H ζωή είναι δώρο. Σαν ένα σπιτικό ηδύποτο σε ακριβό σκαλιστό ποτηράκι, γεμάτο γεύσεις

Κυριακή 26 Μαρτίου 2023

Τα δώρα της Αρμονίας (Μυθιστόρημα σε συνέχειες) 34η δημοσίευση-Το τέλος

  


"Όσα ποτέ δεν συνέβησαν αλλά ανέκαθεν υπήρχαν"

Σαλούστιος:  "Περί Θεών και κόσμου"


Μια ματιά στα προηγούμενα

Ανάρτηση 1

Ανάρτηση 2

Ανάρτηση 3

Ανάρτηση 4

Ανάρτηση 5

Ανάρτηση 6

Ανάρτηση 7
















Ανάρτηση 24

Ανάρτηση 25

Ανάρτηση 26 

Ανάρτηση 27

Ανάρτηση 28

Ανάρτηση 29

Ανάρτηση 30

Ανάρτηση 31

Ανάρτηση 32

Ανάρτηση 33


Στην προηγούμενη 33η δημοσίευση: Ο Θησέας με τους Αθηναίους επιστρέφουν στην Ελευσίνα με όσα σώματα νεκρών μπόρεσαν να περισώσουν. Ένας βουβός θρήνος και σπαραγμός ακολουθεί στη διαδικασία της παραλαβής των σωρών. Αποφασίστηκε τα σώματα να ταφούν έξω απ' την Ελευσίνα, κοντά στα Μέγαρα, στην τοποθεσία Άνθιο, στο ιστορικό πηγάδι, που βρέθηκε μεταμφιεσμένη η Θεά Δήμητρα από τις κόρες του Κελεού.

Η Ευάδνη, σύζυγος του Καπανέα, κόρη του Ίφη, θα θρηνήσει τον αγαπημένο της. Ο θρήνος της θα κλείσει με την τραγική της αυτοκτονία καθώς πέφτει από έναν βράχο ψηλά στην πυρά του σωρού του αγαπημένου της. 

Ένας τραγικός επίλογος σε έναν θρήνο.


Μουσική επιμέλεια έργου: Γλαύκη


Ένα ακόμα υπέροχο μουσικό θέμα από τη φίλη μας για το μεγάλο φινάλε.

4.5 Με το βλέμμα στο αύριο

 

4.5.1 Να κλείσουν οι πληγές

 Οι επόμενοι μήνες στις δύο πόλεις που έπαιξαν πρωτεύοντα ρόλο τον τραγικό αυτό κύκλο ήταν δύσκολες. Τα απομεινάρια της εκστρατείας των Επτά στη Θήβα και όσα ακολούθησαν μετά τη σύγκρουση με τους Αθηναίους είχαν αφήσει βαριά τη σκιά τους στα δρώμενα της πόλης. Οι κάτοικοι προσπαθούσαν να επαναφέρουν τη ζωή τους σε κανονικούς ρυθμούς. Είχαν την τύχη να μην πειραχτεί καθόλου η πόλη άρα και τα σπίτια με το βιός τους. Ο φόρος όμως που είχαν πληρώσει σε ανθρώπινες ζωές σε αυτές τις μάχες ήταν μεγάλος. Κάθε σπιτικό προσπαθούσε να κλείσει τις πληγές, που άφησε ο πόλεμος σε θύματα και σακατεμένους. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που στα καπηλειά και στους δημόσιους χώρους συζητούσαν στο γιατί τελικά έγινε όλο αυτό. Οι πολίτες θεωρούν ότι οι ηγέτες τους οφείλουν να είναι τέτοιοι, που να τους χαρίζουν μια ήρεμη και ευημερούσα ζωή. Μακριά από έριδες, φιλονικίες, σκοτωμούς και καταστροφές. Ήταν πάρα πολλοί εκείνοι που έριχναν μεγάλο ανάθεμα στην αλαζονεία και στη φιλαρχία του βασιλιά τους Ετεοκλή που δεν τήρησε τον όρκο τιμής με τον αδελφό του. Αρκετοί ήταν αυτοί που ήξεραν την αλήθεια της αδελφοκτόνας αυτής σύγκρουσης που τελικά αφάνισε ολάκερη τη γενιά του Οιδίποδα. Ήταν όμως και άλλοι που απορούσαν για το πως ο Πολυνείκης, γέννημα θρέμμα της γης τους, έφτασε στο σημείο να σηκώσει το σπαθί του κατά της ίδιας του της πόλης.

 Ο Κρέων ήταν εκείνος όμως που σήκωνε το μεγαλύτερο βάρος της αποστροφής των Θηβαίων. Η στάση του στα γεγονότα που ακολούθησαν το θάνατο των δύο αδελφών αλλά και της ίδιας της μνηστής του γιου του, προκάλεσε αποτροπιασμό μέσα στη πόλη. Οι αποφάσεις του δεν βρήκαν ποτέ σύμφωνους μήτε τους πολέμαρχους της Θήβας, αυτούς που στην ουσία θριάμβευσαν στο πεδίο της μάχης με τους Αργείους. Τον Άκτωρα, το Λασθένη, τον Υπέρβιο, τον Μεγαρέα και τόσους ακόμα άλλους. Βέβαια η τυραννία πάντα αποτελεί φόβητρο για την ελεύθερη βούληση των ανθρώπων. Η εξουσία του Κρέοντα ήταν βασισμένη στη βία και στην απολυταρχία. Με αυτόν τον τρόπο οι φωνές και οι αντιρρήσεις πνίγονταν.

 Τώρα όμως ήταν αλλιώς. Ο Κρέων ήταν ένας βασιλιάς σκιά. Η ήττα του από τον Θησέα άνοιξε τον ασκό του Αιόλου. Οι Θεοί πλήρωσαν ακριβά και σκληρά τις επιλογές του. Με την μέλλουσα νύφη του νεκρή, τα δύο του παιδιά χαμένα μαζί με την γυναίκα του την Ευρυδίκη, αποτελούσε πια μια θλιβερή μορφή στην πόλη.

