H ζωή είναι δώρο. Σαν ένα σπιτικό ηδύποτο σε ακριβό σκαλιστό ποτηράκι, γεμάτο γεύσεις

Δευτέρα 15 Ιουλίου 2024

Καλοκαιρινές ιστορίες ραδιοφωνικών αναμνήσεων...

 


Πόσο αλήθεια καταθλιπτικό είναι ένα καλοκαίρι που περνά και φεύγει μόνο του, χωρίς τη δική μας αγκαλιά, χωρίς να μάς αγγίξει...

Το καλοκαίρι είναι μια εποχή με τα δικά της χαρακτηριστικά, όπως κάθε εποχή άλλωστε. Είναι η φάση του χρόνου, που το ανθρώπινο σώμα ίσως δέχεται τη μεγαλύτερη ένταση από τις εξωτερικές επιδράσεις της φύσης, ολόγυρά μας.
Όλα της τα στοιχεία, ο καταγάλανος ουρανός, ο καυτός ήλιος, τα μοναδικά χρώματα της αυγής, τα αλησμόνητα κάδρα από τα ηλιοβασιλέμματα, η θάλασσα με την αγκαλιά και τα καλέσματά της. Η κάψα σε όλες μας τις αισθήσεις. Μια κάψα, που έρχεται να δοκιμάσει τα όριά μας, τις αισθήσεις μας.

Το καλοκαίρι είναι η εποχή, που η γύμνια στο σώμα μας, δίνει μια πρωτόφαντη ηδονική ανατριχίλα.

Οι ζεστές, πολλά υποσχόμενες νύχτες, τα τραγούδια του τζίτζικα και των τριζονιών.

Πόσο αλήθεια κρίμα είναι να ζεις αυτό το μοναδικό γλέντι της φύσης, καταθλιπτικά. Χωρίς τη δυνατότητα να χαρείς αυτές τις στιγμές, να τις ζήσεις στο απόλυτο, χωρίς όρια. Να γεμίσεις αναμνήσεις και βιώματα.


Και εδώ έρχεται ένας αξέχαστος, αγαπημένος, μοναδικός φίλος. Ένας φίλος που ενυπάρχει στη ζωή μας από τα παλιά εκείνα χρόνια της παιδικής και εφηβικής νιότης.
Το ραδιόφωνο!

Ναι, το δικό μας ράδιο. Η δική μας επαφή με τον έξω κόσμο. Το δικό μας ταίριασμα στις αναμνήσεις.

Από τα μακρινά πλέον (δυστυχώς...) εκείνα καλοκαίρια της εφηβείας, το μικρό εκείνο φορητό ραδιόφωνο ήταν η δική μου συντροφιά στις στιγμές του καλοκαιριού.
Στη μικρή αποθήκη του παλιού πατρικού σπιτιού, εκεί που ήταν χτισμένος ο "δικός μου" κόσμος και το προσωπικό "βασίλειο" των εφηβικών μου αναζητήσεων.

Τότε που σχηματίζονταν και γεννιούνταν οι πρώτες συναισθηματικές εκείνες παραστάσεις στον άδολο κόσμο μας. Τι να θυμηθώ από εκείνες τις στιγμές!

Τους τρεις μόνο ραδιοφωνικούς σταθμούς. Το Πρώτο πρόγραμμα, ο "Ενόπλων" και το Δεύτερο πρόγραμμα. Και κάπου εκεί, σε κάποια καλοκαίρια, εμφανίστηκαν οι "Πειρατές"!
Είμαστε η τυχερή γενιά που ζήσαμε τους πρώτους "πειρατές" του ραδιοφώνου. Τότε που το κάθε τραγούδι, το αγκάλιαζαν δεκάδες αφιερώσεις των ακροατών.

"Ο Γιάννης αφιερώνει στη Σοφία με πολύ αγάπη και στο σταθμό μας. Ευχαριστούμε και ανταποδίδουμε..."

Τη θυμάστε αυτή τη φωνή άραγε; "Ευχαριστούμε και ανταποδίδουμε". Και το ραδιόφωνο γινόταν ο νοερός εκείνος τόπος συνάντησης εκατοντάδων ανθρώπων, δεμένων με τους καημούς τους αλλά και τα τραγούδια.

Το καλοκαίρι ήταν η εποχή των αφιερώσεων, των εκπομπών αγάπης. 




