H ζωή είναι δώρο. Σαν ένα σπιτικό ηδύποτο σε ακριβό σκαλιστό ποτηράκι, γεμάτο γεύσεις

Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2020

Σχολές και ρεύματα λογοτεχνίας (Μέρος 1ο)

 Αγαπητές φίλες και φίλοι,

Η λογοτεχνία είναι κάτι που αγαπάμε και λατρεύουμε. Ο πεζός λόγος σε όλες του τις μορφές, (αφήγημα, διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα κ.λ.π.) αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της πνευματικής μας ενασχόλησης. Είτε διαβάζοντας ένα βιβλίο ή έργο σε διάφορες άλλες μορφές είτε γράφοντας εμείς οι ίδιοι.

Μέσα από τη σύνδεση λογοτεχνίας και κοινωνικής εξέλιξης, στο διάβα του πολιτισμού των τελευταίων αιώνων, γεννήθηκαν και οι σχολές και τα ρεύματα του έντεχνου λόγου. Και έχει μεγάλη σημασία να τα δούμε, να τα κατανοήσουμε αλλά να δούμε και πως αυτά συνδέονται με το κοινωνικό γίγνεσθαι ολόγυρά μας.

Σκοπός της σειράς αυτών των αναρτήσεων δεν είναι φυσικά η παράδοση μαθημάτων ιστορίας της λογοτεχνίας. Είναι απλά η επισκόπηση των ρευμάτων και των σχολών, κάτι που μπορεί να λειτουργήσει σαν ένα εγχειρίδιο βοήθειάς μας τόσο στην ανάγνωση όσο και στη συγγραφή. Κάτι σαν ένα μικρό λεξικό με λίγα λόγια.


ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ

Ο Διαφωτισμός συνδέθηκε άμεσα και το κοινωνικό κίνημα που εμφανίστηκε στον 17ο και 18ο αιώνα στη Δυτική Ευρώπη και αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα πνευματικά κινήματα ανά τους αιώνες. Είναι αυτό που άλλαξε εντελώς, σε προοδευτική και ριζοσπαστική κατεύθυνση, τον τρόπο σκέψης σε όλη την Ευρώπη αγκαλιάζοντας την Οικονομία, την κοινωνία, τις επιστήμες, τη λογοτεχνία και την πολιτική ζωή.

Συνδέεται με την ταξική χειραφέτηση της αστικής τάξης και την προετοιμασία της για τη Γαλλική επανάσταση του 1789. 

Σκοπός του, μέσα από κάθε μορφή έκφρασης, είναι η άμεση βελτίωση της ζωής του ανθρώπου. Η κοινωνική δικαιοσύνη, η ελευθερία της έκφρασης, ο σεβασμός της ζωής.

Κλασικοί εκπρόσωποι της σχολής του διαφωτισμού ήταν οι:

Βολταίρος


Ζαν Ζακ Ρουσσώ


Ντενίς Ντιντερό

Ο Ελληνικός διαφωτισμός: ο λαός μας στην περίοδο που το κίνημα ανθίζει στην Ευρώπη, στενάζει κάτω από τον Οθωμανικό ζυγό. Συνεπώς οι εκφραστές που πορεύτηκαν στις αρχές του διαφωτισμούς δρούσαν έξω από τα σύνορα της πατρίδας μας και στόχος τους ήταν να εκφράσουν, με τον πιο εξεγερτικό τρόπο, τα όνειρα της χειραφέτησης του Ελληνικού λαού.

Οι περίοδοι του ελληνικού διαφωτισμού σπάνε στο διάστημα: 1669-1774 και στο 1774-1821. Οι δύο μεγάλοι εκφραστές στάθηκαν οι:

Αδαμάντιος Κοραής


Ρήγας Φερραίος

Στα χρόνια τους ξεκίνησε μεγάλη προσπάθεια αναγέννησης του ελληνικού πνεύματος με έκδοση των αρχαίων συγγραφέων αλλά και μεταφράσεις μεγάλων έργων ευρωπαϊκής τέχνης.

Άλλοι σημαντικοί συγγραφείς του Ελληνικού διαφωτισμού ήταν οι: Ευγένιος Βούλγαρης, Δημήτριος Καταρτζής, Γρηγόριος Κωσταντάς, Νεόφυτος Δούκας, Άνθιμος Γαζής, Θεόφιλος Καίρης.

ΙΜΠΡΕΣΣΙΟΝΙΣΜΟΣ  (IMPRESSIONISME)

Γαλλικός όρος, ετυμολογικά από τη λέξη "impression"=εντύπωση.