 “Μπορούμε άραγε να ελπίζουμε ότι ο Λαοδάμαντας θα φέρει μια άλλη αύρα στη ζωή μας;” ρώτησε ο Βίων το φίλο του καθώς απολάμβαναν λίγο κρασί σε ένα από τα καπηλειά.

“Λες για το γιο του Ετεοκλή ε;” απάντησε ο Εύμαιος.

“Ναι, έτσι κι αλλιώς αυτός είναι ο νόμιμος διάδοχος στο θρόνο, αλλά ακόμα είναι μικρός” σχολίασε ο Βίων.

“Και έτσι θα αναγκαστούμε να υποστούμε τον Κρέοντα για πόσο ακόμα;” μονολόγησε σκεπτικός ο φίλος του.

“Δεν είναι πια αυτός που ήταν. Το μάθημα που του έδωσαν οι Θεοί και οι Ερινύες ήταν σκληρό. Σκιά του εαυτού του λένε ότι είναι. Περιφέρεται αδρανής, άβουλος στο παλάτι με τις αναμνήσεις να τον τυλίγουν” είπε ο Βίων.

“Και ποιος κυβερνάει;”

“Σε επιτροπεία είναι Εύμαιε. Στην ουσία το συμβούλιο των πολέμαρχων βαστά τις αποφάσεις και ετοιμάζουν τον νεαρό να αναλάβει”

“Ας ικετέψουμε τους Θεούς να δώσουν συνέχεια ευλογημένη στην πόλη μας. Να βρούμε γαλήνη και εμείς και τα παιδιά μας…”

 Οι ευχές τους ήταν βγαλμένες απ την καρδιά τους. Συνέχισαν να πίνουν το κρασί τους και να συζητούν για ένα πολυπόθητο ανθρώπινο αύριο που τόσο είχαν ανάγκη.

 ***********************

 “Ολάκεροι άντρες έγιναν, τους βλέπεις;” ακούστηκε η φωνή της Δηιπύλης προς την Αργεία.

“Μέσα τους ναι! Μεγάλωσαν σε μια μέρα! Από εκείνη τη στιγμή που έμαθαν για το θάνατο των πατεράδων τους…” απάντησε η χήρα πια του Πολυνείκη.

“Λες και χωρίστηκε η ζωή τους στα δύο. Όταν ο Άδραστος έφερε την είδηση κάτι έγινε μέσα τους. Το είδα στον Διομήδη. Ξαφνικά άλλαξε! Βάρυνε. Το πρόσωπό του, η σκέψη του ακόμα και η φωνή του. Τίποτα δεν έμεινε όπως πριν…”

Με τα μάτια τους παρακολουθούσαν από το αίθριο του σπιτιού της Αργείας τους δύο γιους τους να κατηφορίζουν το δρόμο για την αγορά. Οι δύο μικροί τους έφηβοι είχαν πάρει πια τα πρώτα χαρακτηριστικά του άντρα.

“Αυτός εκεί που συναντήθηκε μαζί τους ποιος είναι;” ρώτησε η Δηιπύλη.

“Νομίζω ο Σθένελος, ο γιος του Καπανέα. Έχουν γίνει αχώριστοι. Λες και ο θάνατος των πατεράδων τους, τούς έδεσε σε μια ψυχή…”

“Αυτό το παιδί έμεινε εντελώς ορφανό, αλήθεια που ζει;”

“Με τον παππού του τον Ίφι. Σαν έχασε και την κόρη του δεν γύρισαν ποτέ στην Ώλενο. Μένουν εδώ πια. Έτσι κι αλλιώς ο Ίφις έχει δικαιώματα στο θρόνο του Άργους νομίζω μαζί με τον πατέρα μας”

 

Η Δηιπύλη άπλωσε τα χέρια της σε αυτά της Αργείας. Τα δάχτυλά τους δέθηκαν ένας δυνατός κόμπος αλληλεγγύης και ζεστασιάς.

“Θα μπορέσουμε άραγε να γιατρέψουμε τις πληγές μας Αργεία;”

Εκείνη την κοίταξε βαθιά στα μάτια. Το βλέμμα της συνάντησε το σπασμένο πρόσωπό της και τους κύκλους κάτω από τα μάτια της. Ο πόνος ήταν πολύ πρόσφατος για να απαλυνθεί.

“Να ξεχάσουμε όχι, δεν θα μπορέσουμε ποτέ. Μόνο τα παιδιά μας είναι αυτά που μπορούν να μας πάρουν μαζί τους στο δικό τους αύριο. Και να παρακαλάμε τους Θεούς να είναι γαλήνιο χωρίς πολέμους και χαλασμούς”

Η Δηιπύλη αφέθηκε στην αγκαλιά της αδελφής της. Οι μοίρες τις ένωσαν σε κοινές στράτες.

 

“Τι σκέφτεσαι;” ρώτησε η Αμφιθέη τον άντρα της τον Άδραστο. Εκείνος άπλωσε το βλέμμα του πέρα προς τον Ίναχο ποταμό.

“Έρχονται στιγμές που τα αν και τα μήπως μπαίνουν στο μυαλό σου από παντού. Σε βασανίζουν με συνεχή ερωτήματα. Και αλλάζουν συνέχεια τη σκέψη σου. Αν με ρωτούσες πριν, ήξερες την απάντηση που θα σου έδινα. Έπρεπε να γίνει αυτή η εκστρατεία. Να αποδοθεί το δίκιο στο γαμπρό μας. Και είχα χρέος να τον στηρίξω, να μείνω κοντά του. Ήταν κάτι που του το υποσχέθηκα απ την αρχή. Αν όμως με ρωτήσεις τι θα έκανα τώρα θα έλεγα ακριβώς το αντίθετο”

“Έχεις ενοχές άντρα μου;”

“Κανείς δεν πιέστηκε με το ζόρι να πάρει μέρος σ’ αυτήν την εκστρατεία. Όλοι δήλωσαν συμμετοχή απ την αρχή. Όμως… αυτό δεν παύει να με αναστατώνει σαν έχω μπροστά μου τα μάτια των γονιών και των γυναικών αυτών που έφυγαν. Ο πόλεμος πάντα φέρνει θάνατο και προκαλεί πόνο. Πριν τα βιώσουμε όλα αυτά δεν τα λογαριάζουμε. Μετά όμως…”

Δεν τον ρώτησε τίποτα άλλο. Τον άφησε να ταξιδεύει με τη σκέψη του πίσω στις μέρες που ξεκινούσαν θριαμβευτές απ’ τον Αργίτικο κάμπο.

