Παρασκευή, 20 Νοεμβρίου 2020

Σχολές και ρεύματα λογοτεχνίας (Μέρος 2ο)

 Φίλες και Φίλοι

συνεχίζουμε σήμερα εδώ το 2ο μέρος της παρουσίασης που ξεκίνησα ιστορικά πάνω στις σχολές αλλά και τα ρεύματα λογοτεχνίας.

Σχολές και ρεύματα λογοτεχνίας (Μέρος 1ο)


ΝΤΑΝΤΑ

Η πρώτη σχολή που συναντάμε σήμερα στην αλφαβητική ιστορική μας αναδρομή δεν είναι άλλη από το περίφημο "ΝΤΑΝΤΑ"

Θα το δείτε και με την έκφραση "Ντανταϊσμός"

Μεγάλο καλλιτεχνικό κίνημα, που γεννήθηκε μέσα στις φωτιές του Α' Π.Π.  και συγκεκριμένα το 1916 στο περιβόητο Cabaret Voltaire στη Ζυρίχη.


Το κίνημα γεννήθηκε μέσα στη φρίκη του Α' Π.Π. και την επίδραση που ασκούσε στον άνθρωπο και παράλληλα στην τέχνη. Το στοιχείο που ώθησε τους καλλιτέχνες να εκφραστούν σε κοινή πλατφόρμα ήταν ο παραλογισμός του πολέμου, η φρίκη του. 

Οι πρώτοι εκφραστές του Νταντά, που θεωρείται από τις βασικές πρωτοποριακές κινήσεις στην τέχνη, ήταν οι:

TRISTAN TZARA

Ήταν ο εμπνευστής του κινήματος, από την Ρουμανία. Ακολούθησαν:  JEAN ARP από τη Γαλλία, WALTER SERNER απ την Αυστρία,  HUGO BALL, RICHARD HUELSENBECK,  EMMY HENNINGS,  HANS RICHTER από τη Γερμανία,  ΜΑRCEL SLODKI από την Ουκρανία.



Βασικές αρχές του Νταντά

Ο κόσμος του πολέμου και των ανταγωνισμών βρίσκεται σε παρακμή. Οι παλιές αξίες σε όλα τα επίπεδα δεν στάθηκαν ικανές να σταματήσουν τον πόλεμο. Έτσι νιώθουν βαθιά απογοητευμένοι για έναν κόσμο που βρίσκεται σε αυτήν την κατάσταση. Διοργανώνουν λογοτεχνικές και καλλιτεχνικές βραδιές, με έδρα το καμπαρέ που αναφέραμε, που πολλές φορές εξελίσσονται σε διαδηλώσεις.

Το Νταντά είναι ένα καλλιτεχνικό κίνημα που συνδέει την υλική βάση της ζωής με την τέχνη. 

Τρόποι έκφρασης του Νταντά

Η άρνηση κάθε παλιάς ιδέας, ο μηδενισμός, η πρόκληση του κοινού με σκοπό τη διέγερσή του, η καταστροφή της παλιάς κοινωνίας, παιδείας και τέχνης. Πιστεύουν και προάγουν την πλήρη καλλιτεχνική ελευθερία, την διακωμώδηση των πάντων, το σκληρό χιούμορ και την απόλυτη ειρωνεία. Πολύ κοντά δηλαδή στην καλλιτεχνική αναρχία.

Το Νταντά εκφράστηκε αρνητικά, μαχητικά απέναντι στην κοινωνική αδικία και στα αδιέξοδα του συστήματος και του πολέμου αλλά δεν μπόρεσε να κατανοήσει πνευματική την υλικοτεχνική βάση και τα αίτια που έφτασαν την κοινωνία του 20ου αιώνα στα επίπεδα αυτά.


Το Νταντά, μετά το 1921, πέρασε σταδιακά στο σύγχρονο επίπεδο εξέλιξης που οδήγησε στην μετέπειτα σχολή του υπερρεαλισμού.

Στην Ελλάδα δεν είχαμε εκπροσώπους της συγκεκριμένης σχολής τέχνης.