Ύστερα στη δεκαετία του 1980, γεννήθηκε η εποχή των FM.
Ποιοτικό σήμα, καλύτερες και πλουσιότερες εκπομπές. Πιο πολύ "πειρατές" με καλύτερα οργανωμένους ερασιτεχνικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς.

Ήταν η εποχή των φοιτητικών χρόνων. Τότε που το καλοκαίρι γινόταν το πεδίο των διαβασμάτων για τη Φθινοπωρινή εξεταστική του Σεπτέμβρη. 

Τότε έζησα τη μαγεία του Πετρίδη, τα "Τραγούδια της παρέας", τη Ρενάτα Δικαιοπούλου, την Έφη Μεταλλινού, τον μοναδικό και λατρεμένο Γιώργο Παπαστεφάνου, τον 'Ακη Έβενη με το θρυλικό "Στούντιο 344" και την ξένη μουσική. Ναι, στο ραδιοκασετόφωνο, που βλέπετε, την ώρα των νυχτερινών διαβασμάτων στις ζεστές εκείνες καλοκαιρινές νύχτες, το ένα χέρι ήταν έτοιμο να πατήσει το play για να γραφτεί στην κασέτα το τραγούδι, που θα ξεχώριζα.

Έτσι απέκτησα μια μεγάλη συλλογή από κασέτες, όλες γραμμένες στις μοναδικές εκείνες ιστορίες ραδιοφώνου, που έδιναν στα χαμένα καλοκαίρια μας, ένα όμορφο χρώμα, ένα κίνητρο, μια συντροφιά, μια διάθεση και προσδοκία. Ακόμα και ένα σχέδιο αν θέλετε.

Ω πόσο διαφορετικά ήταν εκείνα τα καλοκαίρια... Χωρίς κλιματισμό, με ανοιχτές αυλές, με ανοιχτές αλάνες, με πόρτες δεκτικές για φίλους και γνωστούς. Με όνειρα, που το ραδιόφωνο τους έδινε υπόσταση και υπόσχεση για να τα διεκδικήσει κανείς. Με τα θρυλικά μικρά τρανσιστοράκια, τα φορητά κασετόφωνα αν θέλετε, που πήγαιναν παντού! Σε κάθε αγκαλιά, σε κάθε τσέπη, φορεμένα σε κάθε ώμο, σε κάθε παραλία και βραχάκι.

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες ραδιοφώνου στα καλοκαίρια της μνήμης μας και όχι μόνο. Ιστορίες που καθιστούν αυτό το μέσο μοναδικό και αναντικατάστατο φίλο σε κάθε μας μετακίνηση, σε κάθε ελεύθερη προσωπική ή συλλογική στιγμή.


Καλές μου φίλες και φίλοι,
το μικρό αυτό εξομολογητικό κείμενο ψυχής είναι η δική μου συμμετοχή στο όμορφο δρώμενο, που ξεκίνησε η αγαπημένη μας φίλη, Μαρία Νικολάου στο προσωπικό της μπλογκ, στο σύνδεσμο που παραθέτω παραπάνω.

Βάλτε μουσική και εμπνευστείτε.
Γιατί η ζωή είναι ένα ραδιόφωνο.
Παίζει της στιγμές μας την μια πίσω από την άλλη όσο εμείς φτιάχνουμε νέες.

Αυτό μάς λέει η Μαρία και έχει απόλυτο δίκιο. Ας την ακολουθήσουμε στην προτροπή της να μιλήσουμε για αυτές τις μοναδικές, όμορφες ιστορίες. Μαρία μου, σε ευχαριστούμε.











20 σχόλια:

  1. Φίλε Γιάννη. Να πως πως έζησα και γω πολύ έντονα στην εποχή της πειρατείας. Είχε και αυτή την γοητεία της. Ήμουν μικρή και θυμάμαι πως έλεγα πως αν μεγαλώσω θα γίνω ραδιοφωνική παραγωγός. Επίσης ατελείωτες κασέτες γραμμένες από το ράδιο κάποιες μαζί την φωνή του παραγωγού.
    Μου θύμισες όμορφα πράγματα.
    Σ΄ευχαριστώ για την συμμετοχή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι πάρα πολύ, Μαρία μου, που σού θύμισα αυτές τις όμορφες ρομαντικές μέρες, που όλοι ονειρευόμασταν μια ραδιοφωνική παραγωγή. Αυτές οι κασέτες είναι θησαυρός, να το ξέρεις και βέβαια τις κρατάμε καλά.
      Και εγώ σε ευχαριστώ πολύ, για την όμορφη αυτή δικτυακή πρωτοβουλία. Καλή συνέχεια.