 

4.5.2  Έξι μήνες μετά

 Ο καυτός ήλιος του καλοκαιριού είχε ήδη αρχίσει να μετριάζεται καθώς το Αυγουστιάτικο δείλι έκλεινε σιγά-σιγά τη μέρα. Ως πέρα στη δύση στα βουνά της γης του Πέλοπα τα χρώματα είχαν γίνει κατακόκκινα στον ορίζοντα. Η θάλασσα, στο βάθος άρχισε ήδη να σκουραίνει. Ψηλά στην ακρόπολη του Άργους ο μπάτης που έμπαινε από τον κόλπο του Ναυπλίου ήταν μια ανάσα δροσιάς για τα ηλιοκαμμένα πρόσωπα του μεσημεριού.

 “Έχω κάποια νέα να σου πω!” είπε γεμάτος έπαρση ο νεαρός προς τον συνομήλικο φίλο του που περπατούσαν.

“Έχω πολύ καιρό να ακούσω ένα ευχάριστο νέο Θέρσανδρε” απάντησε εκείνος.

“Λοιπόν Διομήδη, ο εκγυμναστής μου σήμερα με άφησε μόνο μου να κάνω την πρώτη μου μικρή βόλτα πάνω στο άλογο!” είπε εκείνος γεμάτος χαρά.

“Πόσο καλά! Μπράβο!” είπε με χαρά ο Διομήδης.

Τα παιδιά του Πολυνείκη και του Τυδέα ακολούθησαν τη σχέση του πατέρα τους. Άλλωστε χρόνια οι οικογένειές τους ζούσαν μαζί. Η μία κοντά στην άλλη. Τώρα οι δύο γιοι, ώριμοι έφηβοι πια έκαναν τα πρώτα δικά τους όνειρα στη ζωή. Αλλά και τις πρώτες σκέψεις.

 “Λες να τα καταφέρω και εγώ;” ρώτησε ο Διομήδης.

“Είμαι σίγουρος, γιατί όχι. Και το θέλω πολύ. Να βιαστείς! Δεν ξέρεις πόσο περιμένω την ώρα που θα τρέχουμε οι δυό μας στον κάμπο πάνω στα άλογα” απάντησε ο γιος του Πολυνείκη ο Θέρσανδρος.

“Πόσο θα ήθελα να ήταν εδώ κοντά μας, να μας δουν…” είπε με μια δόση μελαγχολίας ο Διομήδης, ο γιος του Τυδέα.

“Σου λείπει;” Τον ρώτησε ο φίλος του.

“Πολύ, έφυγαν τόσο γρήγορα…” απάντησε ο Διομήδης.

“Τον βλέπω στα όνειρά μου… με πιστεύεις; Τον βλέπω πολλές φορές να έρχεται καβάλα στο λευκό του άλογο, με την ασπίδα του. Βλέπω μια ζωγραφιά πάνω της, ένα περήφανο λιοντάρι. Και μια ομίχλη που σέρνεται στα πόδια του. Μέχρι που κάποια στιγμή τον τυλίγει ολάκερο. Απλώνω λες τα χέρια να τον πιάσω αλλά χάνεται. Τον φωνάζω με το όνομά του αλλά τίποτα.. και τότε, μέσα στην απελπισία μου βλέπω αυτό το λιοντάρι που ήταν ζωγραφιστό στην ασπίδα του να ζωντανεύει και να έρχεται ήρεμο και αρχοντικό προς το μέρος μου. Εγώ… να τρέμω απ’ το φόβο μου αλλά εκείνο λες και είναι ήρεμο με πλησιάζει σαν να με καλεί κοντά του… και…”

Είχε μια έντονη έξαψη ο νεαρός έφηβος εξιστορώντας το όνειρό του, σαν να ζούσε απόλυτα τις στιγμές.

“Και;” τον ρώτησε ο Διομήδης.

“Τίποτα…. Πάντα ξυπνώ, πάντα κάτι εκεί με φέρνει πίσω”

Σταμάτησαν να μιλούν. Περπατούσαν ο ένας δίπλα στον άλλο για λίγο σιωπηροί γεμάτοι σκέψεις.

 “Πού θα μας περιμένουν;” ρώτησε ο Θέρσανδρος.

“Στο ποτάμι εκεί που ξεκινά ο δρόμος για τις Μυκήνες”

“Έχω καιρό να τους δω”

“Ο Αλκμαίων είναι νομίζω στην ηλικία μας, ο αδελφός του είναι λίγο πιο μικρός” σχολίασε ο Διομήδης.

“Σου είπαν τι μάς θέλουν;”

“Όχι αλλά δεν νομίζεις ότι μάς ενώνουν τόσα πολλά;” είπε ο Διομήδης στο φίλο του. Λες και οι μήνες που πέρασαν είχαν αφήσει φέρει πάνω τους μια πρώιμη ωριμότητα.

 

“Προς τα πού κοιτάζεις;” ρώτησε ο νεαρός Αμφίλοχος τον αδελφό του τον Αλκμαίωνα. Στα δεκατέσσερα ο γιος του Αμφιάραου και της Εριφύλης. Τα πρώτα στοιχεία του άντρα είχαν αρχίσει να σχηματίζονται στο σώμα του. Ψηλός, όμορφος, με καστανά μαλλιά και μάτια. Ο νεαρότερος αδελφός του τον έβλεπε να κοιτάζει προσεκτικά πίσω Βορειοανατολικά, μακριά πίσω από τα ψηλά βουνά που ξεκινούσαν εκεί στις Μυκήνες και έφταναν στην Κόρινθο. Χωρίς να πάρει το μάτι του από εκεί απάντησε στον αδελφό του:

“Μακάρι να μπορούσα να δω ως πέρα εκεί μακριά. Να ταξιδέψει το βλέμμα και η καρδιά μου πίσω απ τα βουνά, μακριά από εδώ. Να ανέβω το βουνό των Μουσών, τον Ελικώνα. Να κατέβω στον Θηβαϊκό κάμπο και να φτάσω ως εκεί, τις πύλες της πόλης.