ΠΑΡΝΑΣΣΙΣΜΟΣ

Στα μέσα του 19ου αιώνα, ένα ακόμα λογοτεχνικό κίνημα εμφανίζεται στη Γαλλία σε αντίδραση προς τον Ρομαντισμό που θα εξετάσουμε στη συνέχεια. Διατήρησε τη σημασία της επιρροής του σαν λογοτεχνική σχολή στην περίοδο 1850-1880. Εξαπλώθηκε σε αρκετές χώρες και έφτασε, όπως θα δούμε, και στην πατρίδα μας.

Που οφείλει την ονομασία;

Κυκλοφόρησε η ποιητική ανθολογία "Σύγχρονος Παρνασσός", η οποία τότε περιλάμβανε ποιήματα της περιόδου 1866-1876.


Στη Γαλλία εκπροσωπήθηκε από τους: LECONTE DE LISLE,  THEOPHILE GAUTIER,  FRANCOIS COPPEE, THEODORE DE BANVILLE,  SULLY PRUDHOMME αλλά και άλλους αργότερα.





Θεόφιλος Γκωτιέ


Βασικές αρχές του Παρνασσισμού

Το ρεύμα δίνει μεγάλη σημασία στην ακριβή έκφραση και στη λεπτομέρεια. Καλλιεργεί μια αντικειμενική και απρόσωπη έκφραση. 

Ο Παρνασσισμός στην Ελληνική λογοτεχνία

Στην Ελλάδα το κίνημα εμφανίστηκε το 1880 με την "ΝΕΑ ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΣΧΟΛΗ". Εμφανίστηκε και εδώ ως αντίδραση στον ρομαντισμό και κράτησε όλα τα χαρακτηριστικά της Γαλλικής σχολής. Σημαντικό στοιχείο των Ελλήνων Παρνασιστών είναι η χρήση της Δημοτικής γλώσσας, γεγονός πολύ σημαντικό για την εποχή.

Κύριοι εκφραστές ήταν οι:

ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ,  ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΡΥΠΑΡΗΣ,  ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΡΟΣΙΝΗΣ,  ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ,  ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΝΑΛΗΣ,  ΑΡΙΣΤΟΜΕΝΗΣ ΠΡΟΒΕΛΕΓΓΙΟΣ,  ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΛΗΣ.











ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ

Ο ρεαλισμός προσπαθεί και μέσω της τέχνης να αποτυπώσει πιστά και αντικειμενικά τον κόσμο. Είναι μια σχολή σκέψης που αγκάλιασε κάθε μορφή έκφρασης και τέχνης από εποχής αρχαίας Ελληνικής γραμματείας. 

Ως ρεύμα και σχολή τέχνης εμφανίστηκε στη σύγχρονη εποχή στη Γαλλία στο μέσο του 19ου αιώνα. Ο θιασώτης του ρεύματος είναι ο GUSTAVE FLAUBERT με έργο κατατεθέν την θρυλική "Μαντάμ Μποβαρύ"


Οι δημιουργοί στον ρεαλισμό αποτυπώνουν, όπως είπαμε, την πραγματικότητα, όπως είναι ή τουλάχιστον όπως οι ίδιοι αντιλαμβάνονται πως είναι. Τα θέματα και οι φόρμες των έργων τους είναι προσιτά σε κάθε αναγνώστη, ζητήματα της καθημερινής ζωής. Οι χαρακτήρες και πρωταγωνιστές έρχονται μέσα στον τρέχοντα κόσμο. 

Παρακλάδια της σχολής του Ρεαλισμού είχαμε πολλά:

Ψυχολογικός ρεαλισμός με τον ΦΙΟΝΤΟΡ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ


Κοινωνικός ρεαλισμός

Σοσιαλιστικός ρεαλισμός


Ο Ρεαλισμός στην Ελληνική νεώτερη λογοτεχενία

Εμφανίζεται στην πατρίδα μας λίγο μετά την εμφάνισή του στη Γαλλία. Πρόδρομοι της κίνησης θεωρούνται οι:

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ με την "Πάπισσα Ιωάννα"


ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΛΛΙΓΑΣ με το "Θάνος Βλέκας"



ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΙΚΕΛΑΣ με το "Λουκής Λάρας"


ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ

Ένα από τα μεγαλύτερα κινήματα που αγκάλιασε όλες τις μορφές της τέχνης σε όλα τα επίπεδα. Μάλιστα ξεπερνά και τα όρια της τέχνης και ορίζει και μια συγκεκριμένη στάση ζωής. 