Σαν σχολή τέχνης εμφανίστηκε κάπου στα 1870 με σημείο αναφοράς τη ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ. (Μονέ, Ρενουάρ κ.α.). Ο όρος ξεκίνησε να χρησιμοποιείται με αφορμή τον πίνακα του Μονέ "Εντύπωση, ανατολή ηλίου".

Κύριο μέσο έκφρασης της σχολής είναι η αναπαράσταση της πραγματικότητας όπως την νιώθουν οι αισθήσεις. Με λίγα λόγια σύμφωνα με την εντύπωση που απολαμβάνει ο παρατηρητής ή ο αναγνώστης. Στη ζωγραφική είχε να κάνει με τα μαγικά παιχνίδια των χρωμάτων και του φωτός.

Στην λογοτεχνία η αποτύπωση αυτής της αντίληψης δεν έχει σαφή ορισμό. Κάθε λόγος που ξεφεύγει από τον ρεαλισμό και αγγίζει τις αισθήσεις θα μπορούσε να θεωρηθεί "ιμπρεσσιονισμός". Με βάση αυτές τις παρατηρήσεις δεν μπορούμε να τον απαριθμήσουμε ως συγκεκριμένη σχολή στη λογοτεχνία και στην πεζογραφία.

ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΣ

Συγκεκριμένη σχολή τέχνης σε όλα τα επίπεδα εικαστικών τεχνών αλλά και του έντεχνου λόγου. Τον συναντάμε στις αρχές του 20ου αιώνα.

Επίκεντρο εμφάνισης: Δρέσδη, Βερολίνο Μόναχο και στην συνέχεια Βιέννη, Πράγα.

Θεωρείται κομμάτι των σχολών της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας. 

Ο Εξπρεσιονισμός δρα ως κοινωνική ομάδα σκέψης και αναφοράς. Εκφράζει και αγκαλιάζει την επανάσταση απέναντι στο παλιό, το συντηρητικό. Εκφράζει τη λαχτάρα του καινούργιου, την αποδοχή ενός νέου κόσμου. Η Κριτική στη στάση ζωής αποτελεί κύριο εργαλείο. Ο Κόσμος προβάλλεται όπως τον αντιλαμβάνεται η φαντασία του δημιουργού. Όλα στην έκφραση αποκτούν μια αίσθηση υπερβολής γεμάτης πάθος, ορμής, παρόρμησης και συναισθημάτων. Προβάλλεται το φανταστικό, το αλλόκοτο, το κραυγαλέο, το ονειρικό. Ο Εξπρεσιονισμός εξέφρασε την αγωνία του ανθρώπου απέναντι στη μηχανή, στην ασφυκτική μεγαλούπολη. Απεχθάνεται τον πόλεμο και τη βία.

Ζώντας την τραγωδία του Α' Π.Π., τον επερχόμενο φασισμό, την κρίση του μεσοπολέμου, ο εξπρεσιονισμός προσπαθεί να γκρεμίσει το παλιό και να χτίσει το καινούργιο. Μέσα από έναν κυρίαρχο ιδεαλισμό ποντάροντας σε μια μεταφυσική ελπίδα για την αναγέννηση.

Όπως και με τον Ιμπρεσσιονισμό έτσι και εδώ, η συγκεκριμένη σχολή κύρια αφορούσε τις εικαστικές τέχνες παρά τη λογοτεχνία. 

ΚΛΑΣΙΚΙΣΜΟΣ

Πάρα πολλές φορές, στην ιστορία της τέχνης, θα συναντήσουμε το φαινόμενο της επιστροφής στο κλασικό παρελθόν. Αναπαράγεται η θεματολογία και τα πρότυπα. Και εδώ έχουμε μια σχετική ασάφεια στον ορισμό. Η επιστροφή στο κλασικό μοτίβο παρατηρήθηκε πολύ στην περίοδο της Αναγέννησης σε αντίστοιχα έργα της περιόδου αυτής.

ΛΥΡΙΣΜΟΣ

Πολλές φορές συναντάμε τον όρο "το μυθιστόρημα έχει πολύ έντονα λυρικά στοιχεία". Τι ακριβώς μπορεί αυτό να σημαίνει;

Ο Λυρισμός δεν αποτελεί συγκεκριμένη λογοτεχνική σχολή. Συνήθως είναι ένα σύνολο από γνωρίσματα τα οποία συναντάμε στην λογοτεχνία όλων των εποχών και στην πεζογραφία και στην ποίηση. Αφορούν την έκφραση των συναισθημάτων του δημιουργού, δηλαδή του συγγραφέα.