Ο λόγος του σαν να έβγαζε έναν ποιητικό οίστρο. Παιδί που εκτός από το γυμνασμένο σώμα ήταν διαβασμένο και μελετημένο με όσα του άφησε πίσω ο πατέρας του ο Αμφιάραος.

“Σου λείπει καθόλου;” τον ρώτησε λυπημένα ο αδελφός του.

“Ναι! Μου λείπει πολύ! Η παρουσία του, η σκέψη του, η αγάπη του. Όσα μας έλεγε, όσα ήθελε να μας πει και δεν πρόλαβε…”

“Και μένα!” πρόσθεσε ο Αμφίλοχος.

“Τον αναζητώ πέρα από εκείνα τα βουνά αδελφέ μου. Άραγε πού να βρίσκεται ακριβώς το μέρος της γης που αγκάλιασε το σώμα του;”

“Οι τελευταίες του στιγμές… όπως μας τις είπε ο βασιλιάς”

“Θέλω τόσο πολύ να πάω εκεί! Να πατήσω τη γη που τον τράβηξε στα σωθικά της. Να δω το μέρος που πολέμησε για ύστατη φορά. Να κάνω σπονδές στη μνήμη του, να του πω ότι θυμάμαι πάντα τα λόγια που μας άφησε παρακαταθήκη”, το τελευταίο το είπε με σκληρό βλέμμα. Ο αδελφός του τον κοίταξε φοβισμένα.

“Μιλάς για….” τον ρώτησε με εμφανές το υπονοούμενο.

“Ναι! Μιλάω για εκείνη! Για όσους τον πρόδωσαν! Και, με την απόφασή τους, τον έστειλαν εκεί. Δεν το ξεχνάω αυτό ποτέ Αμφίλοχε! Μ’ ακούς;” γύρισε προς τον αδελφό του κοιτάζοντάς τον ίσια στα μάτια.

“Είναι μάνα μας αδελφέ μου!”

“Εκείνη φταίει! Δική της ήταν η απόφαση που τους έστειλε εκεί. Στο θάνατο και τη καταστροφή”

 Ο νεαρός Αμφίλοχος τρόμαξε με το σκοτάδι που αντίκρισε σε αυτό το βλέμμα. Δεν είπε τίποτα. Μονάχα κατάλαβε ότι στο μυαλό του μεγάλου του αδελφού γυρόφερναν τα μαύρα λόγια του πατέρα του. Προσπάθησε να το ξεπεράσει λέγοντας:

“Θα ήθελα κάποτε να πάμε εκεί Αλκμαίωνα!”

“Και εγώ! Αλλά δεν το θέλω μ’ αυτόν τον τρόπο”

“Τι εννοείς, τι έχεις στο μυαλό σου; Τι ήθελες;”

“Δεν ξέρω… δεν θέλω ο θάνατος του πατέρα μας εκεί, στη Θήβα, να περάσει έτσι…”

Ο Αμφίλοχος ρώτησε ανήσυχος:

“Δηλαδή τι ζητάς αδελφέ μου;”

“Μια δικαίωση για τον πατέρα μας, κάτι! Για αυτούς που τον οδήγησαν στο θάνατο…”

“Εκδίκηση;”

“Δεν ξέρω, μην με ρωτάς. Δεν μπορώ ακόμα να το ξεκαθαρίσω μέσα μου. Όμως θέλω να βρεθώ εκεί. Να αγγίξω αυτό το χώμα… Ίσως… Κάποτε…” είπε με το μυαλό του να χάνεται σε όλες τούτες τις εικόνες που γυρόφερναν στον νου του.

“Ίσως με τη Θήβα δεν κλείσαμε τους λογαριασμούς μας αδελφέ μου” του είπε κοιτάζοντας πάλι τον ορίζοντα προς το Βοριά”

 *********************

 “Δεν κουράστηκες κόρη μου να με κουβαλάς όλα αυτά τα χρόνια;” ρώτησε ο Τειρεσίας την κόρη του την Μαντώ. Γύριζαν στη Θήβα από τον ναό της Αθηνάς. Εκεί που βρήκε τραγικό θάνατο η Ισμήνη.

“Πατέρα, τι είναι αυτά που λες! Δεν νιώθω να σε κουβαλώ. Νιώθω να είμαι κοντά σου, συνειδητά, με τη θέλησή μου και την καρδιά μου”

“Το ξέρω κόρη μου και σε ευχαριστώ…”

“Δεν μάθαμε ποτέ ποιος ήταν αυτός που έσφαξε την μικρή κόρη του Οιδίποδα μέσα στο ναό” τον ρώτησε αλλάζοντας κουβέντα.

“Όχι κόρη μου! Ο Περικλύμενος μας είπε ότι περνώντας απ’ τον ναό την βρήκε νεκρή. Αλλά…”

“Γιατί αναστενάζεις;”

“Γιατί μέσα μου πιστεύω ότι κάτι κρύβει. Ότι ξέρει…”

“Και γιατί δεν μας μίλησε ποτέ;”

“Αυτό δεν το ξέρω θυγατέρα μου…”

“Δεν έχει σημασία πατέρα τώρα πια. Άλλωστε όλα τελείωσαν…”

“Μα τελείωσαν πράγματι;” έκανε εκείνος προκαλώντας το αγωνιώδες ερώτημα της Μαντούς.

