Τετάρτη, 6 Οκτωβρίου 2021

Ίχνη και βήματα στον αρχαίο Ελληνικό κόσμο: Η κατάπτωση του ανθρώπινου γένους στο έργο του Ησίοδου

 Εδώ είμαστε πάλι αγαπημένες φίλες και φίλοι.

Συνοδοιπόροι σε αυτά τα ταξίδια μας πίσω στο χρόνο, στα βήματα του αρχαίου Ελληνικού κόσμου. Σε σκέψεις, μύθους, γεγονότα, περιηγήσεις. Μια μαγική περιπλάνηση. Στη γνωστή ενότητα που έχω ήδη ανοίξει καιρό για σας


Σήμερα θα προσεγγίσουμε ένα μεγάλο θέμα, που απασχόλησε τις βασικές φιλοσοφίες μεγάλων σχολών σκέψης και θρησκείας. Μιλάμε για το "Τέλος". Για την "Συντέλεια". 

Είναι γνωστό ότι οι μεγάλες θρησκείες, μονοθεϊστικές, έχουν ξεκάθαρα εσχατολογικό χαρακτήρα. Σε όλες αναφέρεται το θέμα του μεγάλου "τέλους του ανθρώπινου γένους" μέσα από τη μεγάλη και καθοριστική αναμέτρηση με το ύψιστο "κακό". Μέσα από αυτές τις προσεγγίσεις βλέπουμε την κατάπτωση του ανθρώπινου γένους, όσον αφορά τα ηθικά του χαρακτηριστικά. Και το μεγάλο μονοπάτι στην αμαρτία, στην κυριαρχία του "δαιμονικού κακού". Μια κυριαρχία που, κατά τον Χριστιανισμό, θα οδηγήσει σε όσα περιγράφονται στην "Αποκάλυψη". Το εμπνευσμένο αυτό κείμενο του Ιωάννη. 

Αυτή, σχηματικά, είναι η εσχατολογική προσέγγιση του ανθρώπου, στον χριστιανισμό.

Εγώ, με αυτό το θέμα εδώ, θα σας μιλήσω για την προσέγγιση του αρχαίου Ελληνικού κόσμου πάνω σε αυτό το θέμα, όπως την δίνει ο μεγάλος επικός ποιητής και στοχαστής, ο Ησίοδος.

Ο αρχαίος Ελληνικός κόσμος δεν είχε στο σκεπτικό του τη διπολική σύγκρουση "Θεός-Διάβολος", που ενυπάρχει στις μετέπειτα θρησκευτικές προσεγγίσεις. Η Ελληνική θρησκεία μιλούσε ναι, για κατάπτωση του ανθρώπου και βιολογική και ηθική. Όμως δεν οδηγούσαν όλα αυτά σε μια αναμέτρηση με έναν "δαίμονα". Το κακό, για την αρχαία ελληνική σκέψη ήταν παντού, ενυπήρχε στις αξίες, στην ηθική, στη στάση ζωής. Έτσι θα το δούμε λοιπόν στην ανάλυση που κάνει ο μεγάλος στοχαστής και ποιητής.

Ησίοδος 



(Λίγα λόγια)

Είναι ο μεγάλος ποιητής της πρώιμης αρχαιότητας και ιδρυτής του διδακτικού έπους. Έζησε περίπου στα 700 π.Χ. Ήρθαν οικογενειακά από την Ιωνία στη Βοιωτία με σκληρές συνθήκες ζωής. Έζησε μετά τον Όμηρο. Πέθανε και τάφηκε στην Άσκρα κάτω από ακαθόριστες συνθήκες που μιλούν ακόμα και για δολοφονία του. Στην προσωπική του ζωή ήταν αγρότης και κληρονόμησε την μικρή περιουσία του πατέρα του μαζί με τον αδελφό του τον Πέρση. Άνδρα φυγόπονο και ραδιούργο, ο οποίος σφετερίστηκε και κατέστρεψε το μεγαλύτερο μέρος αυτής της κληρονομιάς ζητώντας τη βοήθεια του Ησίοδου. Αφορμή για αυτό ήταν η γραφή του θρυλικού έργου "Έργα και ημεραι", μέσα από το οποίο ο ποιητής παραδίδει μαθήματα ζωής αλλά και μυθιστορίας. Ένα διδακτικό έπος τεράστιας αξίας. Ένα ακόμα μεγάλο θρυλικό του έργο είναι και η "Θεογονία", μέσα από το οποίο δίνεται όλη η γένεση του αρχαίου μυθολογικού κόσμου.