Χαρακτηριστικό του λυρισμού είναι η έντονη συναισθηματική φόρτιση που φέρνει στην επιφάνεια τον ψυχισμό του συγγραφέα.

ΜΑΓΙΚΟΣ ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ

Και εδώ έχουμε έναν όρο, μια σχολή που συναντάται κύρια στη ζωγραφική. Όμως μπορούμε να τον περάσουμε και στη λογοτεχνία με έναν διαφορετικό τρόπο.

Έχουμε στη γραφή την ανάμιξη φανταστικών και ρεαλιστικών στοιχείων. Δηλαδή, σε ένα πεζογράφημα έχουμε έντονα φαντασιακά στοιχεία που όμως παρουσιάζονται μέσα σε ένα ρεαλιστικό περιβάλλον.

Ο μαγικός ρεαλισμός χαρακτηρίζει έργα της Λατινο-αμερικάνικης πεζογραφίας με κυριότερο εκπρόσωπο τον μεγάλο ΓΚΑΜΠΡΙΕΛ ΓΚΑΡΣΙΑ ΜΑΡΚΕΖ από την Κολομβία.





Ρεαλιστικό το υπόβαθρο της πλοκής αλλά πολλά τα φανταστικά στοιχεία των ηρώων. Για παράδειγμα στο συγκεκριμένο έργο έχουμε ήρωες που ζουν μέχρι 200 χρόνια. 

Άλλοι επίσης εκπρόσωποι της συγκεκριμένης σχολής, επίσης από τη Λατινική Αμερική είναι οι:

ERNESTO SABATO, MARIO VARGAS LLOSA, CARLOS FUENTES, ISABELLE ALLENDE.


ERNESTO SABATO



ISABEL ALLENDE


Εκτός Λατινικής Αμερικής, συγγραφείς της σχολής αυτής θα συναντήσουμε τον Γερμανό GUNTHER GRASS, την Αγγλίδα ANGELA CARTER και τον μεγάλο Πακιστανό SALMAN RUSHDIE

GUNTHER GRASS




ANGELA CARTER




SALMAN RUSHDIE


ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ

Η αρχή του τοποθετείται μετά το 1850 και αναπτύχθηκε πλήρως από το 1900 έως το 1940.

Και αυτό είναι ένα πνευματικό κίνημα σκέψης απέναντι στις κλασικές αστικές πολιτιστικές αξίες. Αμφισβήτησε τις παραδοσιακές αρχές, έβαλε κατά των καθιερωμένων κανόνων και συμβάσεων με ριζοσπαστικές προτάσεις. Θα έλεγε κανείς πως ήταν ένα πιο προοδευτικό στάδιο κατά του αστικού διαφωτισμού. Κίνημα που έγινε ευρέως ανοιχτό σε όλον τον κόσμο.

Βασικές αρχές του μοντερνισμού στη λογοτεχνία:  προηγήθηκε ο μοντερνισμός στην ποίηση και ακολούθησε η πεζογραφία. Η πεζογραφία αποδέχτηκε επιρροές του μοντερνισμού με σημαντική καθυστέρηση.  Σημαντικός πρόδρομος ο Γάλλος GUSTAVE FLAUBERT.

GUSTAVE FLAUBERT





Ακολούθησαν οι: MARCEL PROUST, ANDRE GIDE απ τη Γαλλία, οι Άγγλοι D.H.LAWRENCE, VIRGINIA WOOLF, ο Ιρλανδός JAMES JOYCE, SAMUEL BECKETT, o Αμερικάνος WILLIAM FAULKNER, ο Γερμανός TOMAS MANN, ο Τσέχος FRANZ KAFKA και πολλοί άλλοι ακόμα.


MARCEL PROUST
      
VIRGINIA WOOLF
  
 


FRANZ KAFKA





JAMES JOYCE





TOMAS MAN

Το μοντέρνο μυθιστόρημα αποκλίνει από τις παραδοσιακές αρχές της πεζογραφίας. Η πλοκή δεν έχει τη δοσμένη σειρά του χρόνου. Κάποιες μάλιστα στιγμές χαλαρώνει εντελώς και διαλύεται. Για παράδειγμα, δεν υπάρχει λογική αρχή, μέση, τέλος. Ο αναγνώστης πέφτει με τα μούτρα στα γεγονότα και σταδιακά εξοικειώνεται με την πλοκή.