“Τι θέλεις να πεις πατέρα; Είναι κάτι που βλέπεις;”

“Κόρη μου…  αναρωτήθηκες όλον αυτόν τον καιρό τι είδαμε; Πόσα έγιναν; Δεν βλέπω η Θήβα να έχει απαλλαγεί από όλο αυτό. Είδαμε ότι οι νόμοι των Θεών είναι αυτοί που φέρνουν ευτυχία . Και όσοι κομπορρημονούν με μεγάλα λόγια πληρώνονται με μεγάλες συμφορές. Άραγε θα υπάρξει φρόνηση στους ανθρώπους; Θα μάθουν απ’ τα λάθη τους; Ή το πέρασμα του χρόνου θα τους ρίξει πάλι στη λήθη. Εύχομαι η πόλη του Κάδμου και της Αρμονίας να βρουν τη γαλήνη που έχουν ανάγκη”

 Έριξε το βλέμμα του ψηλά στον ουρανό. Διάβηκε κοιτώντας ολόγυρα τον ορίζοντα. Ως πέρα στον Ισμηνό ποταμό. Ύστερα στηρίχτηκε στο μπράτσο της κόρης του. Κίνησαν τα βήματά τους αργά-αργά προς τις πύλες της πόλης. Έγερνε ο ήλιος στη δύση. Μια απόκοσμη ομίχλη άρχισε να τυλίγει τον κάμπο. Παράξενα σχήματα και μορφές άλλαζαν συνέχεια όψη. Σάλευαν αλλόκοτα πάνω στη γη. Σέρνονταν παντού και στο τέλος μια ακαθόριστη φωτεινή μορφή πέρασε τον Ισμηνό και ήρθε και σταμάτησε στην ιερή κρήνη του Άρη εκεί που ο Θεός είχε ορίσει φύλακά της το γιο του το Δράκοντα. Πιο μακριά από εκεί ήταν ένα μέρος γης με αρκετές πέτρες. Γυμνό από δέντρα. Το μέρος όπου ο Αμφιάραος με τον ηνίοχό του χάθηκαν στα βάθη της αγκαλιάς της. Το μέρος έδειχνε νεκρό χωρίς ζωή. Μήτε πουλιά κάθονταν στα δέντρα ολόγυρα μήτε χόρτα φύτρωναν ποτέ. Μια παράξενη μακρινή βουή ερχόταν από τα βάθη εκείνα χωρίς κανείς να ξέρει την προέλευσή και το μήνυμά της.

 Τέλος




Επίλογος:

Αγαπημένες φίλες και φίλοι. Εδώ ο πρώτος κύκλος από τα "Δώρα της Αρμονίας" τελειώνει. Όλη αυτή η τεράστια χρονική περίοδος από την ίδρυση της Θήβας, από το γάμο του Κάδμου και της Αρμονίας, ως το γένος των Λαβδακιδών, τη γενιά του Οιδίποδα, την εκστρατεία των Επτά στη Θήβα, το τραγικό της τέλος.
Ανάμεσα σε όλη αυτή τη διαδρομή, τα πολυθρύλητα νυφικά δώρα της Αρμονίας, έπαιξαν, καταλυτικά, το δικό τους ρόλο στην εξέλιξή της.

Η τραγική τους ιστορία όμως δεν σταματά εδώ. Ιστορικά ακολουθεί ο δεύτερος μεγάλος κύκλων γεγονότων. Είναι η ιστορία των "Επιγόνων", όπως ονομάζονται τα παιδιά των επτά ηγεμόνων, που εκστράτευσαν στη γη του Κάδμου. Ένας μεγάλος φαύλος κύκλος, που σημαδεύεται πάλι από αυτά τα νυφικά δώρα, που κάθε άλλο από ευτυχία έφεραν στους λοιπούς κατόχους τους.

Ο δεύτερος αυτός κύκλος είναι η επόμενη υπόσχεσή μου. Η συγγραφή της και η απόδοσή της σε όλους εσάς. Ένα ακόμα δυσκολότερο έργο, καθώς οι ιστορικές πηγές και αναφορές περιορίζονται κατά πολύ. Ας είμαστε καλά λοιπόν. Είναι μια ανοιχτή δουλειά για το μέλλον.

Σκοπός αυτού του μυθιστορήματος ήταν να κάνει δύο πράγματα: Πρώτον, να ενώσει διάσπαρτες ιστορίες και μυθολογικές αφηγήσεις, να τα συναρμολογήσει μέσα στη ροή του χρόνου για να μπορέσει να τους δώσει ενιαία αφήγηση και πλοκή. Δεύτερον, να αποδώσει όλον αυτόν τον τραγικό ιστορικό και μυθολογικό κύκλο με σύγχρονη γλώσσα και ρυθμό, χωρίς να αλλοιώσει τίποτα έτσι ώστε να γίνει κτήμα στον οποιοδήποτε από εμάς αναγνώστη, με απλό και μυθιστορηματικό τρόπο. Εσείς θα κρίνετε, αν τα κατάφερα.

*********************

Κλείνοντας, θέλω να ευχαριστήσω, με όλη μου την καρδιά, την αγαπημένη μας φίλη, τη Γλαύκη, για τη μουσική επιμέλεια του έργου. Τα μουσικά της χαλιά, οι επιλογές της έδωσαν ένα υπέροχο άρωμα στις δημοσιεύσεις και στην ατμόσφαιρα της ανάγνωσης. Γλαύκη μου, σε ευχαριστώ πολύ! Κάθε σου επιλογή, σημάδεψε την ανάγνωση κάθε κεφαλαίου και δημοσίευσης. Έδωσε ένα υπέροχο υπόβαθρο και πολλαπλασίασε τα ήδη υπάρχοντα συναισθήματα.

*********************

Θέλω τέλος, προσωπικά, με όλη μου την καρδιά, να σάς ευχαριστήσω συλλογικά αλλά και έναν-έναν για τον πολύτιμο χρόνο σας, να διαβάσετε αυτό το έργο. Να συμμετάσχετε τόσο ενεργά, τόσο ουσιαστικά. Και με τα σχόλιά σας και τις σκέψεις σας να τού δώσετε ακόμα μεγαλύτερη ζωή και υπόσταση. Για μένα ένα πανάκριβο δώρο, για το οποίο σάς υποβάλω την ευγνωμοσύνη μου. 