Τα ανθρώπινα γένη στον Ησίοδο-η πορεία προς την πτώση

Οι γενιές των ανθρώπων στη γη ήταν οι εξής:

Χρυσούν γένος,  Αργυρούν γένος, Χαλκούν γένος, Το γένος των ηρώων, Σιδηρούν γένος

Όπως βλέπετε, καθόλου τυχαία, η ανθρωπότητα "εκπίπτει" ως αξία με βάση τα μέταλλα. Ξεκινά από το χρυσό, που θεωρείται η πρώτη ιδανική εποχή για τον άνθρωπο και καταλήγει στον "φτηνό" σίδηρο, που είναι η εποχή του "σήμερα", η εποχή της φθοράς. Έχει εκπληκτικό ενδιαφέρον να δούμε λίγο τα χαρακτηριστικά κάθε εποχής ώσπου να φτάσουμε στο τέλος.

Χρυσούν γένος

Είναι το γένος των Αθανάτων. Το γένος των Θεών. Δημιουργήθηκαν στον καιρό του Κρόνου και αποτέλεσαν τον κόσμο των Ολύμπιων Θεών και των λοιπών πλασμάτων. Το σώμα τους ήταν άφθαρτο, φωτεινό. Ζούσαν χωρίς έγνοιες και βάσανα.

Αργυρούν γένος

Η επόμενη γενιά-εποχή των ανθρώπων. Λιγότερο ευγενικό. Λίγο πιο ευάλωτο. Τα παιδιά ζούσαν για ολάκερο αιώνα κοντά στους γονείς. Όμως μετά, η αλαζονεία και η έπαρση έκανε την εμφάνισή τους, τραβώντας μακριά τους ανθρώπους αυτούς. Το γένος αυτό, παρά το ότι δεν ήταν το ιδανικό, εξακολουθούσε και ήταν μακάριο και τους έδιναν τιμές οι επόμενοι

Χαλκούν γένος

Η εποχή του χαλκού, ο Δίας δημιούργησε την τρίτη γενιά των ανθρώπων. Γένος φοβερό και βαρύ. Γένος που ταίριαζε στον Άρη, το θεό του πολέμου. Είχαν αδαμάντινη σκληρή ψυχή, ισχυρόφρονες. Μεγάλη σωματική ρώμη με χάλκινα στιβαρά όπλα και σκεύη. Όμως και αυτοί ακολούθησαν το δρόμο του εκπεσμού. Θνητοί πήραν το δρόμο για τον σκοτεινό Άδη.

Το γένος των Ηρώων

Η γενιά αυτή των ανθρώπων, ανέβασε την ποιότητα και την ευγένεια. Είναι οι Ημίθεοι. Είναι οι μεγάλοι ήρωες, μορφές που σημάδεψαν την ιστορία στη Γη. Ο Κάδμος, ο Ηρακλής, ο Οιδίποδας, ο Θησέας, οι Αχαιοί της εποχής του Τρωικού πολέμου. Γενιά ανθρώπων που εξαπλώθηκε στα πέρατα της γης. Ευτυχισμένοι και τιμημένοι ήρωες, παρ' όλα αυτά θνητοί.

Σιδηρούν γένος

Και εδώ μιλάμε πια για την κατάπτωση. Οι άνθρωποι που κοπιάζουν αφόρητα την ημέρα με πόνο και την νύχτα προσπαθούν να ανασανουν. Οι άνθρωποι με τα βαριά βάσανα

Η Έσχατη πτώση

Προσέξτε τώρα, φίλες και φίλοι, τον συγκλονιστικό τρόπο με τον οποίο ο ποιητής διδάσκει την έσχατη πτώση του ανθρώπινου γένους στα έσχατα σημεία της.