Επίσης στον μοντερνισμό, δεν έχουμε σύνδεση του έργου με τον εξωτερικό κόσμο. Με το γίγνεσθαι και το χώρο, που εκλείπουν. Έμφαση δίνεται στον εσωτερικό κόσμο των ηρώων και στις υποκειμενικές αναζητήσεις.

Ο Ελληνικός μοντερνισμός:

Στην δεκαετία του 1930, εμφανίζεται η σχολή της Θεσσαλονίκης όπου εκεί ζει και αναπτύσσεται το μοντέρνο Ελληνικο μυθιστόρημα.

Εκπρόσωποί του οι: ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ,  ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΛΙΟΣ,  ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΕΦΛΟΥΔΑΣ,  ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ







ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ

ΝΑΤΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ

Στα τέλη του 19ου αιώνα, ο EMILE ZOLA, εισάγει στη Γαλλία ένα μεγάλο λογοτεχνικό και όχι μόνο κίνημα. Αυτό του νατουραλισμού. 


O Νατουραλισμός είναι καθαρά ρεύμα και σχολή πεζογραφίας. Και δη έχει να κάνει με το μυθιστόρημα. Συγγενής σχολή και ρεύμα σκέψης με τον ρεαλισμό καθώς αντλεί τα θέματά του από την καθημερινή ζωή και μάλιστα από την πιο σκληρή και ωμή πλευρά της. Ο Νατουραλιστής συγγραφέας έχει σκοπό να αναδείξει την κοινωνική εξαθλίωση, τις ανισότητες, την αδικία. Να υπερτονίσει τις αρνητικές της πλευρές παρουσιάζοντας τη ζωή γυμνή. Τελικός σκοπός είναι η ευαισθητοποίηση του κοινού έτσι ώστε να πετύχει τη χειραφέτηση και την εξέγερση.

Βασικά χαρακτηριστικά του ρεύματος είναι η περιγραφή χώρων, καταστάσεων από αυτές που αναδεικνύουν τον πόνο και την αδικία. Οι ήρωες στον νατουραλισμό είναι θύματα, καταπιεσμένοι, κατατρεγμένοι, πολλές φορές άτομα περιθωριακά, άτομα του υποκόσμου και δρουν κάτω από καταναγκασμούς.



Δύο είναι οι μορφές στην Ελληνική πεζογραφία που θεωρούνται οι θεμελιωτές του νατουραλισμού. Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑΣ και ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ.





Ανδρέας Καρκαβίτσας



Από τους Έλληνες συγγραφείς και έργα νατουραλιστικά είναι, ενδεικτικό, "Ο Ζητιάνος" του ΑΝΔΡΕΑ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑ.





Εδώ, φίλες και φίλοι, κλείνω το 1ο μέρος αυτής της παρουσίασης. Ελπίζω να σας φανεί χρήσιμη στις σκέψεις, στις αναγνώσεις και στις συγγραφικές σας εμπνεύσεις.


Βιβλιογραφία:  

"Λεξικό λογοτεχνικών όρων" Ο.Ε.Δ.Β. Ιωάννης και Νικήτας Παρίσης


38 σχόλια:

  1. Γιάννη μου τι υπέροχη ανάρτηση. Μια υπέροχη αναδρομή στη λογοτεχνία και τα πρόσωπα που την πρεσβεύουν. Υπέροχη δουλειά όσο αφορά την αναφορά των κύριων εκπροσώπων της κάθε εποχής και στυλ γραφής.
    Εν αναμονή για το 2ο μέρος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ω Γιώργο μου, ειλικρινά χαίρομαι αγαπητέ φίλε. Αν έκανα κάτι χρήσιμο νιώθω πολύ ευχάριστα πίστεψέ με. Πιστεύω μπορεί να μας δώσει κάποια πράγματα.
      Όμορφη μέρα να έχεις φίλε μου και καλή σου δύναμη. Σε ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  2. Γιάννη μου, αυτά τα αφιερώματα τα λατρεύω. Ως (μικρή) γνώστρια του είδους, θα πρόσθετα τα εξής: Μοντεσκιέ στο Διαφωτισμό Μουνχ και η περίφημη Κραυγή στον Εξπρεσσιονισμό, και το ρεύμα του Ρομαντισμού, το οποίο προηγήθηκε του Ρεαλισμού. Πολλά φιλιά, φίλε μου, και να σου πω ότι ο Κάφκα είναι από τους αγαπημένους μου. Αν δεν έχεις διαβάσει τη Σωφρονιστική Αποικία σου προτείνω ανεπιφύλακτα να διαβάσεις το υπέροχο αυτό μικρό βιβλίο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μία μου χαίρομαι που λατρεύεις τη λογοτεχνία και την ιστορία της. Το νιώθω αυτό και το εκφράζεις με τον καλύτερο τρόπο.
      Βάζω τις σχολές και τα ρεύματα αλφαβητικά και έτσι βλέπεις αυτά τα ιστορικά "άλματα". Θα σταθώ φυσικά σε αυτά που αναφέρεις ως αναφορά. Κάφκα έχω διαβάσει μονάχα τη "Δίκη" Ευχαριστώ για την πρόταση, σου έχω κάθε εμπιστοσύνη και την κρατώ.
      Τι μου θύμισες με την "Κραυγή" τώρα Μία ναι; Θυμάσαι; Την έμπνευση για την "Ελουάζ" μου Μία! Πόσο με συγκίνησε τώρα αυτό.
      Καλησπέρα καλή μου φίλη, να είσαι καλά.