16 σχόλια:

  1. Φίλε μου, συγχαρητήρια. Τελείωσες ένα επικό έργο, με τρόπο άξιο των γεγονότων που αναφέρεις. Υπήρχαν δράση, αγωνία, μίση και πάθη, αγάπες και γενναιότητες, λογοτεχνικές κορυφώσεις και περίοδοι νηνεμίας, μα κυρίως υπήρχε πλημύρα συναισθημάτων. Μπορεί η ιστορία να είναι λίγο πολύ γνωστή, αλλά εσύ μας την παρουσίασες, ας μου επιτραπεί να το πω, προτάσσοντας, τον άνθρωπο, αυτά που σκέπτεται ή νιώθει, τα πάθη του. Διάβασα για ένα πόλεμο, και πουθενά δεν αισθάνθηκα την ανάγκη της ηρωοποίησης κανενός, διότι συνεχώς αυτά που έβλεπα μπροστά μου, ήταν οι αξίες της Ειρήνης, της Δικαιοσύνης και ο ανθρώπινος πόνος, μπροστά στα σχέδια των ηγετών τους. Ηγέτες, οι οποίοι αν δεν είναι συνετοί, οδηγούν τον Λαό στο όλεθρο, το αιώνιο κλάμα και τα αναπάντητα ερωτήματα.
    Συγχαρητήρια και πάλι φίλε μου, ξέρω ότι αυτό που έκανες δεν ήταν εύκολο και σε θαυμάζω που ήδη στο μυαλό σου, έχεις βάλει τα θεμέλια για τη συνέχεια.
    Νάσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βασίλη μου, ως άνθρωπος της εκπαίδευσης, η γνώμη σου για μένα είναι ιδιαίτερα σημαντική και κρίσιμη. Έχεις να κάνεις με παιδιά, με διδαχή, με ύλη και μπορείς να αξιολογήσεις ένα έργο για τη δυνατότητα αποδοχής του σε κάποιο κοινό.
      Θα συμφωνήσω μαζί σου, ότι δεν προέταξα το επικό στοιχείο σ' αυτό το έργο. Θεοί-ήρωες-δυνάμεις. Ήθελα να προτάξω τον άνθρωπο και τα συναισθήματά του. Να φέρω τους ήρωες στην απλή καθημερινότητα. Ακόμα και αυτήν την Αρμονία, που κατά τη μυθολογία, είναι κόρη Θεών. Ανθρώπινη υπόσταση και συναισθήματα.
      Σε ευχαριστώ, που ήσουν εδώ πιστά, ουσιαστικά, συμμετοχικά. Συνεχίζουμε αγαπητέ μου φίλε. Το σεβασμό μου.

      Διαγραφή
  2. Όχι απαντώ στον Τειρεσία, δεν θα υπάρξει ποτέ φρόνηση στους ανθρώπους! Και οι ηγέτες θα συνεχίσουν να κομπορρημονούν με μεγάλα λόγια! Ίσως έτσι είναι το ποιόν των ανθρώπων. Ίσως μαθαίνουμε να υπερεκτιμούμε των δυνατοτήτων μας. Δεν ξέρω, αλλά πιστεύω ότι η ιστορία δεν διδάσκει όσους δεν θέλουν να διδαχθούν.
    Τέλος λοιπόν...και ήδη διαβάσαμε ότι οι έφηβοι κληρονόμοι των ηγεμόνων που χάθηκαν στην Θήβα, το κρατάνε μέσα τους. Θέλουν τη δικαίωση...ή την εκδίκηση θα πω εγώ. Κρίμα...
    Το έργο σου Γιάννη είναι θαυμάσιο. Οι στόχοι σου επιτεύχθηκαν με τον καλύτερο τρόπο. Ναι είναι μια γνωστή ιστορία που όμως της έδωσες αρχή μέση και τέλος με πνοή, με διαχρονικές απόψεις με καθαρή ματιά σε όσα έχουν γραφτεί. Δύσκολο επίτευγμα και πρέπει να είσαι περήφανος. Έκανες θαυμάσια δουλειά. Έδωσες σε μας τους αναγνώστες ολοκληρωμένη την ιστορία με σειρά χρονική και με διανθσιμένες τις αξίες και τα ιδανικά που είναι παναθρώπινα.
    Καλογραμμένο. Με ζωντάνια και εικόνες που μας ''ανάγκασες'' να ταξιδέψουμε με τους ήρωες, να πονέσουμε, να κλάψουμε ίσως, να νιώσουμε αλλά και να πολεμήσουμε. Πολύ ωραία δουλειά και πιστεύω ότι έχεις δυσκολοτερη μπροστά σου με την υπόσχεση που μας έδωσες αλλά θα γίνει σίγουρα άλλη μια ωραία δουλειά. Με την ησυχία σου και με ηρεμία χωρίς άγχος συνέχισε.
    Μπράβο Γιάννη!
    Τα φιλιά μου και τις ευχαριστίες μου για όσα διάβασα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα μου, αγαπημένη μου φίλη. Διαρκής αρωγός κάθε προσπάθειας, σε ευχαριστώ, για τον πολύτιμο χρόνο σου. Μέσα σε δύσκολες στιγμές δεν παρέλειψες ποτέ να ασχοληθείς, να διαβάσεις, να εκφραστείς. Τι μεγαλύτερη προσφορά!
      Ναι, οι άνθρωποι δεν διδάσκονται από τα παθήματά τους. Είναι τραγικό το πόσο δεν ρίχνουν ματιές πίσω τους. Το πόσο θεωρούν ότι είναι αλώβητοι και ανίκητοι. Μια αλαζονεία, ενάντια στη φύση και στους νόμους της. Περίμενε κανείς από λογικά όντα να έχουν φρόνηση αλλά δυστυχώς όχι. Τα ζώα έχουν μεγαλύτερη φρόνηση και σεβασμό στη φύση.
      Έχω μπροστά μου το δεύτερο κύκλο αυτού του έργου. Πρέπει σιγά-σιγά, να τον ξεκινήσω. Καλά να είμαστε, Άννα μου, σημαντικό.
      Έχεις την αγάπη, το σεβασμό και την ευγνωμοσύνη μου.