      Διαγραφή
  2. Δεκάδες οι αναμνήσεις που φέρνει το τρανζιστοράκι που η νέα γενιά δεν έζησε και ούτε που την αγγίζει!
    Η πιο έντονη:
    Κουκουλωμένη κάτω από τα σκεπάσματα να ακούω σχεδόν κάθε βράδυ τον Αμερικάνικο σταθμό, από την Αμερικανική βάση!
    Και μερικά αχ, αχ, αχ να συνοδεύουν τα ΑΦιλιά αγάπης μου!
    Στεφανία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ Στεφανία μου, εποχές. Κάθε γενιά με τις δικές της εμπειρίες και βιώματα. Το ραδιοφωνάκι που λίγο αργότερα έγινε κασετοφωνάκι φορητό.
      Ελπίζω ο ραδιοσταθμός της Αμερικάνικης βάσης, να είχε όμορφη ποιότητα στη μουσική τουλάχιστον, καλή μου φίλη.
      Στέλνω πολλά φιλιά.

      Διαγραφή
  3. Νοσταλγική εγγραφή, που οδηγεί το μυαλό μου πίσω, στα χρόνια της νιότης, όπου το ραδιόφωνο αποτελούσε τη δική μας πόρτα προς το όνειρο αλλά και την ελευθερία.
    Νάσαι καλά φίλε μου!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Tην καλημέρα μου, φίλε Βασίλη. Νοσταλγία και αναμνήσεις αυτό το ταξίδι. Ζήσαμε με το ραδιόφωνο και όχι με τα μέσα δικτύωσης. Άλλος τρόπος ζωής, επικοινωνίας και έκφρασης.
      Καλά να περνάς, καλέ μου φίλε. Την καλησπέρα μου.

      Διαγραφή
  4. Τι ωραίες αναμνήσεις που λίγο ως πολύ έχουμε όλοι μας. Τουλάχιστον οι λίγο μεγάλοι ναι; (λίγο)
    Δεν το πήρα είδη ση το δρώμενο...πάω να γράψω κι εγώ κάτι
    Πολύ όμορφα Γιάννη μου όσα μας θύμισες γιατί τελικά ο καθένας ήταν με ένα ραδιόφωνο στο αυτί αλλά ήταν σαν να ακούγαμε όλοι μαζί
    Τα φιλιά μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα μου, εμείς οι παλιότεροι της γενιάς του 60, το ζήσαμε πολύ το κλασικό ραδιόφωνο. Περπατήσαμε μαζί του μια ολάκερη διαδρομή, νιώσαμε μέσα σε μια μεγάλη παρέα.
      Α ωραία, να έχω να σε διαβάσω κιόλας, κορίτσι μου.
      Να περνάς όμορφες μέρες. Φιλιά και ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  5. Φίλε μου, είμαστε από τους τυχερούς που ζήσαμε αυτή την εποχή την εποχή του ραδιοφώνου.
    Όλα από εκεί τα μαθαίναμε.
    Ήταν ο πιο πιστός μας φίλος.
    Οι αφιερώσεις από τους πειρατικούς σταθμούς, ήταν η αγαπημένη ώρα.
    Νομίζω θυμήθηκα πολλά κσι ήρθε η ώρα να τα καταθέσω κι εγώ.
    Να είσαι καλά και καλή συνέχεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι, που όλη αυτή η κουβέντα και το δρώμενο της Μαρίας, σού έδωσε το έναυσμα να θυμηθείς πράγματα από εκείνη την όμορφη ραδιοφωνική περίοδο, Ρένα μου.
      Και περιμένω τα βιώματά σου.
      Σε ευχαριστώ πολύ, καλή μου φίλη για το σχόλιο. Φιλιά.