Χαρακτηρίζει την τέχνη στο τέλος του 18ου αιώνα ως τα μισά του 19ου αιώνα. Η πορεία εμφάνισης του μεγάλου αυτού ρεύματος ακολουθεί ως εξέλιξη τον διαφωτισμό και τον κλασικισμό.

Αυθεντικοί εκφραστές του ρεύματος μπορεί να θεωρηθούν οι: 

P.B.SHELLEY,  JOHN KEATS,  FR. SCHILLER,  VICTOR HUGO, LAMARTIN,  GOETHE, LORD BYRON.

Λόρδος Βύρων



Βίκτωρ Ουγκό




Βόλφρανγκ Γκαίτε



Πέρσι Σέλλεϋ

Τα βασικά χαρακτηριστικά του ρομαντισμού στην λογοτεχνία:

Ο ρομαντισμός αμφισβητεί τις παλιές αξίες του κλασικού παρελθόντος. Απεχθάνεται την τυποποίηση και την συντηρητική παράδοση. Στη θέση τους αποθεώνει το συναίσθημα, τη φαντασία, το απόλυτο, το υπερβολικό καθώς στην έκφρασή του καθιερώνει την συγκίνηση και το ιδανικό.

Ο δημιουργός οδηγείται στο όνειρο, στο παράδοξο και το μυστηριώδες, το υπερφυσικό και το εξωτικό. Το ασαφές και συγκεχυμένο. Επίσης στη γραφή θα δούμε έντονα το νοσταλγικό στοιχείο.

Η θεματολογία στον Ρομαντισμό

Στη ρομαντική λογοτεχνία έχουμε έμφαση στο "εγώ". Ο ήρωας παρουσιάζεται έντονα, ατομικιστικά. Τον βλέπουμε να αλληλεπιδρά με τη φύση, με τη θρησκευτική συνείδηση, τον έρωτα, την περιπέτεια.

Είναι συνήθως μελαγχολικός και ηρωικός, πολλές δε φορές καταδικασμένος.

Η θεματολογία επίσης αγγίζει τη μυθολογία των λαών, τους θρύλους, κύρια τους Μεσαιωνικούς. Τα σκηνικά στο χώρο δράσης είναι υποβλητικά, νυχτερινά τοπία, ερείπια, τάφοι, γενικά έντονα στοιχεία συγκίνησης που τα έχουμε δει και στο λεγόμενο gothic μυθιστόρημα.

Ο ρομαντισμός πάντα αγκάλιαζε τα κινήματα των λαών για χειραφέτηση, για ανεξαρτησία και ελευθερία. Ριζοσπαστικό κίνημα, εξύμνησε την επανάσταση μέσα από ένα ιδεαλιστικό μοτίβο.

Ο ρομαντισμός στην Ελληνική λογοτεχνία

Το κίνημα κυριάρχησε στην πατρίδα μας στην περίοδο 1830-1880.

Τα χαρακτηριστικά των Ελλήνων ρομαντικών: μελαγχολία στο στυλ γραφής, μεγαλοστομία, βερμπαλισμός, χρήση της καθαρεύουσας στη γραφή τους. Η στροφή των πρώτων Ελλήνων ρομαντικών ήταν αντίστροφη από τις αρχικές διακηρύξεις της σχολής.

Σε αντίθεση με αυτούς έρχεται η Νέα Ελληνική ρομαντική σχολή μέσω της "Παλιάς Αθηναϊκής σχολής" και τους Φαναριώτες.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΑΓΚΑΒΗΣ,  ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΡΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ,  ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΠΑΡΑΣΧΟΣ,  ΣΠΥΡΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ, ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ,  ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ.

Η Επτανησιακή σχολή των ρομαντικών θεωρείται στην ουσία και η πιο αυθεντική ρομαντική σχολή στην Ελληνική λογοτεχνία.

Αριστοτέλης Βαλαωρίτης



Ανδρέας Κάλβος



Διονύσιος Σολωμός

ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ

O JEAN MOREAS (Ιωάννης Παπαδιαμαντόπουλος), ελληνικής καταγωγής ποιητής, δημοσιεύει τον Σεπτέμβρη του 1886 στην εφημερίδα "Figaro", το μανιφέστο του Συμβολισμού.

