H ζωή είναι δώρο. Σαν ένα σπιτικό ηδύποτο σε ακριβό σκαλιστό ποτηράκι, γεμάτο γεύσεις

Τρίτη 27 Απριλίου 2021

Ποιητικές στιγμές για το Θείο Δράμα από τον Κώστα Βάρναλη

 Κώστας Βάρναλης: Ποιητικές στιγμές για το Θείο Δράμα




"Η Μάνα του Χριστού"

Πώς οι δρόμοι εβωδάνε με βάγια στρωμένοι,

ηλιοπάτητοι δρόμοι και γύρω μπαξέδες!

Η χαρά της γιορτής όλο πιότερο αξαίνει

και μακάβρια βογγάει και μακριάθε ανεβαίνει.


Της οργής και του μίσους τη θρέψαν οι αέρες

τη χαρά της λαοθάλασσας τούτης που βόγγει.

Πόσες νύχτες λευκές, πόσες μαύρες ημέρες

οι κρυφές, οι μουγγές τήνε θρέψαν φοβέρες.


Α! πως είχα σα μάνα κ' εγώ λαχταρήσει

(είταν όνειρο κ' έμεινεν, άχνα και πάει)

σαν και τ' άλλα σου αδέλφια να σ' είχα γεννήσει

κι από δόξες αλάργα κι αλάργ' από μίση!


Ένα κόκκινο σπίτι σε' αβλή με πηγάδι...

και μια δράνα γιομάτη τσαμπιά κεχριμπάρι...

νοικοκύρης καλός να γυρνάς κάθε βράδυ,

το χρυσό, σιγαλό και γλυκό σαν το λάδι.


Κι άμ' ανοίγεις την πόρτα με πριόνια στο χέρι,

με τα ρούχα γεμάτα ψιλό ροκανίδι,

(άσπρα γένια, άσπρα χέρια) η συμβία περιστέρι

ν' ανασαίνει βαθιά τ' όλο κέδρου αγέρι.


Κι αφού λίγο σταθείς και το σπίτι γεμίσει

τον καλό σου τον ίσκιο, Πατέρα κι Αφέντη,

η ακριβή σου να βγαίνει νερό να σου χύσει,

ο ανυπόμονος δείπνος με γέλια ν' αρχίσει.


Κι ο κατόχρονος θάνατος θα 'φτανε μέλι

και πολλή φύτρα θ' άφηνες τέκνα κι αγγόνια

καθενού και κοπάδι, χωράφι κι αμπέλι,

τ' αργαστήρι εκεινού, που την τέχνη σου θέλει.


Κατεβάζω στα μάτια τη μάβρην ομπόλια,

για να πάψει κι ο νους με τα μάτια να βλέπει...

Ξεφαντώνουν τ' αηδόνια στα γύρω περβόλια,

λεϊμονιάς σε κυκλώνει λεπτή μοσκοβόλια.


Φέβγεις πάνω στην άνοιξη, γιε μου καλέ μου,

Άνοιξή μου γλυκιά, γυρισμό που δεν έχεις.

Η ομορφιά σου βασίλεψε κίτρινη, γιε μου,

δε μιλάς, δεν κοιτάς, πως μαδιέμαι, γλυκέ μου!


Καθώς κλαίει, σαν της παίρνουν το τέκνο η δαμάλα,

ξεφωνίζω και νόημα δεν έχουν τα λόγια.

Στύλωσέ μου τα δυό σου τα μάτια μεγάλα:

τρέχουν αίμα τ' αστήθια, που βύζαξες γάλα.


Πώς αδύναμη στάθηκε τόσο η καρδιά σου

στα λαμπρά Γεροσόλυμα Καίσαρας να 'μπεις!

Αν τα πλήθη αλαλάζανε ξώφρενα (αλιά σου!)

δεν ήξεραν ακόμα ούτε ποιο τ' όνομά σου!


Κει στο πλάγι δαγκάναν οι οχτροί σου τα χείλη...

Δολερά ξεσηκώσανε τ' άγνωμα πλήθη

κι όσο ο γήλιος να πέσει και να 'ρθει το δείλι,

το σταβρό σου καρφώσαν κι οχτροί σου και φίλοι.


Μα γιατί να σταθείς να σε πιάσουν! Κι ακόμα,

σε ρωτήσανε: "Ποιος ο Χριστός;" τι 'πες "Να με!"

Αχ! δεν ξέρει, τι λέει το πικρό μου το στόμα!

