρωμος, κι ευτυχισμένος! Την αγάπη μου σου στέλνω! ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λία μου, γλυκιά μου, καλησπέρα σου. Ευχαριστώ, μία ακόμα φορά, για τις ευχές σου. Ο Ντίκενς είναι αξεπέραστος. Η γραφή του μόνη της είναι ολάκερη μια καταγγελία ενός απάνθρωπου κόσμου. Φωνή που διαπερνάει τους αιώνες αναλλοίωτη και διεισδυτική.
      Εξαίρετο έργο του Παπαδιαμάντη διάλεξες Λία μου.
      Σε ευχαριστώ πολύ για τη συμμετοχή και το σχόλιό σου. Ανταποδίδω την αγάπη μου Λία μου.

      Διαγραφή
  11. Πως ένας άνθρωπος, και εννοώ τον Ντίκενς, να επηρεάσει τόσο τις συνήθειες των ανθρώπων και να γλυκάνει μια εποχή σκληρή κι απάνθρωπη.
    Σε ευχαριστώ για αυτή την συμμετοχή.
    Καλή χρονιά με υγειά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς τη Μαρία μας.
      Καλή μου φίλη, εμείς ευχαριστούμε για τη δυνατότητα που μας έδωσες να συμμετάσχουμε σε μια όμορφη συλλογική εποχιακή δράση με όποια μορφή θέλουμε.
      Ο Ντίκενς σημάδεψε το ανθρώπινο κριτικό και καταγγελτικό πνεύμα. Για μένα έβαλε τη βάση της επιστημονικής κριτικής που οικοδόμησε ο Μαρξισμός στη συνέχεια για την απανθρωπιά του καπιταλισμού της εποχής.
      Καλή χρονιά Μαρία μου. Πάντα να μας δίνεις εμπνεύσεις καλή μου φίλη.

      Διαγραφή
  12. Αν λατρεύω τα Χριστουγεννα κι αν καλλιεργω μία ατμόσφαιρα κι αν θέλω να πηγαίνω στην εκκλησιά την παραμονή των Χριστουγέννων μέσα στο απόλυτο σκοτάδι το οφείλω ολοκληρωτικά στον Κοσμοκαλόγερο της Ελληνικής Λογοτεχνίας. Παρά τη δυσκολία της γλώσσας τότε, το διάβασμά του ήταν ενα ταξίδι σε κόσμους άγνωστους για ένα αλλά που η φαντασία μου ζωήρευε και έπαιρνα μέρος στα σκηνικά του. ΑΞΕΠΕΡΑΣΤΟΣ κι ας ήταν γλυκόπικρος και ας προσπαθούσε ματαίως να τον παραγκωνίσει ο Ντίκενς. Απο τη θέση του αυτή κανένας δεν κατάφερε να τον εκθρονίσει.Του ανήκει δικαιωματικά κι ακόμα όπως τότε κάνει τα σωθικά μας να σπαρταράνε κι ας μεγαλώσαμε κι ας γνωρίσαμε και σκληρές καταστάσεις απο αυτές που περιγράφει, πάντα κανακεύει τις παιδικές μας ονειροπολήσεις και κάνει τα χριστουγεννα μαγικά και να περιμένεις το θαύμα του ανοίγματος των ουρανών! Ονειρό μου ήταν πάντα να βρισκόμουν έστω και μια φορά σ ένα ορεινό χωριό με χιόνι και να πήγαινα τη νύχτα με μοναδικό φως ενα φαναράκι σ ενα μικρό εκκλησσάκι που θα φωτιζόταν μόνο απο το φως των κεριών κι εκεί να ένοιωθα αλλιώς τη "Γέννηση"!
    Γιάννη μου σ ευχαριστώ και για τα βιβλία που δεν είχα υπόψη μου και θα φροντίσω να τα ψάξω. Οι ευχές σου ευχές μου μ όλη τη θέρμη της καρδιάς μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό εδώ το σχόλιό σου Χαρά μου, το θεωρώ δικαιωματικά ως έναν ύμνο, ως μια τεκμηρίωση της μεγάλης προσφοράς του μεγάλου Παπαδιαμάντη. Όχι μόνο στη λογοτεχνία αλλά και στην κοινωνική διάσταση του λόγου του. Ειδικά εκεί είναι καυστικός. Είναι εξ ίσου καταγγελτικός με τον Ντίκενς. Απέναντι στον κόσμο της φτώχιας και της αδικίας.
      Αυτό που λες με το βίωμα των Χριστουγέννων που περιγράφεις, είναι η πραγματική ευλογία για κάθε άνθρωπο. Μόνο έτσι μπορείς να ζήσεις τη μεγαλοσύνη της μέρας. Την απλότητα, την αγνότητα και ταπεινότητα.
      Με συγκινεί η ματιά σου, μού προκαλεί ένα συναισθηματικό δέος, με γεμίζει αγάπη.
      Στέλνω την καλησπέρα μου καλή μου φίλη και καλή βδομάδα.