Οι άνθρωποι θα γεράσουν. Με άσπρα μαλλιά και ασθενικά σώματα. Συγκρούσεις και πάθη θα μπουν ανάμεσα στον πατέρα και τα παιδιά, ανάμεσα στους συντρόφους, ανάμεσα στον φιλοξενητή και στον ξένο (Αυτό προσέξτε το ιδιαίτερα!-Προαναγγελία της ξενοφοβίας).

Και συνεχίζει αναφέροντας ότι τα παιδιά θα πάψουν να τιμάνε τους γονιούς και κάθε άνθρωπος θα λεηλατεί το βιός και την πόλη του άλλου. Οι όρκοι θα καταλυθούν, το δίκιο θα γίνει κουρέλι, σεβασμός δεν θα υπάρχει, φθόνος και αθλιότητα θα χαρακτηρίζει τη συμπεριφορά των ανθρώπων. 

Και ο μεγάλος ποιητής και στοχαστής φτάνει στο ύψιστο σημείο. Εκεί δηλαδή που συγκλονίζει:

Η Αιδώς και η Νέμεση!





Οι δύο μεγάλες θεϊκές και πνευματικές αυτές μορφές. Οι δύο αυτές αξίες που κρατούν την ισορροπία στην ανθρώπινη αχαλίνωτη συμπεριφορά. Ας αφήσουμε τα ίδια τα λόγια του ποιητή να μιλήσουν για την έσχατη στιγμή της τελικής πτώσης του ανθρώπου:

"...Και τότε δη προς Όλυμπον από χθονός ευρυοδείης λευκοίσιν φαίρεσαι καλυψαμένω χρόα καλόν αθανάτων μετά φύλον ίτον προλιπόντ΄ ανθρώπους Αιδώς και Νέμεσις. Τα δε λείψεται άλγεια λυγρά θνητοίς ανθρώποισι. Κακού δ' ουκ έσσεται αλκή"

(Στίχοι 197-201)

"Και τότε πια στον Όλυμπο απ' την πλατύδρομη γη με τ' άσπρα τους πέπλα σκεπάζοντας την ωραία μορφή τους στο φύλο των αθανάτων θα πάνε, εγκαταλείποντας τους ανθρώπους, η Αιδώς και η Νέμεση. Και θα μείνουν τα πικρά βάσανα στους θνητούς ανθρώπους. Κι αμπόδισμα απ' το κακό δε θα υπάρχει"

Μετάφραση: Σωκράτης Σκάρτσης (Ησίοδος: Άπαντα, Εκδόσεις Κάκτος)

Φανταστείτε λοιπόν, φίλες και φίλοι, μια κοινωνία χωρίς ντροπή και χωρίς αίσθηση δικαιοσύνης. Δεν είναι εν δυνάμει το τέλος; Δεν είναι η έσχατη κατάπτωση;

Μένουμε λοιπόν έκθαμβοι από τους συμβολισμούς των μύθων και των εικόνων. Τη δύναμη που κρύβουν, τη σημασία τους αλλά και τα μεγάλα προμηνύματά τους που οφείλουμε να κρατήσουμε πολύ ζωντανά μέσα στη μνήμη και στο λογισμό μας.

Σας ευχαριστώ που ήσασταν συντροφιά μου φίλες και φίλοι σε ένα ακόμα υπέροχο ταξίδι.