Τριάντα χρόνια παιδί μου δε σ' έμαθα ακόμα!


(Από το έργο:  "Το Φως που καίει" 1922)




Οι πόνοι της Παναγιάς

(Απόσπασμα)

Που να σε κρύψω, γιόκα μου, να μη σε φτάσουν οι κακοί;

Σε ποιο νησί του Ωκεανού, σε ποιαν κορφή ερημική;

Δε θα σε μάθω να μιλάς και τ' άδικο φωνάξεις.

Ξέρω, πως θα 'χεις την καρδιά τόσο καλή, τόσο γλυκή,

που μες στα βράχια της οργής ταχιά θενά σπαράξεις.

..............

Κι αν κάποτε τα φρένα σου το Δίκιο, φως της αστραπής,

κ' η Αλήθεια σού χτηπήσουνε, παιδάκι μου, να μην τα πείς,

Θεριά οι άνθρωποι, δε μπορούν το φως να το σηκώσουν.

Δεν είναι αλήθεια πιο χρυσή σαν την αλήθεια της σιωπής.

Χίλιες φορές να γεννηθείς, τόσες θα σε σταβρώσουν.

(Από το έργο:  "Σκλάβοι πολιορκημένοι" 1927)


Σε όλους τους φίλους και φίλες, σε κάθε επισκέπτη και αναγνώστη,

να ευχηθώ ολόψυχα Καλή Μεγάλη Βδομάδα, και

Καλό Πάσχα

Μια Ανάσταση ζωής, ελπίδας, ονείρων, αγάπης, δικαιοσύνης






32 σχόλια:

  1. Σ'ευχαριστούμε για τις ευχές Γιάννη μου με αυτά τα ωραία ποιήματα του μεγάλου μας Βάρναλη.
    Καλή Ανάσταση σε όλους τους τομείς εύχομαι
    Καλή λευτεριά να πω
    Να περάσεις καλά όσο γίνεται
    Τα φιλιά μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω ότι η ευχή σου "Καλή λευτερία". εκφράζει Άννα μου, τον καλύτερο πόθο μας αυτή τη στιγμή. Σε ευχαριστώ ολόψυχα καλή μου φίλη και αντεύχομαι με τα καλύτερα. Τα φιλιά μου.

      Διαγραφή
  2. Με τους στίχους του αγαπημένου μας Βάρναλη να σηματοδοτούν επακριβώς το θείο δράμα, ανταλλάσσουμε ευχές και ελπίδες για μια ουσιαστική ανάσταση στις ζωές μας. Ο Γολγοθάς είναι μακρύς για κάποιους, εύχομαι ολόψυχα καλή δύναμη σ' όσους δοκιμάζονται αυτή την εποχή! Καλό Πάσχα, Γιάννη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό Πάσχα καρδιά μου! Να είσαι καλά, γερή, δυνατή, μάχιμη, δημιουργική, με χαμόγελο και αγάπη. Δηλώνουμε πάντα παρόντες. Την καλησπέρα μου.

      Διαγραφή
  3. Ίσως κάποιοι παραξενευτούν: Βάρναλης τη Μεγάλη Εβδομάδα; όμως, διαβάζοντας τις Αναφορές του Γεράσιμου Λυκιαρδόπουλου φαίνεται ξεκάθαρα ότι ο "κυρ Κώστας" ενώ δεν σέβεται τα σύμβολα σέβεται το όχημά τους.[..] Στον χριστιανισμό πολεμάει την εγκόσμια λειτουργία του υπερβατικού, όχι την ανυπεράσπιστη ιδιωτικότητα του ανθρώπινου βιώματος [..] [..]Ο τρόπος που ο μαρξιστής Βάρναλης βλέπει το "Θεϊκό, ήτοι το ανθρώπινο πάθος" δεν έχει καμμιά σχέση με τα λαϊκίστικα προσχήματα που σκαρώνει μια "αριστερίζουσα" θεολογία και μια θελολογούσα αριστερά: η μία εκλαϊκεύει το ιερό, η άλλξ ιεροποιεί το λαϊκό.Και βέβαια, ο Ιούδας του Βάρναλη, δεν είναι ο προδότης, αλλά ο προδομένος, αυτός που πίστεψε περισσότερο από εκείνους που τον έκαναν προδότη[..]
    Γιάννη, ένα μεγάλο ευχαριστώ γιατί ο Βάρναλης είναι ανάταση ψυχής κι αν μου επιτρέπεις την κατάχρηση του χώρου, να μνημονεύσω και την εξαιρετική μελοποίηση του Λουκά Θάνου στους Πόνους της Παναγιάς με επίσης μοναδική ερμηνεία του Ν Ξυλούρη!!
    Σου εύχομαι από καρδιάς Καλό Πάσχα και Φως στις ζωές όλων!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάλλη μου, η ίδια αντίληψη κυριαρχεί και στη δική μου σκέψη και καρδιά. Με συγκινεί η τοποθέτησή σου αλλά επίσης και το συμπλήρωμά σου. Τώρα που ανέφερες την μελοποίηση του ποιήματος από τη φωνή του ΞΥΛΟΎΡΗ, δεν την θυμόμουν καθόλου. Θα έλεγα την έχω ξεχάσει. Και να μια ευκαιρία να ανατρέξω να την ακούσω.
      Σε ευχαριστώ πάρα πολύ κορίτσι μου για τη συμμετοχή και τις ευχές σου. Καλή μεγαλοβδομάδα να έχουμε και Ανάσταση ζωής.