      Διαγραφή
  6. Πραγματικά αξέχαστα χρόνια συνοδεύουν τις αναμνήσεις μας μέχρι σήμερα φίλε μου.
    Στα νιάτα μου συντροφιά απαραίτητη και όταν ήρθα μικρό παντρεμένη στην
    κρήτη καιένα τραντζιστοράκι ήταν κολλημένο στα αυτί μου πάντα. Ακόμα και σήμερα όταν ξυπνάω το εχω
    Τι μου θυμησες...
    Αν μπορεσω θα συμμετέχω πάω απο της Μαρίας καλό υπόλοιπο καλοκαιριού με έχεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εδώ θα είμαστε, Ρούλα μου. Με τα δρώμενά μας, τις στιγμές μας. Ναι, όμορφες εκείνες οι ραδιοφωνικές αναμνήσεις με τα λίγα τότε μέσα τη εποχής. Σήμερα τα πράγματα είναι πιο σύγχρονα.
      Ρούλα μου, ευχαριστώ πολύ. Την καλησπέρα και την αγάπη μου.

      Διαγραφή
  7. Απ όλα τα μέσα και τις τέχνες το ραδιόφωνο είναι αυτό που παίζει περισσότερο με το μυαλό και τη φαντασία.
    Η μουσική και ο λόγος πυροδοτούν χιλιαααδες λειτουργίες στο εγκέφαλο
    Δημιουργούν εικόνες, ανεβάζουν την αδρεναλίνη, προκαλούν συναισθήματα χαράς, λύπης συντροφικότητας... Φουντώνουν το πάθος για τη ζωή... Γεια σας είμαι η Μάνια ... γιατί το ραδιόφωνο είναι Μανία ...
    Πρώτο τραγούδι για σήμερα ...
    ........ μου λείπει το πιλοτήριο μου :)
    Φιλί

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μάνια μου, ήξερα πολύ καλά και ένιωθα ότι, αν έβλεπες αυτήν την ανάρτηση, σίγουρα θα κατέθετες το σχόλιό σου. Και αυτό γιατί το ραδιόφωνο είναι ένα μεγάλο μέρος της όμορφης καρδιάς σου και δημιουργίας σου.
      Έχω ακούσει άπειρες φορές τη φωνή σου στις ραδιοφωνικές σου εκπομπές, μάς έχει κάνει συντροφιά.
      Συμμερίζομαι το πάθος σου, κορίτσι μου ναι.
      Στέλνω τα φιλιά μου και το ευχαριστώ μου.

      Διαγραφή
  8. Μια ερώτηση φίλε μου. Δεν μπορώ πια να σχολιάζω στα μπλοκ της Στεφανίας και της Μάνιας.
    Δεν ξέρω γιατί, αφού μέχρι πριν λίγο καιρό μπορούσα.
    Προσπάθησα να βρω άκρη αλλά δεν μπόρεσα και θα σε παρακαλούσα μήπως εσύ μπορείς να μου πεις τον τρόπο που μπορείς και σχολιάζεις εκεί
    Μπορεί βέβαια να μην τον καταλάβω, αλλά ίσως αν μου πεις τα βήματα να τα καταφέρω. Τα παιδιά μου μικρά και μεγάλα δεν ξέρουν από μπλοκ...😊
    Αν μπορείς να μου απαντήσεις το μέηλ είναι: roulamakedonisa@gmail.com. Σε ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι θα το κάνω, Ρούλα, προσπαθώντας να σου πω τα βήματα.

      Διαγραφή
  9. Γιάννη τι μου θύμισες τώρα! το ίδιο φορητό κασετόφωνο είχαμε και εμείς αγορασμένο κάπου στο 1985 από το 3ο μαγαζί που υπήρχε στην 3η Σεπτεμβρίου όπως ξεκινάει στην Ομόνοια στα δεξιά. Θέλω πολύ να ακούσω και τώρα ραδιόφωνο αλλά δεν παίζει δεκαετία 80 που μόνο αυτά ακούω και έτσι όταν το ανοίγω στην Αθήνα ακούω μόνο τον 107.2 Blue Space που παίζει 80s.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σίγουρα, Κώστα μου, υπάρχουν σταθμοί με τη "δική μας" μουσική. Σίγουρα. Και στην ΕΡΤ θα βρεις επιλογές και αλλού.
      Εμ όμορφες αναμνήσεις σε μια άλλη εποχή με διαφορετικό ρόλο στο ραδιόφωνο.
      Την καλησπέρα μου φίλε μου και ευχαριστώ για το σχόλιο.

      Διαγραφή