      Διαγραφή
  13. Αγαπητέ μας Γιάννη, χρόνια πολλά!
    Καλή χρονιά κι ευλογημένη!
    Πολύχρονος κι ευτυχισμένος μαζί με την οικογένειά σου!
    Δυνατός και πάντα δημιουργικός!
    Σε ευχαριστούμε για τις υπέροχες αναρτήσεις σου.
    καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου με συγκινείς! Σε ευχαριστώ πολύ καλή μου φίλη για όλες σου τις ευχές και την παρουσία σου. Καλή χρονιά να έχουμε με υγεία και δημιουργία.

      Διαγραφή
  14. Τί όμορφα βιβλία μας θύμισες φίλε μου!
    Η καθαρεύουσα δεν ήταν πρόβλημα τότε, τώρα όμως είναι ξένη γλώσσα όπως μιυ είπαν οι εγγονές μου όταν προσπάθησα να τις διαβάσω κάτι.
    Πάντα έψαχνα στη βιβλιοθήκη της ξαδερφης μου για βιβλία, βλέπεις δεν υπήρχε η δυνατότητα να αγοράζω όσα ήθελα, αλλά ευτυχώς εκεί εύρισκα τα πάντα
    Να είσαι καλά κι εσύ και η Μάρθα με το δρώμενο της που μας θυμίσατε όλα αυτά.
    Καλή συνέχεια σε ότι κάνεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η Μαρία μας με το δρώμενό της, μάς έδωσε ένα έναυσμα να πούμε πράγματα για τις γιορτινές μέρες.
      Δυστυχώς Ρένα μου, η γλώσσα μας τελεί υπό διωγμόν από την επίσημη ελληνική (;) πολιτεία. Δεν είναι της παρούσας να το αναλύσουμε όλο αυτό αλλά τα παιδιά σήμερα δεν μαθαίνουν ελληνικά. Ένα πασάλειμμα ευτελές μαθαίνουν και τίποτα άλλο. Άστο!
      Ευχαριστώ κορίτσι μου για το σχόλιο και την παρουσία σου.

      Διαγραφή
  15. Υπέροχο το αφιέρωμά σου στα Χριστουγεννιάτικα αναγνώσματα, καλέ μου φίλε! Είναι πολύ λυπηρό που οι νέοι δεν διαβάζουν πιά και δεν μπορούν κάν να διανοηθούν τον πλούτο της ελληνικής λογοτεχνίας. Ομολογώ κι εγώ πως δεν έχω διαβάσει πολύ Παπαδιαμάντη αλλά λατρεύω την γλώσσα και την ατμόσφαιρα των διηγημάτων του. Στα νιάτα μου, λόγω της γαλλικής μου παιδείας, διάβαζα πιό πολύ γαλλική λογοτεχνία αλλά και τον αγαπημένο Ντίκενς στην αγγλική γλώσσα.
    Καλή κι ευλογημένη χρονιά, σου εύχομαι, με υγεία και χαρές στην οικογένειά σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Περνάμε μια εποχή Μαριάννα μου όπου το διάβασμα εξοβελίζεται σε σχέση με την πρόχειρη και ευτελή εικόνα. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι ο κόσμος δεν διαβάζει. Απλά τα νέα παιδιά έχουν την τάση προς την ηλεκτρονική επικοινωνία.
      Ο Παπαδιαμάντης είναι μια κατηγορία μόνος του με το ύφος και την ατμόσφαιρά του. Η Γαλλική λογοτεχνία έχει αριστουργήματα, τι να λέμε τώρα ενώ ο Ντίκενς είναι "ευαγγέλιο".
      Bonne annee ma chere amie. (Άντε να βρω τόνους στο πληκτρολόγιο πανάθεμά το)
      Merci beaucoup pour votre commentaire. (πώς με βλέπεις; χαχαχαχα)

      Διαγραφή