20 σχόλια:

  1. Για μία ακόμα φορά, κάνεις μία εγγραφή υψηλών προδιαγραφών. Η εποχή των Μύθων μας, της αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, της Φιλοσοφίας, της αντιπαραβολής με το σήμερα και αυτά που ως ανθρώπινο γένος έχουμε βιώσει. Μου αρέσει η εγγραφή αυτή και για ένα ακόμα λόγο: Στα μαθητικά μου χρόνια, ο Ησίοδος ήταν στο περιθώριο. Μάλλον διότι μιλούσε σε βάθος για την αρχαία ελληνική θεώρηση του κόσμου. Βλέπεις ήταν η εποχή, που ως μόνη αποδεκτή κοσμοθεωρία θεωρούνταν ο Χριστιανισμός. Όταν έπεσε στα χέρια μου η Θεογονία, κατάλαβα το μεγαλείο του. Κατά κάποιο τρόπο έγινε ο αγαπημένος μου αρχαίος συγγραφέας, πάνω κι από τον Όμηρο ακόμα.
    Νάσαι καλά, φίλε μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι καρδιές και οι σκέψεις μας Βασίλη συντονίζονται σε κοινά μονοπάτια αναζήτησης. Ο Ησίοδος, κατ΄ εμέ πιο αγαπητός από τον Όμηρο, θάφτηκε σε κάποια βιβλία και επαφίεται στην αυτενέργεια του κάθε πολίτη να τα αναζητήσει.
      Δυστυχώς, πνευματικός ξεριζωμός Βασίλη. Το έργο του Ησίοδου είναι πολύ μεγάλο, με παγκόσμια προσφορά τόσο ως έπος όσο και ως φιλοσοφία ως και ως μυθιστορία.
      Δες πόσο ζωντανοί ακούγονται οι συμβολισμοί χιλιάδες χρόνια μετά.
      Δεν ξέρεις πόσο χάρηκα που συναντηθήκαμε σε αυτήν εδώ την ανάρτηση φίλε μου.

      Διαγραφή
  2. Πολύ αξιόλογη η ανάρτησή σου, Γιάννη.
    Το ωραίο των ελληνικών μύθων είναι ότι προσπαθούν να δώσουν εξηγήσεις στα φαινόμενα που παρατηρούν οι σκεπτόμενοι άνθρωποι.
    Αυτούς τους ωραίους μύθους τούς έθαψε ο μονοθεϊστικός οδοστρωτήρας, ξεκινώντας από το πονηρό διάταγμα των Μεδιολάνων (313) και συνεχίζοντας με διαρκείς διωγμούς τής ελληνικής σκέψης (Θεοδόσιος, Ιουστινιανός, μέχρι σήμερα).
    Μεγάλη μορφή τής ελληνικής Γραμματείας ο Ησίοδος, ωραίες οι δοξασίες του. Συναρπαστική η γνωμάτευσή του για την Αιδώ και τη Νέμεση.
    Μεγάλα ζητήματα που αξίζουν διεξοδικές συζητήσεις, και απαιτούν πολύ χρόνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Άρη μου. Στοχαστή και φίλε. Δυστυχώς εκείνες οι αναζητήσεις του Ησίοδου αλλά και άλλων φωτεινών μυαλών του αρχαίου κόσμου, θάφτηκαν, ξεριζώθηκαν, λεηλατήθηκαν. Ο βιασμός της ιστορίας από τους "επώνυμους" Βυζαντινούς ήταν εκτός ορίων και βαστά για τα καλά ακόμα.
      Η προσέγγιση για αξίες ανθρώπινες. Η Αιδώς και η Νέμεση, είναι αξίες που αναδεικνύεται η σημασία τους.
      Πολύ μεγάλες κουβέντες θα μπορούσαμε να ανοίξουμε με αυτά τα ζητήματα αγαπημένε φίλε, να είσαι καλά.
      Την καλησπέρα μου και ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  3. Ανεξάντλητο το έργο του Ησίοδου, όντως, Γιάννη μου. Με συμβολισμούς που είναι ξανά επίκαιροι και αποτελούν το ζητούμενο στις ανθρώπινες κοινωνίες. Να εκφράσω κι εγώ την ανησυχία μου για το φαινόμενο, που διαρκώς παγιώνεται, μια κοινωνία δηλαδή δίχως ηθικούς φραγμούς, δικαιοσύνη και αξίες που πηγάζουν απ' τα αρχαία μας κείμενα και τους φιλοσόφους. Δυστυχώς έχουμε μια σπουδαία κληρονομιά, που την επικαλούμαστε όμως μόνο για καιροσκοπικούς λόγους.
    Την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και το αισχρό είναι ότι την επικαλούνται Μαρία μου αυτήν την κληρονομιά, εκείνοι που την αλλοιώνουν, εκείνοι που την έχουν λερώσει. Οι καιροσκόποι και οι δημαγωγοί. Κρατάμε λοιπόν τους μεγάλους εκείνους συμβολισμούς που διατηρούν ψηλά τις αξίες της ζωής και εμβαθύνουμε στη φιλοσοφία εκείνη.
      Σε ευχαριστώ που ένωσες τη σκέψη σου κοντά μου εδώ Μαρία μου. Να είσαι καλά.