      Διαγραφή
    2. Θυμάμαι, φίλε μου. Γι' αυτό άλλωστε το ανέφερα. Πολλά φιλιά και θα περιμένω την εξέλιξη των λογοτεχνικών ρευμάτων (με την ευκαιρία, έχω σπουδές στην ευρωπαϊκή και την ελληνική λογοτεχνία).

      Διαγραφή
    3. Αχ Μία μου, ναι! Ιστορία της Τέχνης! Μέσα έπεσα ναι; Μπορεί να ξεχνώ αλλά κάτι θυμάμαι ακόμα και μάλιστα που είναι εξαίρετο. Καλησπέρα και πάλι.

      Διαγραφή
    4. Γιάννη μου, καλέ μου φίλε, διδάσκω ιστορία τέχνης. Όταν βρεις ευκαιρία να διαβάσεις τη Σωφρονιστική Αποικία του Κάφκα, είμαι βέβαιη ότι θα ενθουσιαστείς. Σε φιλώ.

      Διαγραφή
    5. Να 'μαι που το θυμήθηκα λοιπόν! Αγαπημένα πατήματα Μία μου ακολουθείς και τα λατρεύω. Σου εύχομαι πάντα να νιώθεις τόσο όμορφα και εκφραστικά. Κρατώ την πρότασή σου για τον Κάφκα. Καλή σου μέρα.

      Διαγραφή
    6. Καλημέρα και σε σένα, φίλε μου.

      Διαγραφή
  3. Πολύ ωραία ανάρτηση και θαυμάσια σκέψη να είναι μαζεμένα εδώ αλφαβητικά. Λογοτεχνία αγαπάμε φυσικά. Και διαβάζουμε. Είναι υπέροχο να εξηγείς και να αναφέρεις κάθε ρεύμα αλλά και τους εκπροσώπους του.
    Περιμένουμε τη συνέχεια
    Σε φιλώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εγώ για αυτόν το λόγο το ξεκίνησα Άννα μου. Να λειτουργεί κάπου σε ένα μέρος ως ένα μικρό εγχειρίδιο αναφοράς.
      Η πεζογραφία είναι λατρεμένη μας ασχολία και τη λατρεύουμε. Με αυτήν άλλωστε πορευόμαστε.
      Καλησπέρα καλή μου, ευχαριστώ που είσαι εδώ. Φιλιά και καλή βδομάδα.

      Διαγραφή
  4. Αυτά είναι από τα ωραία της καραντίνας!
    Εύγε για το ποστ κύριε Πιτ!
    Κάθομαι που κάθομαι μέσα, ας μάθω και κάτι!
    Κίσιζ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι να κάνουμε βρε Αρτίστα μου. Προσπαθούμε να φανούμε χρήσιμοι είτε σε άλλους είτε στον εαυτό μας. Σε μια περίοδο που το έχουμε πραγματικά ανάγκη.
      Σε ευχαριστώ πολύ καλή μου και χάρηκα που μπόρεσα να σου φανώ χρήσιμος.
      Φιλιά πολλά.