Το ρεύμα αφορούσε κατά βάση την ποίηση αλλά επηρέασε και την πεζογραφία όπως επίσης και το θέατρο. Η κίνηση αφορούσε την ιδιαίτερη χρήση των συμβόλων στην λογοτεχνία με έναν ιδιαίτερο τρόπο. 

Κυριότεροι εκφραστές του Συμβολισμού

CHARLES BAUDELAIRE


Και ο μεγάλος δραματουργός

EDGAR ALAN POE


Ο Συμβολισμός εμφανίστηκε σαν αντίδραση τόσο στον ρομαντισμό όσο και στην απάθεια του παρνασσισμού.

Για τους συμβολιστές σημασία έχει ο κόσμος των ΑΙΣΘΗΣΕΩΝ. Ο Εξωτερικός κόσμος δεν έχει κυρίαρχη σημασία παρά αυτό που νιώθουμε. Και τα σύμβολα λειτουργούν σαν διαμεσολαβητές για να φτάσουν στον κόσμο μας.

Κυρίαρχο στους Συμβολιστές είναι το άδυτο και το μυστήριο του εσωτερικού μας κόσμου.


Το κοράκι, για παράδειγμα, στο έργο του Πόε, λειτουργεί ως σύμβολο στη σχέση του έξω με τον έσω κόσμο του συγγραφέα.

Στην Ελληνική λογοτεχνία ο Συμβολισμός έφτασε αμέσως μετά τον Παρνασσισμό, στις αρχές του 20ου αιώνα με περισσότερη έμφαση στους ποιητές.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΜΠΥΣΗΣ, ΣΠΗΛΙΟΣ ΠΑΣΑΓΙΑΝΝΗΣ,  ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ


Το "Φθινόπωρο" είναι το κύριο έργο της πεζογραφίας μας όπου έχουμε καθαρά στοιχεία συμβολισμού από τον συγγραφέα


ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ

Αποτελεί ένα από τα τελευταία κινήματα της λεγόμενης πρωτοπορίας. Γεννήθηκε το 1924, που αλλού; Στη Γαλλία ως συνέχεια του Νταντά. Πέρασε σε όλες τις μορφές τέχνης. 

Επικεφαλής του κινήματος είναι ο συγγραφέας ANDRE BRETON


Εκφραστές του κινήματος υπήρξαν οι: 

LOUIS ARAGON, PAUL ELUARD, ANTONIN ARTAUD  (Ποιητές)

MAX ERNST, SALVADOR DALI, ANDRE MASSON  (Ζωγράφοι)

LUIS BUNUEL (Σκηνοθέτης)

Ο άνθρωπος, διακηρύττουν, δεν μπορεί να μένει εγκλωβισμένος στην πραγματικότητα της καθημερινής ρουτίνας αλλά να προσπαθεί να βγει από αυτά τα δεσμά. Εργαλεία του, η τύχη, το όνειρο, το ασυνείδητο. Να δημιουργήσει μια δική του "υπερ-πραγματικότητα" έξω από τον έλεγχο της λογικής, τις προκαταλήψεις και τα διάφορα δεσμά. Με λίγα λόγια ο δημιουργός καταγράφει ότι ακριβώς του υπαγορεύει το υποσυνείδητό του.

Οι Γάλλοι υπερρεαλιστές, στοχεύοντας να ενώσουν την πολιτιστική δράση με την κοινωνική επανάσταση, συνδέθηκαν με τα Σοσιαλιστικά και Κομμουνιστικά κόμματα της εποχής χωρίς όμως να μπορέσουν να χτίσουν μόνιμους δεσμούς γύρω τους.