      Διαγραφή
  4. Γιάννη μου, με ποίηση οι ευχές σου για το Πάσχα!
    Πόσο συγκινητικά βαθύς ο στίχος "χίλιες φορές να γεννηθείς, τόσες θα σε σταβρώσουν".
    Εύχομαι καλή Ανάσταση! Του χρόνου τέτοιον καιρό να 'ναι όλα καλύτερα και να 'χουμε όλοι υγεία και ασφάλεια! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι Μαρίνα μου! Αυτός ακριβώς ο στίχος με άγγιξε και μένα ιδιαίτερα. Δηλώνει μια αλήθεια τραγική που επαναλαμβάνεται στην πορεία του χρόνου. Στο όνομά Του έχουν γίνει τεράστια εγκλήματα σπιλώνοντας τη θυσία Του.
      Ας είμαστε καλά του χρόνου καλή μου φίλη. Την αγάπη μου και τις ευχές μου.

      Διαγραφή
  5. Ευχαριστούμε Γιάννη φίλε μου για τις ευχές και για τα ποιήματα του Βάρναλη που μας χάρισες.
    Σου εύχομαι καλές γιορτές και καλό Πάσχα με υγεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εγώ με τη σειρά μου για τις δικές σου ευχές Γιώργο μου. Απ την καρδιά μου. Καλό Πάσχα με ότι όμορφο στη ζωή σας.

      Διαγραφή
  6. Νομίζω έκανες την πιο κατάλληλη επιλογή για τούτο το Πάσχα!
    Αγαπώ τον Βάρναλη και ο στίχος του εδώ τα λένε όλα:
    "Χίλιες φορές να γεννηθείς, τόσες θα σε σταυρώσουν"!
    Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έλα Γλαύκη μου! Ακριβώς! Εστίασες στο στίχο που με πονάει και μένα για την αλήθεια του. Να είσαι καλά κορίτσι μου. Καλό Πάσχα απ την καρδιά μου. Φιλιά.

      Διαγραφή
  7. Πνεύμα ασυμβίβαστο, ανατρεπτικό σε ένα κατεστημένο που δεν συγχωρεί όσους δεν είναι κόλακες του καθεστώτος. Αδούλωτη ψυχή που αγωνίζεται για κοινωνική δικαιοσύνη και ελευθερία, πιστεύοντας βαθιά πως ακολουθεί την οδό του μαρτυρίου, μια οδοιπορία λυτρωτικής σωτηρίας. Πιστεύοντας σ’ ένα φως που στέκει φάρος δείχνοντας την πορεία μιας δικαίωσης στον αγώνα ενός λαού, που τραβάει το Γολγοθά του.
    Η Έλλη Αλεξίου λέει πως τα έργα του Βάρναλη δεν διαβάζονται στο ημίφως, αλλά στο άπλετο φως. Κι ας χαρακτηρίστηκαν αηδία, ασυνάρτητα, κακοήθη, αναρχικά (Α. Μιχαλακόπουλος) Εγώ θα πω αυτό που πιστεύει ο Γληνός, κάθε του στίχος λαμπερός, κάθε του λέξη ακριβοζυγιασμένη.
    Και θα μου επιτρέψεις Γιάννη μου να αναφέρω μια κουβέντα που πολύ συχνά έλεγε ο πατέρας μου: η χριστιανική μου πίστη είναι αδιαμφισβήτητη, μόνο που ο δικός μου Θεός δεν έχει καμιά σχέση με το δικό τους.
    Βαθιά συγκινητικός ο στίχος του Βάρναλη, καλύτερη επιλογή για τη Μεγάλη Εβδομάδα δε βρίσκω!
    Από καρδιάς το Φως να φωτίζει την πορεία και τις ψυχές μας.
    Καλή Ανάσταση Γιάννη μου, εύχομαι όμορφες στιγμές με την οικογένειά σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα πιαστώ Αννίκα μου από τα λόγια του πατέρα σου για να επαναλάβω και εγώ ότι ο "δικός μας" Θεός δεν έχει σχέση με το "Θεό" της υποκρισίας και του Ιερατείου. Και πιστεύω δεν την έχει και ο ίδιος ο Ιησούς. Δίπλα στους ταπεινούς, καταφρονεμένους, πεινασμένους. Δίδαξε το φως και την αγάπη.
      Όσο για τον Βάρναλη, τι να πει κανείς. Το έργο του μια αιώνια λαμπάδα στην ανθρωπότητα.
      Σε ευχαριστώ πολύ για το σεβασμό με τον οποίο προσέγγισες και αυτήν την ανάρτηση καλή μου φίλη. Να έχετε καλή Μεγαλοβδομάδα με όλες μου τις ευχές.