      Διαγραφή
  5. Αυτά δεν είναι από τα ωραία της καραντίνας!!!
    Να μαθαίνω πράγματα και να ξεσηκώνομαι για να γράψω, ας που με να γράψω εξπρενιοστικά πως το λένε τέλος πάντων ...
    Μέχρι εκεί διάβασα χαχαχαχα
    Όντως καλό λυσάρι :)
    να σαι καλά Γιάννη μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καραντίνα γαρ Μάνια μου, τι να κάνουμε. Να εμπλουτίσουμε γνώσεις, να ξεσκονίσουμε πράγματα. Κάτι τέλος πάντων δημιουργικό βρε παιδί μου.
      Καλή σου μέρα, στέλνω φιλιά και σε ευχαριστώ πολύ.

      Διαγραφή
  6. Γιάννη, μας χαρίζεις έναν χρήσιμο οδηγό της λογοτεχνίας ο οποίος μας βοηθάει να φρεσκάρουμε όλα όσα ξέρουμε αλλά και κάποια ακόμα. Δεν τα ξέρουμε όλα, αυτό είναι σίγουρο! Το διάβασα με χαρά, μου θύμισε όρους αλλά κυρίους συγγραφείς και καταξιωμένα έργα τους.
    Περιμένω τη συνέχεια!
    Την καλημέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βασίλη μου, όπως είπα, καραντίνα γαρ, ευκαιρία κάτι να θυμηθούμε, κάτι να ψάξουμε, κάτι να αναλύσουμε. Καλό μας κάνει.
      Σε ευχαριστώ αγαπητέ φίλε μου. Καλή δύναμη στη μέρα σου να έχεις.

      Διαγραφή
  7. Γιάννη μου, συγχαρητήρια. Υπέροχο άρθρο! Ευχαριστούμε πολύ! Μου επιτρεπεις να το κοινοποιήσω ε;

    φιλια πολλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά και στο επιτρέπω Κική μου. Είναι τιμή για μένα αυτή σου η επιλογή και σε ευχαριστώ πολύ που σου έδωσα κάτι χρήσιμο.
      Να είσαι καλά.

      Διαγραφή
  8. Μπράβο ρε Γιάννη! Ξεστραβωθήκαμε λίγο με την ιστορία της έβδομης τέχνης και τώρα άλλη μια εξαιρετική δουλειά που σίγουρα θα σου πήρε χρόνο και μελέτη. Έχω διαβάσει πολλά απ' αυτά τα βιβλία, χωρίς να τα έχω κατατάξει στο αντίστοιχο κίνημα. Πιο πολύ, με μπούσουλα την αγάπη μου για κάποιους κλασσικούς συγγραφείς. Τοποθετώντας τα βέβαια χρονικά, έτσι όπως πολύ αναλυτικά τα αναφέρεις, παίρνουν άλλη διάσταση. Ειλικρινά μπράβο σου για την ακούραση διάθεσή σου να ερευνάς και να μοιράζεσαι τις γνώσεις σου!
    Ευχαριστώ πολύ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου, αγαπημένη μου φίλη. Το μοίρασμα είναι ένα πολύ όμορφο συναίσθημα. Και εγώ πόσα παίρνω από εσάς. Για αυτό είμαστε εδώ. Αυτό το νόημα έχει το μπλογκινγκ και η συνύπαρξή μας.
      Θα συνεχίσουμε καλή μου στο ρυθμό μας. Το έχουμε ανάγκη πολύ.
      Καλό βράδυ κορίτσι μου.