Ο Υπερρεαλισμός στην Ελλάδα

Από το 1935 και μετά το κίνημα έχει σοβαρή επιρροή στην Ελληνική λογοτεχνία.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ



ΝΙΚΟΣ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ

Επίσης και οι: ΝΙΚΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ και εν μέρει και ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ


ΦΟΥΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Μαζί με τον Εξπρεσσιονισμό, το Νταντά και τον Υπερρεαλισμό αποτελούν την τετράδα των μεγάλων λογοτεχνικών σχολών του 20ου αιώνα. Στην Ελληνική απόδοση του όρου θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για "Μελλοντισμό"

Ως έναρξη του Φουτουριστικού κινήματος θεωρείται η 20 Φλεβάρη 1909 με τον Ιταλό ποιητή F.T. MARINETTI, που στο Παρίσι δημοσίευσε στην Figaro το σχετικό μανιφέστο.


Βασικά χαρακτηριστικά του Φουτουρισμού

Έντονη αντίδραση σε κάθε τι παλιό και παραδοσιακό

Υποδοχή του μέλλοντος και ότι θα προσφέρει στην ανθρωπότητα ο τεχνολογικός πολιτισμός

Ελευθερία, δράση, ταχύτητα, μηχανή: αποτελούν το κεντρικό μοτίβο του κινήματος

Δημιουργεί μια νέα αισθητική στην τέχνη μαζί με την τεχνολογία

Χαλαρή, ανορθόδοξη σύνταξη, ελεύθερες λέξεις και μοντάζ στίχων και φράσεων

Προκλητική διάθεση προς το κοινό και πολλές φορές απαξιωτική αντιμετώπισή του..

Κοινωνικά μετά το 1920, συνδέθηκαν στην Ιταλία με τους φασίστες του Μουσολίνι όπου και εκεί έσβησε.

Στην ΕΣΣΔ άνθησε η θετική του πλευρά με τους ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΜΑΓΙΑΚΟΦΣΚΙ, ΒΙΚΤΩΡ ΧΛΕΜΠΝΙΚΟΦ

Βλαδίμηρος Μαγιακόφσκι

Στην πατρίδα μας ο φουτουρισμός δεν επηρέασε τα λογοτεχνικά δρώμενα.


Φίλες και φίλοι

εδώ τελειώνει το συνολικό μου αφιέρωμα στις σχολές και ρεύματα λογοτεχνίας στην ιστορία της τέχνης στην σύγχρονη ιστορία.

Ελπίζω τα δύο μέρη να αποτελέσουν ένα χρήσιμο εγχειρίδιο για σας σε οτιδήποτε μπορείτε να δημιουργήσετε.


Πηγή:  Λεξικό λογοτεχνικών όρων, Ο.Ε.Δ.Β.







22 σχόλια:

  1. Ωωωω πολύ ενδιαφέρον. Εγώ βέβαια αγαπώ το ρεαλισμό και το ρομαντισμό. Αλλά όλα τα ρεύματα που άφησαν το στίγμα τους στην τέχνη γενικότερα, πρόσφεραν πνευματικά ''ταξίδια'' και προβληματισμούς απέραντους.
    Να πούμε επίσης ότι ο Παρνασσισμός οφείλει την ονομασία του στον Παρνασσό, το δικό μας βουνό, επειδή η μυθολογία λέει ότι εκεί κατοικούσαν οι μούσες.
    Υπέροχη ανάρτηση Γιάννη μου
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να το πούμε, να το πούμε βέβαια. Γιατί όχι; Εδώ μας αντιγράφουν και δεν λένε λέξη και δεν θα το πούμε εμείς Άννα μου; Δεν πάνε να πνιγούν.
      Εγώ κινούμαι μεταξύ:
      Νατουραλισμού, Ρομαντισμού, Ρεαλισμού. Εκεί ...κατοικούμε και λειτουργούμε συγγραφικά.
      Σε ευχαριστώ Άννα μου πολύ. Καλό βράδυ και ξημέρωμα να έχεις. Τα φιλιά μου καλή μου φίλη.

      Διαγραφή
  2. Έχω ιδιαίτερη αδυναμία σε Γκαίτε, Ντοστογιέβσκι, Μπωντλαίρ και φυσικά στους πίνακες του Νταλί και του Εμπειρίκου. Αγαπώ τη ρομαντική, τη ρεαλιστική και τη συμβολική λογοτεχνία αλλά η μεγάλη αγάπη μου είναι ο σουρεαλισμός στη ζωγραφική. Ευχαριστούμε και για το δεύτερο ενδιαφέρον αφιέρωμα, Γιάννη μου. Σε φιλώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μία μου, οι επιλογές σου εξαίρετες και συγκροτημένες. Από μία γυναίκα που αγαπά την τέχνη και μας το δείχνει καθημερινά.
      Χαίρομαι που σου άρεσε καλή μου φίλη. Την καλησπέρα μου ζεστά και ανθρώπινα.