      Διαγραφή
  3. Θαυμάσιο και πέρα για πέρα αληθινό όλο το πόνημά σου!
    Ο άνθρωπος μέσα από όλες τις εκφάνσεις του εσωτερικού του κόσμου!
    Τα τραγικά του πάθη μα και το υψηλό ήθος και η ακεραιότητα συνυπάρχουν ως παράλληλοι δρόμοι στον ίδιο χρόνο και χώρο ακόμη και μέσα στην ίδια οικογένεια!
    Απέδωσες με μαεστρία μια ιστορία με απόλυτη διαχρονικότητα που τρυπά την καρδιά σαν αγκάθι!
    Συγχαρητήρια, Γιάννη μου!
    Εύχομαι τα καλύτερα για ό,τι έχει βάλει ο νους σου για το παρακάτω!
    Σ' ευχαριστώ και από εδώ για την εμπιστοσύνη που μου έδειξες!
    Ήταν ένα όμορφο ταξίδι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το μεγάλο μου ευχαριστώ, πρώτα για τη συμμετοχή σου, Γλαύκη μου, το χρόνο και τα σχόλιά σου. Μια συμμετοχή ολοζώντανη και ουσιαστική.
      Και ακόμα μεγαλύτερο το ευχαριστώ μου για την πολύτιμη μουσική σου επιμέλεια, που τόσο στόλισε αυτό εδώ το έργο.
      Χαίρομαι με την καρδιά μου, που μπόρεσα να σου δώσω κάτι που σού άρεσε και το έζησες. Ειλικρινά να είσαι καλά, συνεχίζουμε.

      Διαγραφή
  4. Εγω θα δώσω δυο ευχαριστώ, το ένα σε σένα για την γνώση που πήρα διαβάζοντας το μυθιστόρημά σου για ένα κομμάτι της τραγικής αυτής περίοδο μέσα από την μυθολογική αφήγησής σου, με τον δικό σου μοναδικό τρόπο και το δεύτερο ευχαριστούμε και την Γλαύκη για το όμορφο μουσικό χαλί που συνόδευε σε κάθε σου ανάρτηση την ανάγνωση μας. Ζήσαμε μέσα από αυτήν όλα τα γεγονότα, σαν να είμασταν εκεί...και όπως είπε και η Γλάυκη ήταν ένα όμορφο ταξίδι...
    Τα συγχαρητήρια μου μου για το έργο σου και καλή συνέχεια σε ότι κάνεις από εδώ και πέρα. Να είσαι καλά! 😊

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ρούλα μου, θα σε ευχαριστήσω με γεμάτη καρδιά και αισθήματα. Ειλικρινά σε ευχαριστώ αγαπημένη μου φίλη. Χαίρομαι που μπόρεσα να σού δώσω κάτι ενδιαφέρον, κάτι που κράτησε την προσοχή και βελτίωσε τη γνώση σου. Για μένα αυτή είναι μεγάλη χαρά. Συνεχίζουμε καλή μου φίλη. Να είσαι καλά.

      Διαγραφή
  5. Καλησπέρα Γιάννη μου,
    Συγνώμη που άργησα να έρθω στο φινάλε του υπέροχου διηγήματος που μας κράτησε τόσο ενδιαφέρουσα συντροφιά!
    "Η εξουσία του Κρέοντα ήταν βασισμένη στη βία και στην απολυταρχία. Με αυτόν τον τρόπο οι φωνές και οι αντιρρήσεις πνίγονταν". Αυτή η φράση θυμίζει απίστευτα πολύ σημερινές καταστάσεις και είναι μια "απόδειξη" ότι πρέπει να διδασκόμαστε από την ιστορία, αλλιώς είμαστε "καταδικασμένοι" να την ξαναζήσουμε!
    Στο τελευταίο μας κεφάλαιο, βλέπουμε τις πολυποίκιλες πληγές που άφησε η εκστρατεία.
    Βλέπουμε επίσης, την ανάγκη του Αλκμαίωνα για δικαίωση του θανάτου του πατέρα του, αλλά και τα συναισθήματα του για την μητέρα του και την σημαντική της απόφαση.
    Στον επίλογο, βλέπουμε κάποια λόγια του Τειρεσία, που επίσης φαντάζουν επίκαιρα: "Άραγε θα υπάρξει φρόνηση στους ανθρώπους; Θα μάθουν απ’ τα λάθη τους; Ή το πέρασμα του χρόνου θα τους ρίξει πάλι στη λήθη. " και μας ωθούν σε σκέψεις.
    Γιάννη μου έκανες εξαιρετική δουλειά πραγματικά. Υποκλίνομαι στο μεράκι σου, στον ενθουσιασμό σου και σου αξίζει ένα τεράστιο μπράβο για το υπέροχο αποτέλεσμα που μας χάρισες αλλά και όλον τον κόπο και τον χρόνο που αφιέρωσες στο δύσκολο αυτό επίτευγμα.
    Αναμένω κάθε σου μελλοντική δουλειά με χαρά.
    Καλή δημιουργική συνέχεια και καλό ξημέρωμα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με συγκίνηση διαβάζω και τούτη σου την παρέμβαση, Μαρίνα μου. Μια μονάκριβη σχέση χτίστηκε με όλους εσάς στην πορεία αυτού του έργου. Μια σχέση που μού έδωσε άπειρες υπέροχες στιγμές γεμάτες αισθήματα και διαλογισμό.
      Το τέλος του πρώτου κύκλου, πράγματι φεύγει ανοίγοντας μεγάλες εκκρεμότητες, που καραδοκούν πάνω στους επιγόνους των γεγονότων που σημάδεψαν την πρώτο κύκλο.
      Μακάρι να μπορέσω να το συνεχίσω, αγαπημένη μου φίλη.
      Πολλά τα μηνύματα και ιδιαίτερα επικαιροποιημένα στις εποχές μας. Την καλησπέρα μου με το μεγάλο ευχαριστώ της καρδιάς μου.