      Διαγραφή
  8. Δεν είχα υπόψη μου τα παραπάνω, υπέροχα και ιδιαίτερα ευαίσθητα ποιήματα του Βάρναλη-μάλλον πρέπει να ασχοληθώ και πάλι μαζί του-. Και μόνο για την πρωινή, αναγνωστική απόλαυση που έλαβα θεωρώ σημαντική την ανάρτηση σου Γιάννη.
    Την Καλημέρα μου και καλό Πάσχα, φίλε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και στα δύο του μεγάλα αυτά έργα Βασίλη, "Το Φως που καίει" και "Σκλάβοι πολιορκημένοι" υπάρχει ολάκερη αναφορά του ποιητή στο Θείο δράμα. Με πολλά ποιήματα αλλά όχι μόνο. Μιλάμε για αναφορές που έχουν τη δική τους προσέγγιση και έχουν αφήσει την ιστορία τους. Σε ευχαριστώ πολύ φίλε μου για τα λόγια σου, να είσαι καλά να ευχηθώ.

      Διαγραφή
  9. Συγκινήθηκα! Με αγγιζουν τοσο πολυ ολα αυτα!
    Καλες γιορτες αγαπημένε μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ομολογώ και μένα Κική μου, να είσαι καλά, σε ευχαριστώ, καλό Πάσχα κορίτσι μου, με την αγάπη μου.

      Διαγραφή
  10. Ευχαριστούμε Γιάννη μου, που διάλεξες να μας ευχηθείς μέσα από την ποίηση και ειδικά του τόσου αγαπημένου μας, Βάρναλη!
    Ένα ποιητικό δωράκι και από μένα με αναστάσιμες ευχές:

    "Αυτό γίνεται πάντα όταν τελειώνω ένα ποίημα.
    Μια απέραντη σιωπή με κυριεύει,
    και αναρωτιέμαι πώς μου ήρθε να χρησιμοποιήσω λέξεις."
    Τζελαλαντίν Αλ Ρουμί, 1207-1273, Πέρσης ποιητής

    ΑΦιλιά με ευχές καρδιάς για ένα όμορφο Πάσχα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στεφανία μου γλυκιά μου, σε ευχαριστώ για το δώρο της καρδιάς σου και το όμορφο ποίημά σου. Ειλικρινά για όλα. Να είσαι καλά, όλη σου η οικογένεια. Να αντέχετε, να χαμογελάτε. Την αγάπη μου και τις ευχές μου.

      Διαγραφή
  11. Καλησπέρα Γιάννη,

    Επίκαιρα τα αποσπάσματα και άξιος ο Βάρναλης.

    Να είσαι Καλά,
    Ανάταση και Ανάσταση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ φίλε μου σε ευχαριστώ πολύ. Να είσαι καλά, να απολαμβάνεις κάθε σου στιγμή όπως την ονειρεύεσαι. Καλό Πάσχα να έχεις.