      Διαγραφή
  4. Με ένα ακόμα εξαιρετικό κείμενο Γιάννη μου, μας ταξίδεψες μόνο που αυτή την φορά έχουμε να κάνουμε με ηθικά διδάγματα που έρχονται πάλι να επιβεβαιώσουν πως όσοι αιώνες και να περάσουν ο άνθρωπος πάντα θα παλεύει μεταξύ του καλού και του κακού!
    Τα ειλικρινή ΑΦιλιά μου, πάντα και με αγάπη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η αιώνια πάλη. Η διαρκής σύγκρουση. Και πάντα οι αξίες παρούσες. Όμως και ο εκπεσμός Στεφανία μου. Ένα γεγονός που το ζούμε, το βιώνουμε. Επικαιροποιούνται λοιπόν τα λόγια του Ησίοδου και στις μέρες μας.
    Και εγώ στέλνω τα φιλιά μου εκεί αγαπημένη φίλη. Ευχαριστώ πολύ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τι σοφό που θα ήταν, μαζί με τα παραμύθια, να διαβάζουν οι Έλληνες στα παιδιά τους, τα βράδια πριν κοιμηθούν μια εκλαϊκευμένη ιστορία βασισμένη σ' αυτά τα σπουδαία έργα. Και τι ωραίο που θα ήταν να είχαν φροντίσει να εκδώσουν βιβλία αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας για παιδιά. Γιατί δηλαδή ο Σεντ Εξυπερύ πώς μπόρεσε να φανταστεί και να γράψει τον Μικρό Πρίγκιπα που βρίθει από φιλοσοφικά νοήματα; Προς το παρόν ας βασιστούμε στην ελληνική Μυθολογία για παιδιά και βλέπουμε...
    Σ' ευχαριστούμε πολύ Γιάννη μου που μας φέρνεις ξανά μπροστά μας αυτά τα σπουδαία κείμενα. Να είσαι καλά.
    Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου αγαπημένη μου φίλη,
      Δυστυχώς τα κείμενα αυτά, μήτε απλά, μήτε εκλαϊκευμένα φτάνουν στα παιδιά μας. Αντίθετα φτάνουν αυτά της Παλαιάς Διαθήκης που τα μαθαίνουμε απ' έξω και ανακατωτά. Γιατί έτσι επιβάλλει η άρχουσα ιδεολογία.
      Η Θεογονία του Ησίοδου μαζί με τα "Έργα και ημέραι", έπρεπε να έχουν δοθεί για μελέτη και κουβέντα στα σχολεία. Αλλά γιατί ψάχνεις. Ειλικρινά γιατί ψάχνεις; Υπάρχει κάτι από αυτά τα χρόνια που η παιδεία το έχει επιτρέψει; Για πες! Που; Ως απλή αναφορά και μάλιστα γελοιοποιημένη. Άστο τώρα μην το ψάχνεις. Απαγορευμένα κείμενα είναι αυτά καλή μου.
      Και απλά, όσοι από εμάς τα αγαπάμε, τα δουλεύουμε σε μια παρέα ή ένα κύκλο ανθρώπων.
      Σε ευχαριστώ για τη γνώμη και την ανησυχία σου καλή μου φίλη.