      Διαγραφή
  3. Πάρα πολύ ενδιαφέρον άρθρο κι αυτό. Έρχεται να ολοκληρώσει το αφιέρωμά σου στα λογοτεχνικά ρεύματα. Με βοήθησε αρκετα ώστε να κατατάξω επακριβώς ορισμένα βιβλία που είχα διαβάσει. Η ανσδρομή σε βιβλία και συγγραφείς και η καταταξή τους στα ανάλογα ρεύματα και στυλ γραφής πολύ βοηθητική. Μπράβο Γιάννη μου για την έρευνά σου κι αυτήν την υπέροχή ανάρτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιώργο, αγαπητέ φίλε. Χαίρομαι ιδιαίτερα που μπόρεσα να δώσω κάτι χρήσιμο και λειτουργικό.
      Η λογοτεχνία είναι κομμάτι της ζωής μας. Και μας ενδιαφέρει η ιστορία της και οι διαδρομές της. Σε ευχαριστώ πολύ και συνεχίζουμε δημιουργικά.

      Διαγραφή
  4. Λοιπόν, φίλε, ένα ακόμα αφιέρωμα φτάνει στο τέλος, με ενδιαφέρουσες πληροφορίες και πολλές πολλές αναθυμήσεις από τα διαβάσματά μου. Κάθε ένα από τα ρεύματα που παρουσίασες προσπάθησε να σπρώξει ένα βήμα πιο πέρα την τέχνη αλλά, κατά την γνώμη μου, πέρα από τα ρεύματα και τις τάσεις παραμένει το ύφος του κάθε συγγραφέα, κατά πόσο μπορεί να σε πάρει μαζί του στο ταξίδι του...
    Ναι συνδέθηκαν με τα κοινωνικά δεδομένα των εποχών τους αλίμονο αν η Τέχνη ξεχνούσε τον περίγυρο της.
    Την καλημέρα μου, Γιάννη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το κλείσιμο του σχολίου σου Βασίλη είναι και το πιο σημαντικό. Δεν κάνουμε τέχνη για την ...τέχνη. Η τέχνη έχει συνεπή παρουσία δίπλα στα κοινωνικά δρώμενα. Έχει ρόλο χειραφετικό, επανασταστικό, δίπλα στα προβλήματα των ανθρώπων, στο πνεύμα του ανθρωπισμού και της δικαιοσύνης.
      Σε ευχαριστώ για την παρουσία και την άποψη καλέ μου φίλε. Είμαστε εδώ και συνεχίζουμε.

      Διαγραφή
  5. Εντάξει Γιάννη μου, δεν έχω λόγια! Ποσο ενδιαφέρον θέμα η λογοτεχνία. Σαν μαθημα μου φαίνεται που το χρειάζομαι.
    Εξαιρετικό αφιέρωμα περιμένω και το δεύτερο μερος!
    Καλό Σαββατοκύριακο να έχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου καλή μου φίλη. Σε ευχαριστώ κορίτσι μου. Στην αρχή της ανάρτησης έχω το λινκ για το πρώτο μέρος, όπου μπορείς να το δεις.
      Να είσαι καλά θέλω, να παλεύεις, να δημιουργείς. Την καλησπέρα μου.

      Διαγραφή
  6. Β'μάθημα, πάμε λοιπόν:
    Τα παραπάνω ρεύματα γνωστά εκτός του Παρνασσισμού... βασικά αυτό που μου αρέσει στα μαθήματα που μας παραδίδεις Γιάννη μου, είναι η ταξινόμηση των συγγραφέων σε κατηγορίες.
    Πάντως ποτέ δεν είχα σκεφτεί καταβροχθίζοντας στα νιάτα μου τόσα βιβλία σε ποιες σχολές ανήκαν...
    Ε! έτσι δεν είναι ποτέ αργά να εμπλουτίσω τις γνώσεις μου!