      Διαγραφή
  12. Καλημέρα σας και όμορφη Μεγάλη Πέμπτη. Εύχομαι σήμερα να αφήσουμε όλοι μας ένα δάκρυ στο Πάθος Του. Όλοι οι μεγάλοι ποιητές κατέθεσαν ένα λουλουδάκι, ένα στεφάνι, έναν ύμνο στο θείο Δράμα. Πολύ όμορφη επιλογή αυτών. Ευχαριστώ πολύ για την ενθύμιση. Καλή Λαμπρή με όλο το φως που πρέπει στον άνθρωπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητή Όλγα. Σε ευχαριστώ από καρδιάς για την τιμή της επίσκεψης εδώ αλλά και τις ζεστές σου ευχές για τις Άγιες τούτες μέρες. Να είσαι καλά, με τις πιο εγκάρδιες ευχές μου για κάθε αγαπημένο σου πρόσωπο.
      Καλό Πάσχα.

      Διαγραφή
  13. Με πολύ συναίσθημα και κατανόηση για τα πάθη της ανθρώπινης ψυχής, όπως τα μοιράζεται ο Βάρναλης μαζί μας, κορυφώνεται το θείο δράμα.
    Κρατάμε σαν ανεκτίμητο δώρο τη δικαιοσύνη, μια λέξη που θέλουμε να υπάρχει στο λεξιλόγιο της καθημερινότητας. Να τη χρησιμοποιούμε και μετά την Ανάσταση και να την τιμούμε όλοι οι άνθρωποι, όσο δύσκολο κι αν φαντάζει.
    Γιάννη, Καλό Πάσχα - Καλή Ανάσταση σε εσένα και την οικογένειά σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τζοάννα μου, ευχαριστώ πολύ αγαπημένη μου φίλη για τις ζεστές ευχές σου. Να είσαι καλά και να περάσεις όμορφα. Πράγματι ο Βάρναλης, αναδείκνυε, εκτός των άλλων, την έννοια της δικαιοσύνης, με εμφαντικό τρόπο στο έργο του. Δεν θα το απέφευγε και εδώ.
      Κρίσιμο στοιχείο για την ισορροπία ενός κόσμου.
      Καλή Ανάσταση κορίτσι μου.

      Διαγραφή
  14. Γιάννη μου καλε μου Γιάννη.. Αγαπημένος Βάρναλης και μιλάει στην ψυχή κάθε μάνας.. Να σαι καλά
    Το Άγιο Φως να φωτίσει κάθε νου και καρδιά...
    Χρόνια Πολλά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δέσποινά μου,
      χαίρομαι καλή μου που μπόρεσα να ξυπνήσω τέτοια αισθήματα. Να πω Χριστός Ανέστη καλή μου φίλη. Να ευχηθώ να είσαι καλά και να πέρασες ένα όμορφο Πάσχα.
      Την καλησπέρα μου.

      Διαγραφή
  15. Χριστός Ανέστη johnpit ;) Εύχομαι από καρδιάς υγεία και ευτυχία να μοιράζεσαι πάντα μαζί μας αγαπημένες δημιουργίες ανθρώπων , που τίμησαν την Ελλάδα με την τέχνη τους .
    Εύχομαι αυτή η Ανάσταση να λάμψει στις καρδιές όλων το φως της αληθινής αγάπης ..
    Χρόνια Πολλά !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χριστός Ανέστη καλή μου φίλη. Να είσαι καλά. Σε ευχαριστώ πολύ για τις τόσο ζεστές σου ευχές. Εύχομαι του χρόνου να είμαστε καλύτερα με φωτεινές και γαλήνιες μέρες. Την καλησπέρα μου.

      Διαγραφή
  16. Συγκλονιστικός Βάρναλης, Γιάννη μου..
    Για μιά Μάνα που τίποτα δεν την παρηγόρησε,
    κι ευχόταν να είχε ζήσει αυτός ο Γιός όπως
    και κάθε άλλος, με απλές χαρές στη ζωή..🌼

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προσέγγιση διαφορετική Πέτρα μου από τον μεγάλο άνθρωπο του πνεύματος. Χωρίς να αλλοιώνει ίχνος του οφειλόμενου σεβασμού βάζει μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση στα μεγάλα αυτά πρόσωπα. Μένει στο ρόλο της Μάνας. Την βλέπει ανθρώπινα απέναντι στο δικό της σπλάχνο.
      Ας είμαστε καλά Πέτρα μου. Σε ευχαριστώ που μοιραζόμαστε τέτοια θέματα και ευαισθησίες. Την καλησπέρα μου και καλή βδομάδα κορίτσι μου.

      Διαγραφή