      Διαγραφή
  6. Γιάννη μου, νομίζω ότι καταπιάστηκες με έναν άθλο ανάλογο αυτών του Θησέα και του Ηρακλή. Κατ'αρχάς, μπράβο σου για την τόλμη στην επιλογή του θέματος. Οφείλω να ομολογήσω ότι δεν το έχω διαβάσει πλήρως, αλλά σίγουρα θα επανέλθω για να διαβάσω ό,τι έχω προσπεράσει. Πολύ όμορφη και ζωντανή η γραφή σου, δεν ξέρω τι άλλο να πω, δεν είμαι ειδικός.
    Μόνο πως σου αξίζουν συγχαρητήρια, μπορώ να πω.
    Μπράβο και πάλι μπράβο!
    Καλό κουράγιο για τη συνέχεια, αθεόφοβε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πίπη μου, αγαπημένη μου φίλη, σε ευχαριστώ για το χρόνο και τη διάθεση να το δεις και να πεις τη γνώμη σου. Είναι εδώ, θα μείνει εδώ, προσβάσιμο όποτε θελήσεις να ανατρέξεις να το διαβάσεις. Τι σημασία έχει αν είσαι "ειδικός". Και τι σημαίνει "ειδικός"; Σημασία έχει η διάθεσή σου να δεις το θέμα του. Εγώ σε ευχαριστώ καλή μου φίλη απ' την καρδιά μου.

      Διαγραφή
  7. Ο στόχος σου επιτεύχθη στο ακέραιο, Γιάννη. Κι εγώ τα είχα σκόρπια στο μυαλό μου. Μυθολογικές αφηγήσεις και ιστορικές αναφορές. Η σύνδεση έγινε με απόλυτη επιτυχία. Μας χάρισες ένα σπουδαίο έργο, αποτυπώνοντας εύγλυπτα τους ήρωες, τους χαρακτήρες και την πλοκή. Ακολουθώντας το δικό σου μοτίβο, με ολοζώντανους διαλόγους που βοηθούν πολύ στην κατανόηση των συνθηκών και με όση τραγικότητα και αξιοπρέπεια επιβάλλει αυτό το εγχείρημα χωρίς να γίνεται μελό.
    Το συμβολικό ερώτημα Τειρεσία που σήμερα φαντάζει προφητικό και αναπάντητο, είναι η κατακλείδα του πονήματος. Επίσης, θα συμφωνήσω με τον Βασίλη, πως απέφυγες την ηρωποίηση ή την τοποθέτησή σου σε κάποιες καίριες ηγετικές αποφάσεις που αποδείχτηκαν ολέθριες και άλλαξαν τις τύχες των ανθρώπων. Ό,τι οφείλει να κάνει κι ένας ιστορικός δηλαδή.
    Πολλά συγχαρητήρια και στην Γλαύκη γιατί συμπλήρωσε με τον τρόπο της το στήσιμο αυτής της δουλειάς. Και δεν είναι εύκολο να δουλέψεις πάνω σ' ένα τέτοιο έργο που απαιτεί μελέτη και ιστορικές γνώσεις.
    Μαντεύω πως ήδη ετοιμάζεις πανιά για το ταξίδι σου στον επόμενο κύκλο. Καλή επιτυχία, ολόψυχα εύχομαι!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η Γλαύκη μας έδωσε το δικό της εαυτό στο στολισμό αυτού του έργου, με τη μουσική της επιμέλεια. Ήταν μοναδική η δουλειά της.
      Χαίρομαι, Μαρία μου, γιατί πέρασε στην καρδιά και στο νου σου αυτή η προσπάθεια. Έγινε κτήμα σου, μπόρεσε να σού δώσει κάτι χρήσιμο, κάτι που να αποσβέσει το χρόνο που αφιέρωσες εδώ. Η γνώμη, η παρουσία σου, τα σχόλιά σου, παραμένουν για μένα εδώ, ο συλλογικός θησαυρός, τόσο δικός σου όσο και όλων των φίλων.
      Σε ευχαριστώ απ' την καρδιά μου.

      Διαγραφή
  8. Ένα σπουδαίο έργο Γιάννη μου, πέρα από κάθε αμφιβολία. Και παρ’ όλο που εξ’ αρχής η αίσθηση είναι πως ¨θα πληρώσουν κάποτε οι ένοχοι¨ η αναγνωστική διάθεση ήταν τέτοια κάθε φορά, που η θεώρηση της έννοιας του δικαίου, ήταν όλο και βαθύτερη. Ολόκληρο το έργο δεν ξεχωρίζει την έχθρα, το μίσος, την εκδίκηση, αλλά την ειρήνη, την αξιοπρέπεια, το δικαίωμα στους νόμους και τη ζωή. Το μοίρασμα-ίσο-των ευθυνών, που μοιράζεσαι δημιουργικά με τον αναγνώστη, χρεώνει στον καθένα τη συντριβή του. Η έκφραση του χρέους, ηχηρή κραυγή στο νυν και αεί.
    Ένα πόνημα με έντονη δυναμική, κοινωνική και πολιτική χροιά που δεν παραποιεί την ιστορία. Ο λόγος σου ποιητικός, ιδιαίτερα στις περιγραφές. Ένα έργο με πολύχρονη σπουδή και ανάλυση που ξέρει να εστιάζει στο ουσιαστικό. Στο δίκαιο!
    Πολλά συγχαρητήρια Γιάννη μου για την υπέροχη δουλειά σου!
    Συγχαρητήρια και στη Γλαύκη για τις άριστες μουσικές επιλογές που συνόδευσαν την ανάγνωση.
    Καλή συνέχεια και καλή επιτυχία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αννίκα μου, να σε ευχαριστήσω και εγώ και η Γλαύκη, από καρδιάς, για την ασίγαστη και δημιουργική σου συμμετοχή σε αυτό το πόνημα.
      Εστιάζεις πάνω σε πολύ δόκιμες αξίες, αρκεί κάποιος να έχει και τη δική σου διεισδυτική σου ματιά αλλά και την ανοιχτή διάθεση να τις αποδεχθεί.
      Μία προς μία όπως τις αναφέρεις.
      Για μένα μένει αυτή σου η συμμετοχή. Ως δώρο ανεκτίμητο. Και αυτό μένει ως απόσταγμα τόσο συναισθηματικό όσο και πνευματικό ως κληροδότημα σε αυτό το έργο.
      Καλή μας συνέχεια, Αννίκα μου. Είμαστε εδώ και παλεύουμε, συνεχίζουμε.

      Διαγραφή