    Ένα ακόμα ευχαριστώ εμπλουτισμένο με ΑΦιλιά καρδιάς!

    ΥΓ: Θυμάμαι διαβάζοντας τότε για την σχολή Dada, πόσο είχα γελάσει γιατί μου θύμισε το, "θα σε κάνω νταντά αν δεν κάτσεις ήσυχα"!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α ναι Στεφανία μου. Ακόμα και τώρα ο όρος "Νταντά" ηχεί κάπως έτσι μέσα μας. Έχει βλέπεις παντρευτεί με αυτήν την προσέγγιση.
      Χάρηκα πολύ που μπόρεσα να σου δώσω κάτι χρήσιμο καλή μου φίλη. Για αυτό είμαστε εδώ, ο ένας δίπλα στον άλλο.
      Καλησπέρα και όμορφο Σαββατοκύριακο να έχεις.

      Διαγραφή
  7. Γιάννη μου, ελάχιστα γνώριζα περί "ρευμάτων" και σχολών. Νομίζω πως έχω πια μια επαρκή γνώση για τα καλλιτεχνικά ρεύματα. Χάρη σ' εσένα.
    Συγχαρητήρια και πάλι για την κοπιαστική σου δουλειά και καλή δύναμη με την επόμενη (είμαι σίγουρη πως την έχεις ήδη στα σκαριά). Αεικίνητος και παραγωγικότατος γαρ...
    Την καλησπέρα μου "δάσκαλε" 🙂

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου, δεκτική, ευγενική, υποστηρικτική και αλληλέγγυα. Σε ευχαριστώ πολύ καλή μου φίλη. \
      Δάσκαλος δεν είμαι κοπέλα μου. Μεταφορά κάνω με την σχετική επιμέλεια και παρουσίαση για να εκλαϊκεύσουμε το θέμα και να γίνει κατανοητό σε όλους μας. Να μας δώσει κάτι σε δύσκολους καιρούς.
      Σε ευχαριστώ με την καρδιά μου. Να είσαι καλά, όμορφη μέρα.

      Διαγραφή
  8. Διαβάζοντας το Β΄ αφιέρωμα στα λογοτεχνικά ρεύματα διαπιστώνω πως χέρι- χέρι οδηγείς τον αναγνώστη σ’ ένα διαφωτιστικό κείμενο με στοιχεία κλειδιά για την καλύτερη ερμηνεία αγαπημένων λογοτεχνών. Έτσι γίνεται πιο κατανοητό το έργο του λογοτέχνη γνωρίζοντας τη φιλοσοφική του σκέψη, το ύφος, τους στοχασμούς του, αλλά και τη θεματολογία από όπου αντλεί την έμπνευση. Βρίσκω εξαιρετική τη δουλειά σου Γιάννη μου, γιατί έτσι μπορεί κανείς πιο εύκολα να καταλήξει ποια σκέψη και γραφή του ταιριάζει ανακαλύπτοντας τις δικές του σκέψεις και συναισθήματα.
    Να είσαι καλά Γιάννη να μας διαφωτίζεις.
    Καλό σου βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αννίκα μου καλησπέρα,
      ο λόγος και το κίνητρο για αυτήν την παρουσίαση είναι όσα περιγράφεις στην παρέμβασή σου. Το διάβασμα είναι η αγάπη μας. Ένα κομμάτι της ζωής μας. Η λογοτεχνία έχει κεντρική θέση στο διάβασμά μας. Άρα η γνώση της ιστορίας της τέχνης, των σχολών και των ρευμάτων ως ένα ικανοποιητικό βαθμό για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε καλύτερα τα έργα τους.
      Αν μπορώ να δώσω κάτι πάνω σε αυτό πιστεύω πέτυχα στο στόχο μου.
      Μαθαίνουμε όλοι σε αυτή τη διαδικασία. Και νιώθουμε περισσότερο μαζί σε όλο αυτό. Κάτι πολύ σημαντικό.
      Σε ευχαριστώ πολύ απ την καρδιά μου που συμμετέχεις και καταθέτεις την άποψή σου. Τα φιλιά μου.