      Διαγραφή
  7. Διδακτικός ο στόχος του ιστορικού έπους του Ησίοδου. Μια φθίνουσα πορεία του ανθρώπινου γένους με την απομάκρυνσή του από τους ηθικούς νόμους, όπου χωρίς Αιδώ και Νέμεση επικρατεί η δύναμη και η βία των ισχυρών. Έτσι μελανά περιγράφει την εποχή της πέμπτης γενιάς. Δεν ήταν ηθικολόγος, ωστόσο η συνείδησή του δεν του επιτρέπει την αδικία και στέκεται με σεβασμό στις ηθικές αξίες και αρχές.
    Θα συμφωνήσω με τη Μαρία, μακάρι απ’ τις μικρές τάξεις να μπορούσε το έργο του να διδάσκεται στα σχολεία.
    Εξαιρετικό το κείμενο Γιάννη μου πλουτίζοντας τις γνώσεις ενός πνευματικού ορίζοντα.
    Σ' ευχαριστούμε!
    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μία ακόμα ενισχυτική γνώμη σαν τη δική σου πάνω στο θέμα Αννίκα μου. Ο Ησίοδος διέγνωσε και περιέγραψε με σαφή τρόπο την κατάπτωση του ανθρώπου και τη διολίσθηση στην ύβρη και στην απετροέπεια. Πόσο γλαφυρά και ποιητικά θα αποδώσει αυτόν τον κατήφορο.
      Μιλάμε για ένα τεράστιο έργο με κεφαλαιώδους σημασίας ζητήματα που δυστυχώς έμειναν μακριά από την παιδεία μας.
      Σε ευχαριστώ καλή μου φίλη που ήσουν δυναμικά παρούσα και σε αυτό εδώ το θέμα. Όμορφο Σαββατοκύριακο να έχουμε.

      Διαγραφή
  8. Μεγάλος ποιητής ο Ησίοδος. Μαζί με τον Όμηρο οι μεγαλύτεροι ποιητές της αρχαιότητας. Το έργο του έχει φιλοσοφικές αναζητήσεις και διαστάσεις. Δύσκολο για μαθητές. Αλλά τόσο δυνατό και αληθινό.
    Η Έσχατη πτώση του ανθρώπινου γένους...εδώ είμαστε. ...''και απόδισμα από το κακό δεν θα υπάρχει''!! Φοβερό ε; Δυσοίωνο.
    Καλημέρα Γιάννη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι Άννα μου, έχει ένα εσχατολογικό όριο ο λόγος του Ησίοδου. Ο Χριστιανισμός αναφέρει την Δευτέρα παρουσία ως τη φάση που η τελική κρίση θα επαναφέρει το καλό και την οριστική του νίκη. Στη φιλοσοφία του Ησίοδου, στην ποίησή του δεν έχουμε ανάλογη προσδοκία. Υπάρχει μόνο η ανθρώπινη ενόραση για την κατάπτωση, η οποία και αντανακλά τις τότε κοινωνικές εξελίξεις.
      Δεν πιστεύω ότι είναι δύσκολος ο Ησίοδος για παιδιά της Μέσης Εκπαίδευσης. Ειδικά στο Λύκειο.
      Στέλνω την καλησπέρα μου αγαπημένη μου φίλη και ευχές για όμορφο Σαββατοκύριακο.

      Διαγραφή
  9. Γιάννη μου συγχαρητήρια για την ανάρτηση και όλο τον κόπο σου πίσω από αυτήν.
    Αυτή τη φορά μας μιλάς για τον Ησίοδο και το τεράστιο έργο του.
    Αναμφισβήτητα επίκαιρο το τέλος που οραματίζεται, καθώς πολλά από αυτά που περιγράφει τα συναντάμε στην σύγχρονη κοινωνία.
    Το κακό είναι ότι εμείς δεν έχουμε πνευματικές διαστάσεις, ζούμε εφήμερα και έτσι δύσκολα θα γλυτώσουμε τον ξεπεσμό του Ανθρώπου!
    Σε ευχαριστούμε τόσο για τις ιστορικές πληροφορίες όσο και για την τροφή για σκέψη.
    Καλό υπόλοιπο Σαββάτου :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κυρίως τροφή για σκέψη αγαπημένη μου φίλη! Κυρίως αυτή. Μήπως και βάλει στην καρδιά και στο λογισμό μας αναστολές και φρένα στον κατήφορο.
      Και δες ποιες αξίες-Θεές αναφέρει; Την ντροπή και τη δικαιοσύνη. Εύλογο αν λείψουν και τα δύο που οδηγούμαστε.
      Χάρηκα πολύ που σου άρεσε κορίτσι μου και ευχαριστώ που μοιράστηκες σκέψεις σου. Καλό σαββατοκύριακο γλυκιά μου.