      Διαγραφή
  9. Μ’αρέσει η λογοτεχνία αλλά δεν είμαι η πλέον αρμόδια να μιλήσω για λογοτεχνικά ρεύματα και επιρροές που ωφελούν τους αναγνώστες. Υπάρχουν συγγραφείς που θαυμάζω χωρίς να γνωρίζω σε ποια σχολή ανήκουν.
    Προτιμούσα πάντα μια κοινωνικοπολιτική υπόθεση με μικρές αναφορές σε ιστορικά στοιχεία (τα εκτενή σχόλια και γεγονότα με κουράζουν) και κάποια ρομαντισμού όχι σε στυλ μελό.
    Όσο για τη διαδικασία της γραφής, εικόνες είναι της στιγμής που συλλαμβάνω και έτσι πλάθω τις ιστορίες μου.
    Χωρίς να είμαι ειδική νομίζω πως υπάρχει μια περίπλοκη σχέση ανάμεσα στην προσωπική άποψη και στην αντικειμενικότητα μιας ιστορικής αλήθειας.
    Θεωρώ πολύ σημαντική τη δουλειά σου Γιάννη, ιδιαίτερα για νέους ανθρώπους που ανοίγουν τα φτερά τους στο λογοτεχνικό στερέωμα. Και καλό είναι οι ιδέες, οι προβληματισμοί και οι ανησυχίες να πατούν σε γερά θεμέλια.
    Συγχαρητήρια Γιάννη με ενδιαφέρον περιμένουμε την συνέχεια.
    Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αννίκα μου σίγουρα κάθε λογοτεχνικό έργο ή μάλλον να το πω απλά κάθε απόπειρα για ένα πεζογράφημα που είναι προέκταση του ανοίγματος της καρδιάς μας, δεν είναι ανάγκη να ακολουθήσει ρητά και αυστηρά κάποια βήματα σχολής.
      Πολλές φορές η ελεύθερη έκφραση ξεπερνά τέτοιους ορισμούς και κανόνες. Σίγουρα Αννίκα μου υπάρχουν και υπήρξαν καλλιτέχνες που ακολούθησαν κάποια βήματα ρευμάτων και εκφράστηκαν μέσα από αυτά.
      Είδα με πολύ ενδιαφέρον τις σκέψεις και τις προτιμήσεις σου πάνω στην πεζογραφία και θα έλεγα ότι μου αρέσουν πολύ.
      Η σύλληψη της εικόνας της στιγμής είναι πολύ σημαντικό ζήτημα και εκεί φαίνεται το βάθος της έμπνευσης.
      Σε ευχαριστώ πολύ καλή μου φίλη. Για τις ανησυχίες σου, τα λόγια σου, το ενδιαφέρον σου. Και θα έχουμε την ευκαιρία να συνεχίσουμε πάνω σε αυτό το θέμα.
      Τις ευχές μου να είσαι καλά καλή μου φίλη.

      Διαγραφή
  10. Ένα τεράστιο ευχαριστώ Γιάννη μου, για την ευκαιρία που μου δίνεις να μελετήσω και να "ξαναφρεσκάρω" τις γνώσεις μου!
    Αρχίζω την μελέτη τώρα!
    ΑΦιλιά πάντα τρυφερά και καρδιάς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στεφανία μου, το ευχαριστώ είναι δικό μου. Για τη χαρά και τη χρησιμότητα που κατάφερα και σου έδωσα. Είναι δώρο αυτό, είναι μοίρασμα και συναισθήματα.
      Εδώ είμαστε και θα πούμε περισσότερα πράγματα στο θέμα.
      Την καλησπέρα μου Στεφανία μου και σε ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  11. Λάτρεψα αυτή σου την ανάρτηση!!
    Πόση ομορφιά έχω βρει στις εγγραφές σου δεν λέγετε.
    Ευχαριστώ για μια φορά ακόμα!
    Καλό μεσημέρι Γιάννη μου φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πόσο μεγάλη τιμή για μένα να λες Βιργινία μου. Μια εξαίρετη φίλη να ακουμπά τα συναισθήματά της εδώ σε μια ταπεινή ανάρτηση. Ειλικρινά σε ευχαριστώ πολύ Παίρνουμε θάρρος έτσι και προχωράμε.
      Φιλιά πολλά.

      Διαγραφή
  12. Τι ωραίο κείμενο.. προσιτό και ευχάριστο. Το διάβασα δυο φορές, με χαρά. Πόσο αναγκαίο στις υπάρχουσες συνθήκες, να διαβάζουμε και να βλέπουμε πράγματα που προάγουν την ομορφιά της ζωής και της ανθρώπινης ψυχής.
    Έχω διαβάσει κάποια από τα βιβλία του άρθρου. Και κάποια από αυτά, όσα έφθασαν στα χέρια του Χόλυγουντ, τα είδα στην κινηματογραφική τους μορφή. Κάποια με έκαναν να νιώθω μπερδεμένη και κάποια, να αφήσω την φαντασία μου ελεύθερη.
    Αγαπημένος Παπαδιαμάντης.. πόσο σέβονταν και κατανοούσε την ψυχή των γυναικών.
    Περιμένω με μεγάλο ενδιαφέρον τη συνέχεια (ή συνέχειες;).
    Καλό βράδυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Τζοάννα μου,
      κατανοώ απόλυτα το σεβασμό με τον οποίο προσέγγισες το θέμα εδώ. Επίσης αφουγκράζομαι τον τρόπο που βίωσες κάποια από αυτά τα έργα. Ο Παπαδιαμάντης είναι τεράστιος συγγραφέας. Πολλοί έλεγαν ότι είναι μισογύνης αλλά δεν νομίζω να ισχύει κάτι τέτοιο.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο και τη συμμετοχή και ναι, θα έχουμε και τη συνέχεια αγαπημένη μου φίλη.