      Διαγραφή
  9. τι να πω!
    εισαι εξαιρετικος!
    ευχαριστουμε παρα πολυ!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κική μου, και εγώ σε ευχαριστώ αγαπημένη μου φίλη από καρδιάς. Να είμαστε καλά. Τα φιλιά μου.

      Διαγραφή
  10. Ομολογώ ότι όση ώρα διάβαζα χθες την ανάρτηση σου (μη κοιτάς που η γαϊδούρα δε σχολίασα χθες), ένα σκεφτόμουν: γιατί στο σχολείο δεν μας τα μαθαίνουν έτσι;
    Τι θέλω να πω! Καλές οι θεωρίες, αλλά δε μαθαίνεις! Θυμάμαι στο μάθημα της λογοτεχνίας, μας τα είχαν μάθει αυτά. Δεν είχα καταλάβει τίποτα. Έπρεπε να κάτσω με ηρεμία, να διαβάσω μόνη μου, γιατί από το μάθημα θυμόμουν απλά ένα αδιάφορο κατεβατό.
    Εσύ Γιάννη, έχεις κάνει κάτι ξεχωριστό! Με ωραίο, σύντομο (δεδομένου του όγκου των δεδομένων) τρόπο, αναφέρεσαι στις βασικές αρχές, σε εκπροσώπους, δίνεις παραδείγματα! Εστιάζεις στο νόημα, την ουσία!
    Με έναν πολύ ωραίο τρόπο, μας κάνεις επανάληψη και μας μαθαίνεις και πραγματάκια που δε γνωρίζαμε!
    Μπράβο σου για όλο αυτό! Τον χρόνο, το στήσιμο, την έρευνα!
    Καλό απόγευμα Γιάννη μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ουάαααου Μαρίνα μου,
      πετάω απ τη χαρά μου! Αυτός είναι δα ο σκοπός μου. Να μαθαίνουμε. Να θυμόμαστε. Να έχουμε ένα εγχειρίδιο που μπορούμε σύντομα να ανατρέξουμε σε αυτό. Με παραδείγματα στην πράξη για να είναι κατανοητά. Και εγώ μαθαίνω εξ αρχής μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία να το ξέρεις.
      Ειλικρινά χάρηκα που κατάφερα να δώσω κάτι χρήσιμο. Σε ευχαριστώ και προσωπικά καλή μου και μην καταχεριάσεις ξανά τον εαυτό σου σε παρακαλώ.
      Καλή σου νύχτα.

      Διαγραφή
  11. Καλησπέρα Γιάννη
    Δέξου και το δικό μου μπράβο για τη συνέχεια του αφιερώματος. Που έφερες πιο κοντά μας έργα και δημιουργούς που αντικρύζουμε με δέος. Κάποια ρεύματα τα είχα απλώς ακουστά, χωρίς να γνωρίζω την φιλοσοφική τους βάση.
    Βίκτωρ Ουγκό, αγαπημένος, όπως και ένας Ρώσος θαυμαστής του, ο Τολστόι. Δεν θυμάμαι σε ποιο έργο του Τολστόι, ο ήρωας αναρωτιέται, λίγο πριν κλείσει τα μάτια για πάντα, αν όλη του η ζωή ήταν ένα λάθος.. Θυμήθηκα τη σκηνή, τόσο δυνατή - τόσο 'χρήσιμη'

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εντάξει τώρα Τζοάννα μου αναφέρεσαι σε γίγαντες του πνεύματος. Όχι δεν θυμάμαι το απόσπασμα που αναφέρεις. Ο πατέρας μου "κουβαλούσε" από τα νιάτα του μια αξιόλογη βιβλιοθήκη με όλους αυτούς τους κλασικούς: Γκαίτε, Ουγκό, Τσβάιχ, Σοπενάουερ, Νίτσε, Ρομαίν Ρολάν. Μαζί με Έλληνες αντίστοιχους: Παπανούτσο, Βρεττάκο, Ι.Μ.Παναγιωτόπουλο, κλπ κλπ
      Χαίρομαι που σου άρεσε, για μένα μετράει η χαρά της ψυχής σου καλή μου φίλη και σε ευχαριστώ ειλικρινά για το χρόνο σου.

      Διαγραφή

Subscribe to our newsletter

Follow by Email