      Διαγραφή
  10. Καλημέρα!!!
    Τι ενδιαφέρουσα παρουσίαση. Είναι κάποια θέματα που αν δεν σου τα εξηγήσουν με όμορφο τρόπο θα σου ξεφύγουν. Μου είχε ξεφύγει πως στον αρχαίο Ελληνικό κόσμο δεν υπήρχε η διπολική σύγκρουση. Πως "το κακό" αναγνωρίζονταν ως μία από τις διαστάσεις της ανθρώπινης φύσης - της ζωής.
    Όντως, πόσα προμηνύματα διαβάζουμε στα κείμενα του τότε. Αυτά που το νέο ρεύμα φιλοσοφίας επισκέπτεται ξανά και ξανά, και στα οποία μας παραπέμπει συχνά για να βρούμε απαντήσεις σε όσα μας απασχολούν. Ωραία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στον ελληνικό αρχαίο κόσμο, όπως λες Τζοάννα μου, δεν υπάρχει το δίπολο της κεντρικής σύγκρουσης "Θεός-Διάβολος". Το "κακό" ενυπάρχει στο "καλό" και αντίστροφα. Οι Θεοί φέρουν όλες τις ανθρώπινες αδυναμίες, συνεπώς φέρουν και τα αρνητικά αισθήματα. Δεν έχουν την υπερβατική τελειότητα, δεν είναι εξιδανικευμένοι. Ακόμα και οι χθόνιες Θεότητες του κάτω κόσμου, έχουν θετικές πλευρές, δεν είναι εκφραστές ή φορείς του κακού.
      Είναι όμορφο να ταξιδεύουμε σε διάφορα ρεύματα και σκέψεις πάνω στην ανθρώπινη ζωή. Και χαίρομαι που είσαι κοντά μας σε αυτές τις συζητήσεις καλή μου φίλη.
      Στέλνω την καλησπέρα μου.

      Διαγραφή
  11. Θα έλεγα διαβάζοντας τον Ισίοδο που πρώτη μου φορά τον μαθαίνω, γιατί στο δημοτικό τότε φίλε μου πριν αμνημονεύτων χρόνων μπορεί να μας μαθαίναν την καθαρευόυσα αλλά είμασταν πολύ μικρά να καταλάβουμε τους αρχαίους ημών προγόνους...
    Ωστόσο, από ότι έχω καταλάβει, σαν να μιλάει για την σημερινή πτώση του ανθρωπίνου γένους και μην μου πεις ότι δεν υπάρχει ομοιότητα...μπορεί όχι ακριβώς ίδια, αλλά και σήμερα μια πτώση την βλέπουμε γενικά στις αξίες...
    Το καλό και το κακό πάντα θα συνυπάρχουν αρκεί να ξέρεις από πια μεριά θέλεις να είσαι..
    Μου άρεσε που έμαθα για τον Ισίοδο...να είσαι καλά καλο σου βράδυ...😊

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι αφάνταστα αγαπημένη μου φίλε που μπόρεσα, με την αναφορά μου την ταπεινή στον Ησίοδο, να σου δώσω κάποια χρήσιμα θέματα για προβληματισμό.
      Η αναφορά του στην έκπτωση των αξιών στο ανθρώπινο γένος έρχεται να συμπληρώσει το διδακτικό χαρακτήρα του έπους και της δημιουργίας του. Με πολύ μεγάλους και σημαίνοντες συμβολισμούς που μας αφορούν άμεσα.
      Στέλνω την καλησπέρα μου και τις ευχές μου να είστε όλοι σας καλά.

      Διαγραφή