      Διαγραφή
  13. Γιάννη μου έχω διαβάσει κάποια από τα βιβλία, αλλά ποτέ δεν είχα σκεφτεί που θα τα κατέτασσα.
    Διάβασα με πολύ προσοχή και ενδιαφέρον την ανάρτηση σου και με χαρά γνώρισα τον Μαγικό ρεαλισμό!
    Φεύγω λοιπόν από εδώ με μια καινούρια γνώση και σ' ευχαριστώ γι' αυτό!
    Τα συγχαρητήρια μου, για τη μελέτη, τον χρόνο και τον κόπο σου.
    Να είσαι καλά!
    Καλό ξημέρωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρίνα μου,
      χαίρομαι που βοήθησα σε κάτι χρήσιμο. Ειλικρινά. Αυτός είναι ο σκοπός κιόλας αυτής της παρουσίασης. Να μπορούμε να μάθουμε και να εμβαθύνουμε σε κάποια πράγματα περαιτέρω.
      Σε ευχαριστώ πολύ και εύχομαι να είσαι πάντα καλά.

      Διαγραφή
  14. Πολύ κατατοπιστική η ερευνά σου φίλε μας γύρω από τα κινήματα της συγγραφικής τέχνης ανά τους αιώνες...κάθε εποχή έχει και τα ρεύματα της και ανατρέπει μια άλλη, αλλά στο τέλος συνυπάρχουν όλες μαζί.
    Διάβαζα ενίοτε για όλες αυτες τις επιρροές αλλά δεν ήξερα τι εννοούσαν...χαιρομαι που έμαθα πέντε πράγματα γύρο από την σχέση του συγγραφέα και την γραφή του.
    Προσωπικά μου αρέσει πολύ το βιβλίο και το θεωρώ το πιο σπουδαίο δώρο.. το μυθιστόρημα είναι το αγαπημένο μου όμως δεν θα πω όχι και σε ότι πεσει στο χερι μου...έχω διαβάσει αριστουργήματα για μενα...και άλλα οππου δεν μου άρεσαν.. όμως δεν θα αφησω ένα βιβλιο στην μέση επειδή δεν μου άρεσε η αρχή του ..γιατί καμια φορά το τέλος ειναι απίστευα καλό...
    Εχω την χαρα να το ξέρουν οι δικοί μου καινα μου κάνουν βιβλία δωρα...
    Μπράβο για την καλή δουλειά...
    Να είσαι καλά και να κάνεις ότι αγαπάς καλο σου βράδυ..!!🌙

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν υπάρχει Ρούλα κάτι καλύτερο από ένα βιβλίο. Σε κάθε του μορφή μιας και στις μέρες μας υπάρχουν και τα e-book που προχωρούν με την τεχνολογία.
      Χαίρομαι που αγαπάς τη λογοτεχνία και το μυθιστόρημα ιδιαίτερα. Έχει τόσα να μας δώσει.
      Θα είμαστε εδώ να συνεχίσουμε αυτή μας την παρουσίαση στα είδη και τις σχολές της πεζογραφίας αγαπητή μου φίλη.
      Την καλησπέρα μου.

      Διαγραφή
  15. Καλημέρα Γιάννη,

    Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ανάρτηση.

    Καλό Σαββατοκύριακο :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα αγαπητέ φίλε. Σε ευχαριστώ πολύ για το χρόνο και την παρουσία. Καλό σου Σαββατοκύριακο.

      Διαγραφή
  16. Εξαιρετική ανάρτηση, εξαιρετική και η σκέψη σου να μας προσφέρεις αυτό το καταπληκτικό "εγχειρίδιο" !!!
    Ένα μεγάλο ευχαριστώ, είναι το λιγότερο που μπορώ να πω, σε μια τέτοια καταπληκτική κίνηση και προσφορά σου!
    .. και πάλι ευχαριστώ πολύ Γιάννη! Μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ειρήνη μου!
      Καλησπέρα κορίτσι μου. Καλώς όρισες ξανά καλή μου. Ευχαριστώ πολύ για τη γνώμη και, το κυριότερο, τα συναισθήματά σου. Για μένα το καλύτερο που μπόρεσα να σου δώσω κάτι χρήσιμο.
      Καλησπέρα και καλή δύναμη απ την καρδιά μου.

      Διαγραφή